جولان بی‌سابقه صرافی‌های غیرمجاز در فضای مجازی
جولان بی‌سابقه صرافی‌های غیرمجاز در فضای مجازی

آی‌سی‌تی نیوز – با وجود اینکه بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر نوع خرید و فروش ارز خارج از چهارچوب تعیین شده بانک مرکزی، در حکم قاچاق ارز است، اما متأسفانه بسیاری از صرافی‌های جعلی و غیرمجاز در حال فعالیت در فضای مجازی هستند. به گزارش تسنیم، در طی سال‌های گذشته […]

آی‌سی‌تی نیوز – با وجود اینکه بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر نوع خرید و فروش ارز خارج از چهارچوب تعیین شده بانک مرکزی، در حکم قاچاق ارز است، اما متأسفانه بسیاری از صرافی‌های جعلی و غیرمجاز در حال فعالیت در فضای مجازی هستند.
به گزارش تسنیم، در طی سال‌های گذشته همراه با افزایش نابسامانی در بازار ارز که به دلیل مشکلات تحریمی و عدم نظارت بانک مرکزی بر بازار اتفاق افتاد؛ نه تنها اداره کشور و زندگی مردم را با اختلال جدی مواجه کرد، بلکه این شرایط نابسامان تبدیل به بستری برای حضور سودجویان و متخلفان در بازار ارز شد.

متأسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از افراد از طریق ایجاد صرافی‌های غیر مجاز، مشتریان زیادی جذب کرده و اقدام به نقل‌ و انتقالات ارزی کردند که در بسیاری از موارد پس از چندی اقدام به کلاهبرداری و همکاری با دیگر مراکز غیرمجاز مانند سایت‌های قمار و شرطبندی کردند.

با مروری بر اخبار حوادث و جرایم در رسانه‌ها و جراید، با عناوین متعدد تخلفات ارزی مواجه می‌شویم که توسط صرافان متخلف در طول سال‌های گذشته و علی الخصوص در برهه تنگنای بحران ارزی و تحریمی انجام شده است. «فروش ارز تقلبی»، «قاچاق عمده ارز»، «نقل و انتقال ارز قمار و شرط‎‌بندی»، «خروج سرمایه و ارز به خارج کشور»، «دستکاری نرخ»، «کلاهبرداری و سرقت وجوه نقد» از جمله این موارد است.

 

سوءاستفاده از نام آستان قدس برای جلب اعتماد مردم

به گفته احمد لواسانی رئیس کانون صرافان، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ قریب به ۳۴۰۰ صرافی متخلف و غیرمجاز شناسایی شده است که عمده این متخلفان ارزی در استان‌های مرزی مشغول به معاملات غیرمجاز و کلاهبرداری بوده‌اند.

متأسفانه این صرافی‌های غیر مجاز با استفاده از حاشیه امنی که در بستر پلتفرم‌‌هایی همچون اینستاگرام و تلگرام به وجود آمده، ظهور گسترده‌ای پیدا کرده‌اند، حتی در ماه‌های اخیر شاهد ایجاد صرافی‌‍‌های غیرمجازی هستیم که در پوشش نهاد‌های مذهبی مانند آستان قدس رضوی به دنبال جلب اعتماد مردم بوده‌اند.

البته پیش از این امیررضا رجبی معاونت امور شرکت‌های آستان قدس رضوی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، با بیان اینکه هیچ صرافی ذیل معاونت بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی فعالیت ندارد، گفته بود که متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم عده‌ای سودجو در حال سوءاستفاده مادی با پوشش نهادهای ارزشی و مذهبی مثل آستان قدس هستند. بنابراین از مراکز قضایی، نظارتی و انتظامی تقاضا داریم با متخلفانی که با سوءاستفاده از نام‌های مقدس در حال کلاهبرداری از مردم هستند، برخورد لازم را به عمل بیاورند.