آی‌سی‌تی نیوز – کارشناسان و فعالان مرتبط با جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) ۱۲ شاخص را به عنوان شاخص های مدنظر برای انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت جدید پیشنهاد دادند. به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان و فعالان جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) پس از چندین جلسه هم اندیشی […]

آی‌سی‌تی نیوز – کارشناسان و فعالان مرتبط با جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) ۱۲ شاخص را به عنوان شاخص های مدنظر برای انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت جدید پیشنهاد دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان و فعالان جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) پس از چندین جلسه هم اندیشی تحت عنوان «پویش وزیر ارتباطات دولت سیزدهم»، ۱۲ شاخص را به عنوان شاخص‌های پیشنهادی برای انتخاب وزیر ارتباطات در دولت ابراهیم رئیسی اعلام کردند.

این شاخص‌ها به قرار زیر است:

شاخص اول / ‏‬ تدین، تعهد و انقلابی بودن

این شاخص شامل مواردی مانند مهذب به اخلاق، قابل اعتماد، انصاف، ارزشی، ارتباط با جبهه و دفاع، اطاعت‌پذیری از رهبری، ولایت‌پذیری مطلقه در عمل، مشورت و احترام به نظرات رهبری، مدیریت جهادی، مردمی بودن، سلامت مالی، عدالتخواه و عدالتگرا و عدالت منش، دارای روحیه مبارزه با فساد و فقر و تبعیض، عدم دنیازدگی، تعهد به سلامت خانواده و نزدیکان از نظر اخلاقی و فکری، عدم روحیه اشرافی‌گری، حساسیت در استفاده از بیت المال، مبارزه با رانت‌خواری، روحیه استکبارستیزی، نداشتن سابقه تعلق به فرقه‌های انحرافی و تشکل‌های غیر ولایی می‌شود.

شاخص دوم / ‏‬ توانمندی مدیریتی و توان برنامه‌ریزی

این شاخص شامل مواردی از جمله توانایی کار اجرایی و اداره وزارت، نگرش و دیدگاه نظام‌سازی و سیستم سازی، اشراف بر مجموعه دستگاه‌های اجرایی، سابقه مدیریتی مثبت، توان بالای راهبری بخش با اعتماد و اتکا به نظرات کارشناسی متعهدانه، پرهیز از بخشی نگری، استفاده از همه ظرفیت‌های نظام در امر پیشرفت، داشتن برنامه کاری قابل دفاع، اعتقاد به بومی‌سازی و نگاه به درون، اعتقاد و توان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توجه به بخش خصوصی، آینده نگر و دارای تفکر استراتژیک و تفکر سیستمی می‌شود.

شاخص سوم / ‏‬ پاسخگویی، پرهیز از خودرأیی و خودکامگی

این شاخص شامل خردگرایی در تصمیمات و اقدامات و مواضع، روحیه مشاوره و اعتقاد به خرد جمعی، خوش‌فهمی و روش اعتدالی، پرهیز از هرگونه خودکامگی، مشورت‌پذیری از صاحبان نظر و تجربه، روحیه کار جمعی، نقدپذیری و تحمل نظر مخالف، دوری از فرم‌گرایی و ظاهربینی بدون توجه به محتوا، ندادن وعده بی مبنا و پاسخگویی می‌شود.

شاخص چهارم / ‏‬ سخنوری و توان تعامل اجتماعی

این شاخص به قدرت بیان و اقناع جامعه در مورد تصمیمات در حیطه وزارت ارتباطات اختصاص دارد.

شاخص پنجم / ‏‬ جامع‌نگری، تحول خواهی و ابتکار

این شاخص شامل باور و توجه به ابعاد فرا فنی وزارت (ابعاد مرتبط با علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم دینی، محتوا، خانواده)، توجه به راهکارهای جدید و محدود نشدن در بن بست‌ها می‌شود.

شاخص ششم / دارای شأن وزارت و سابقه کاری مرتبط

این شاخص مربوط به عدم حاشیه پردازی، فراجناحی عمل کردن و پرهیز از سیاسی کاری، تعامل سازنده با رئیس جمهوری، هماهنگ با بقیه اعضا کابینه و سابقه و جایگاه لازم برای تصدی وزارت ارتباطات است.

شاخص هفتم / ‏‬ قابلیت تعامل با نهادهای مرتبط و ذی‌نفعان

این شاخص به آشنایی با شرح وظایف شورایعالی فضای مجازی و اعتقاد و التزام به شورا، توجه و همکاری با دیگر نهادهای حکومتی و اهمیت دادن به جایگاه بخش خصوصی بازمی گردد.

شاخص هشتم / ‏‬ مقبولیت

شاخص مقبولیت شامل مقبولیت نخبگانی، مقبولیت و رأی آوری در مجلس، چهره‌ای آشنا و مقبول برای جامعه فضای مجازی می‌شود.

شاخص نهم / ‏‬ شجاعت و جسارت

این شاخص شامل جسارت در تصمیم گیری، اعتماد به نفس مثبت، ثبات دیدگاه، شجاعت لازم برای تصمیم‌های بزرگ می‌شود.

شاخص دهم / ‏‬ توانایی تیم‌سازی و جوانگرایی

این شاخص به توان فراهم‌آوردن گروه مدیریتی هماهنگ و کارآمد، اعتقاد به شایسته گزینی و پرهیز از مدیران تحمیلی، داشتن برنامه و اعتقاد به پرورش مدیران جوان متعهد، توان تیم‌سازی از مدیران و کارشناسان جوان و جانشین پروری، روحیه جوانگرایی و نخبه‌گرایی تاکید دارد.

شاخص یازدهم / ‏‬ متخصص و آشنای مشکلات بخشی

این شاخص شامل تخصص مرتبط، شناخت خلاءهای فضای مجازی، نگاه راهبردی و آینده نگری، آشنایی با هر دو بخش CT و IT است.

شاخص دوازدهم / ‏نگاه بین‌المللی

فعالان فضای مجازی پاک در این شاخص بر توجه وزیر ارتباطات دولت جدید به ظرفیت‌های بین‌المللی و جبهه مقاومت، میدان و دیپلماسی برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه فضای مجازی تاکید کردند.