آی‌سی‌تی نیوز – مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز از خسارت روزانه ٢٠ میلیاردتومانی رمز ارزهای غیرمجاز به اقتصاد کشور خبر داد. به گزارش توانیر، محمد خدادادی گفت: سودجویانی که از دستگاه رمز ارز غیرمجاز جمع‌آوری شده توسط وزارت نیرو استفاده می‌کردند روزانه مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از منابع کشور را به غارت می‌برده‌اند […]

آی‌سی‌تی نیوز – مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز از خسارت روزانه ٢٠ میلیاردتومانی رمز ارزهای غیرمجاز به اقتصاد کشور خبر داد.

به گزارش توانیر، محمد خدادادی گفت: سودجویانی که از دستگاه رمز ارز غیرمجاز جمع‌آوری شده توسط وزارت نیرو استفاده می‌کردند روزانه مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از منابع کشور را به غارت می‌برده‌اند تا بدون ایجاد هیچ گونه شغل و ارزش افزوده‌ای برای کشور و صرفاً با سوءاستفاده از یارانه حامل‌های انرژی به ثروت اندوزی بپردازند.

مجری تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز افزود: بر اساس قانون استفاده از هرگونه انشعاب برق با تعرفه یارانه‌ای شامل انشعاب برق خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و … برای استخراج رمزارزها در کشور غیرمجاز است.

وی گفت: بهلولی انجام این عمل خلاف قانون در واقع کسب کردن سود نه از طریق یک فعالیت اقتصادیِ اشتغال زا و مولد بلکه با سوءاستفاده از یارانه حامل‌های انرژی متعلق به آحاد ملت ایران، است.

خدادادی افزود: سودجویی غیرقانونی از محل یارانه‌ها نیز باعث تحمیل هزینه‌های هنگفتی به اقتصاد کشور شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دامن زدن به رکود صنایع و تعطیلی کارخانه‌ها و همچنین افزایش بیکاری و تورم اشاره کرد.

وی در این خصوص با بیان اینکه مجموعه صنعت برق تاکنون با همکاری نیروی انتظامی و همراهی قضات، موفق به کشف و جمع‌آوری تعداد قابل توجهی دستگاه استخراج رمز ارز با ظرفیتی نزدیک به ۶۰۰ مگاوات شده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که این تعداد دستگاه کشف و جمع‌آوری نشده بود، مالکان آن‌ها با رفتار سودجویانه هم اکنون نیز مشغول به سوءاستفاده از برق یارانه‌ای برای کسب ثروت غیرقانونی بودند.

مجری تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز ادامه داد: با توجه به اینکه برای تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی کشور گاز طبیعی با قیمت یارانه‌ای به مصرف می‌رسد، میزان یارانه‌ای که این افراد، برخلاف قانون از آن بهره می‌بردند به حدود ۲۰ میلیارد تومان در روز بالغ می‌شد.

خدادادی اظهار داشت: در حقیقت سودجویانی که از دستگاه‌های استخراج رمز ارز غیرمجاز جمع‌آوری شده توسط وزارت نیرو استفاده می‌کردند روزانه مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از منابع کشورمان (که متعلق به آحاد مردم است) را به غارت می‌بردند و بدون ایجاد هیچ گونه شغل و ارزش افزوده‌ای برای کشور و صرفاً با سوءاستفاده از یارانه حامل‌های انرژی به ثروت اندوزی می‌پرداختند.

مجری تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها یادآور شد: مطابق قانون، کلیه این افراد متخلف که دستگاه‌های آن‌ها کشف و ضبط شده است، مکلفند نسبت به بازپرداخت یارانه‌های مورد اشاره اقدام نمایند و علاوه بر این، با معرفی به مراجع قضائی توسط وزارت نیرو؛ جرایم سنگین دیگری نیز شامل آن‌ها خواهد شد.

خدادادی در عین حال در خصوص نحوه معرفی و پاداشی که به گزارش دهندگان اختصاص می‌یابد نیز گفت: سه راهکار برای ارائه اطلاعات این مراکز وجود دارد که شامل درج اطلاعات مراکز مورد اشاره در سامانه اینترنتی شرکت توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat، اعلام از طریق سامانه تلفنی ۱۲۱ و یا مراجعه حضوری به واحد حراست شرکت برق محل زندگی خود است.

وی تصریح کرد: اطلاعات و مشخصات هویتی گزارش دهندگان به صورت کاملاً محرمانه نزد وزارت نیرو حفظ می‌شود و به گزارش‌هایی که منجر به کشف مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز شود، تا سقف ۲۰ میلیون تومان پاداش نقدی تعلق می‌گیرد.