آی‌سی‌تی نیوز – یکی از طراحان طرح فضای مجازی مجلس در پاسخ به شبهات و ابهامات پیرامون این طرح که این روزها در شبکه های اجتماعی عنوان می شود گفت: در این طرح قرار نیست هیچ شبکه اجتماعی و کسب و کاری فیلتر شود. به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً ویدئویی توسط یکی از کاربران فضای […]

آی‌سی‌تی نیوز – یکی از طراحان طرح فضای مجازی مجلس در پاسخ به شبهات و ابهامات پیرامون این طرح که این روزها در شبکه های اجتماعی عنوان می شود گفت: در این طرح قرار نیست هیچ شبکه اجتماعی و کسب و کاری فیلتر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً ویدئویی توسط یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی در خصوص طرح «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» دست به دست می‌چرخد که در آن گفته شده که «با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، کلیه سرویس‌هایی که هم اکنون کاربران از آن استفاده می‌کنند مثل اینستاگرام و واتس اپ و گوگل مسدود و فیلتر می‌شود و یک سال بعد دیگر خبری از اینترنتی که هم اکنون می‌شناسیم نیست.»

در این باره سید عباس مرادی یکی از طراحان این طرح در ویدئویی به شبهات مطرح شده پیرامون طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی پاسخ می‌دهد.

وی می‌گوید: مطابق با این طرح اگر یک شبکه اجتماعی یا خدمتی به زندگی مردم گره خورده و مشابهی برای آن وجود ندارد هیچکس اجازه صدور دستور فیلترینگ آن را ندارد. یعنی خیالمان راحت باشد که قرار نیست هیچ وقت گوگل فیلتر شود و یا خدماتی که مشابه در کشور ندارند برای کاربران مسدود شوند.

مرادی با اشاره به اینکه دیجی کالا، علی بابا، اسنپ و تپسی و امثال اینها هیچکدام خدمات پایه کاربردی محسوب نمی‌شوند و خارج از محدوده این طرح هستند، تاکید کرد: این طرح درباره همه خدمات اینترنت نیست. بلکه مربوط به حدود ۱۲ خدمت پایه کاربردی است.

طراح پیش‌نویس «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» گفت: این فرضیه غلط است که «هیچ شرکت خارجی حاضر به همکاری با ایران نیست و در نتیجه دیگر هیچکدام از خدمات خارجی را نخواهیم داشت» ؛ بلکه تجربه تلگرام نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با شرکت‌های خارجی مذاکره کرده و نه تنها CDN های آن‌ها را به داخل کشور منتقل کنیم بلکه می‌توانیم آنها را متقاعد کنیم که قوانین کشور ما را بپذیرند.

وی افزود: فقط یک چالش وجود دارد و آن این است که آیا قرار است تجربه تلگرام تکرار شود؟ یعنی یک پیام‌رسان ابعاد زندگی ۴۰ میلیون کاربر ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد و پس از آن تعهداتش را نقض کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در این طرح دنبال این هستیم که دیگر تجربه تلخ تلگرام تکرار نشود و اگر تلگرام حاضر شود حق و حقوق کاربران ایرانی را به رسمیت بشناسد نه فقط رفع فیلتر خواهد شد بلکه امکاناتی نیز در اختیارش قرار می‌گیرد. این طرح مسیر تلگرام را برای فعالیت مجدد در ایران هموار کرده است.

مرادی گفت: کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی در این طرح به عنوان کمیسیون بالادستی حافظ منافع کسب و کارهایی است که هم اکنون برایشان به صورت تکه تکه تصمیم گیری می‌شود. همچنین در این طرح استفاده از VPN نه فقط جرم نیست بلکه اگر حق و حقوق کاربران رعایت شود، تولیدکننده VPN می‌تواند از این محل کسب درآمد کند. در نهایت اینکه قرار نیست کسب و کاری تعطیل و یا شبکه اجتماعی و خدمتی فیلتر شود. بلکه قرار است حق و حقوق کاربران در فضای مجازی به رسمیت شناخته شود.