آی‌سی‌تی نیوز – کتاب «حکمرانی در عرصه پنجم؛ گذار به دیپلماسی سایبری» با همکاری مرکز ملی فضای مجازی منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، عرصه سایبری جدی ترین مساله و چالش حکمرانی در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و درست همانند دوران گذارهای حساس تاریخی، همچون تسخیر فضا، […]

آی‌سی‌تی نیوز – کتاب «حکمرانی در عرصه پنجم؛ گذار به دیپلماسی سایبری» با همکاری مرکز ملی فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، عرصه سایبری جدی ترین مساله و چالش حکمرانی در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و درست همانند دوران گذارهای حساس تاریخی، همچون تسخیر فضا، ساخت بمب هسته‌ای، جهانی سازی و … تمامی معادلات در نظم مستقر بین‌الملل را به چالش کشیده است.

عرصه سایبری پدیده‌ای چند وجهی است که به دلیل ماهیت پیچیده و شبکه ای، خصلت مرکزی گریزی و کنترل ناپذیری و نیز ظهور بازیگران قدرتمند غیر رسمی و بعضاً ناشناخته در آن، مستلزم نگاه حاکمیتی و فراتر رفتن از رویکردهای تک بعدی و کلاسیک است.

مبنای تدوین این کتاب مطالعه موردی است و به طور خاص مبانی، اصول و راهبردهای دیپلماسی سایبری چند کشور مهم از جمله آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و مالزی در آن ارزیابی شده است.

در کنار مطالعه موردی بیش از ۸۰ سند منطقه‌ای و بین‌المللی در این حوزه نیز مورد مطالعه قرار گرفته و پس از احصای اصول اصلی آن‌ها مهم‌ترین بازیگران این عرصه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز بازیگران بخش خصوصی معرفی و رویکرد آن‌ها به مقوله سایبری تبیین شده است.

ویژگی متمایز کتاب «حکمرانی در عرصه پنجم؛ گذار به دیپلماسی سایبری»، بررسی تطبیقی تمام مطالعات موردی و نیز رویکردهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به دیپلماسی سایبری در فصل پایانی است.

این کتاب در اصل فتح بابی در خصوص مسائل مرتبط با دیپلماسی سایبری کشور در این عرصه چالشی و در عین حال رو به توسعه است.

کتاب «حکمرانی در عرصه پنجم؛ گذار به دیپلماسی سایبری» به عنوان یکی از طرح‌های مطالعاتی در زمینه دیپلماسی سایبری در ۱۰ فصل به قلم عباس قنبری باغستان و عبدالحسین کلانتری تدوین شده و هم اکنون به صورت مشترک از سوی انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی، دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و اداره نشر وزارت امور خارجه، در اختیار محققان، پژوهشگران و علاقمندان مسائل دیپلماسی سایبری قرار گرفته است.