آی‌سی‌تی نیوز – کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه از اصلاح مقررات معاملات انجام شده بر پایه رمزارزها خبر داد؛ اقدامی که هدف از آن ردیابی دقیق این معاملات و جلوگیری از پولشویی با استفاده از رمزارزها اعلام شد. این مقررات که بر پایه توصیه گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف پیشنهاد شده، شرکت‌هایی را که معاملات خود […]

آی‌سی‌تی نیوز – کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه از اصلاح مقررات معاملات انجام شده بر پایه رمزارزها خبر داد؛ اقدامی که هدف از آن ردیابی دقیق این معاملات و جلوگیری از پولشویی با استفاده از رمزارزها اعلام شد.

این مقررات که بر پایه توصیه گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف پیشنهاد شده، شرکت‌هایی را که معاملات خود را با استفاده از بیت‌کوین یا رمزارزها دیگری انجام می‌دهند ملزم می‌کند تا تمام اطلاعات مبدا و مقصد انتقال رمزارزها و مالکان آنها را فاش کنند.

بر این اساس، شرکتی که از رمزارزها برای انجام معاملات خود استفاده می‌کند باید مجموعه اطلاعاتی را شامل نام و نام خانوادگی دقیق مشتری، آدرس، تاریخ تولد و شماره حساب مشتری دریافت کننده رمزارزها را اعلام کند. بنابراین، انتقال رمزارزها به کیف پول‌ها مجازی و شماره حساب‌های دارای مالک ناشناس ممنوع خواهد بود.

کمیسیون اروپا همچنین راه‌اندازی اداره مبارزه با پولشویی (AMLA) را با هدف تقویت اجرای قوانین ضد پولشویی و مقابله با تامین تروریسم کلید زد. پیشنهاد تاسیس این مرکز در سال ۲۰۱۷ میلادی و در پی افشای مجموعه‌ای از رسوایی‌های مالی از جمله پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی بانک دانمارکی «دانسکه» از سوی کمیسیون اروپا ارائه شد.

اداره جدید مبارزه با پولشویی افزون بر نظارت بر فعالیت‌های مالی فرامرزی از قدرت لازم برای وضع جریمه‌های در نظر گرفته شده برای تخلف‌های مالی برخوردار خواهد بود. بر پایه طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا، این اداره همچنین با هدف مبارزه با انواع مصداق‌های پولشویی، مبادلات انجام شده بر پایه رمزارزها را نیز رصد خواهد کرد و برای پرداخت‌های نقدی در معاملات سقف ۱۰ هزار یورویی تعیین خواهد کرد.

کمیسیون اروپا مصمم است که مقررات جدید پیشنهادی خود و نیز طرح تاسیس اداره مبارزه با پولشویی را پس از تایید پارلمان و اعضای اتحادیه اروپا به سرعت اجرایی کند.

تازه‌ترین گزارش اداره پلیس اتحادیه اروپا، یوروپُل نشان می‌دهد که معاملات مشکوک به پولشویی سهم یک درصدی از مجموع تبادلات مالیِ اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.