آی‌سی‌تی نیوز – به گفته برخی مرغداران، «سامانه بازارگاه» وزارت جهاد کشاورزی در یک ماه اول جوجه‌ریزی به مرغداران خوراک نمی‌دهد و آنها مجبور می‌شوند از بازار آزادی که در سایه عدم نظارت شکل گرفته به چند برابر قیمت خریداری کنند. سعیده مشایخی مرغدار اصفهانی در گفت‌وگو با فارس درباره مشکلات مرغداران گفت: مشکل اساسی […]

آی‌سی‌تی نیوز – به گفته برخی مرغداران، «سامانه بازارگاه» وزارت جهاد کشاورزی در یک ماه اول جوجه‌ریزی به مرغداران خوراک نمی‌دهد و آنها مجبور می‌شوند از بازار آزادی که در سایه عدم نظارت شکل گرفته به چند برابر قیمت خریداری کنند.

سعیده مشایخی مرغدار اصفهانی در گفت‌وگو با فارس درباره مشکلات مرغداران گفت: مشکل اساسی آنها عدم تحویل به موقع خوراک است و مجبور می‌شوند از بازار آزاد تهیه کنند که هزینه‌های تولید را بالا می‌برد، قیمت نهاده در این بازار چند برابر است و بسیاری از مرغداران نقدینگی تامین این نهاده گران را ندارند.

به گفته این مرغدار نرخ مصوب دولتی سویا کیلویی ۳۷۰۰ تومان و ذرت ۲۲۰۰ تومان است، اما در بازار آزاد به دو تا ۵ برابر این قیمت‌ها به فروش می‌رسد.

 

*نهاده وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی از گمرک به انبارهای شخصی می‌رود

وی در پاسخ به اینکه وزارت جهاد کشاورزی به همه وارد کنندگان ابلاغ کرده که محموله‌ها مستقیم در سامانه بازارگاه با نرخ دولتی توزیع شود پس این بازار آزاد چگونه شکل می‌گیرد، گفت: برخی از تولید کنندگان بارهای خود را از گمرک به انبارهای شخصی می‌برند و تحت عنوان «روباری» می‌فروشند و این را مسئولان نظارتی باید پیگیری کنند، این در حالی است که این نهاده‌ها با ارز دولتی وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از تولید کنندگان مرغ تعهد گرفته که مرغ زنده را به قیمت ۱۷۱۰۰ تومان بفروشند، گفت: این در حالی است که نرخ خوراک روز به روز افزایش می‌یابد، پس از اینکه این نرخ را وزارت جهاد مصوب کرد، قیمت خوراک را افزایش داده، اما به قیمت مرغ دست نزده است.علاوه بر آن قیمت‌های سوخت و کرایه حمل و جوجه یک روزه هم افزایش شدید داشته است.

مشایخی در پاسخ به اینکه نرخ مرغ در بازار چرا به کیلویی ۳۵ هزار تومان رسیده است؟ گفت: مرغداران موظف هستند که مرغ را به نرخ تعیین شده بفروشند، اما نحوه توزیع باید مدیریت شود که تولید با حداقل واسطه و با قیمت منطقی به دست مصرف کننده برسد.

 

*جوجه یک روزه با دو برابر نرخ مصوب به فروش می‌رسد

این مرغدار نرخ بالای جوجه یک روزه را مشکل دیگر مرغداران عنوان کرد و گفت: با اینکه دولت قیمت ۴۲۰۰ تومان برای هر قطعه جوجه یک روزه تعیین کرده اما به قیمت ۶ تا ۹ هزار تومان جوجه ریزی کرده‌ایم که اینها هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه جوجه نژاد راس در سالنهای پرورش ریخته است، افزود: متاسفانه این همه که درباره جوجه آرین تبلیغ می‌کنند، مرغداران تمایلی برای استفاده از آن ندارند، زیرا ضریب تبدیل در این نژاد حداقل سه دهم نسبت به نژادهای دیگر بالاتر است که باعث مصرف بیشتر خوراک می‌شود. علاوه بر آن طی سالهای گذشته روی این نژاد کار نشده و نسبت به نژادهای مشابه از نظر بهره‌وری عقب افتاده است.

این مرغدار تصریح کرد: اینکه دولت یک نسخه برای همه مرغداران کشور می‌پیچد درست نیست، باید کارگروه‌هایی با استفاده از نظر مرغداران برای هر استان تصمیم بگیرند، میزان بیماری و تامین نهاده و شرایط تولید استان به استان فرق می‌کند.