ماینرهای غیرمجاز ۱۷۰۰ مگاوات برق دزدیدند
ماینرهای غیرمجاز ۱۷۰۰ مگاوات برق دزدیدند

آی‌سی‌تی نیوز – سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه شرایط سختی را در صنعت برق تجربه می‌کنیم، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال بوده است که منجر به شکاف بین تولید و عرضه برق شده است. قحطی و قطعی برق امروز یکی از چالش‎های کشور بوده که افزایش مصرف برق […]

آی‌سی‌تی نیوز – سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه شرایط سختی را در صنعت برق تجربه می‌کنیم، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال بوده است که منجر به شکاف بین تولید و عرضه برق شده است.
قحطی و قطعی برق امروز یکی از چالش‎های کشور بوده که افزایش مصرف برق به دلیل استخراج رمز ارز یکی از موضوعات مطرحی است که این روزها از دلایل خاموشی‌ها نام برده می‌شود. بر اساس آمار کشور به ۶۶ هزار مگاوات برق نیاز دارد در حالی که تولید کشور به عدد ۵۴ هزار مگاوات رسیده یعنی ۱۱ هزار مگاوات کسری برق داریم. بنابراین با وجود شکاف بین تولید و عرضه نمی‎توان نقش رمز ارزها را به ویژه در حوزه استخراج غیرقانونی و زیرزمینی نادیده گرفت.

 

فعالیت ماینرهای غیرمجاز

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت‌و‌گو با تسنیم، با بیان اینکه شرایط سختی را در حال تجربه هستیم که یکی از مهم‌ترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال بوده است، عنوان کرد: از سال گذشته شرایط معرفی مراکز استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال را برای مردم فراهم کردیم.

وی گفت: صنعت برق به دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است.

رجبی مشهدی با بیان این که حتی تجهیزات صنعت برق نیز به دلیل این مصارف غیرمجاز که بار زیادی را به شبکه تحمیل کرده‌اند، در معرض آسیب هستند، تصریح کرد: استخراج رمز ارزها حدود ۲ هزار مگاوات از ظرفیت تولیدی برق کشور را به خود اختصاص داده ‎اند. این در حالی است که از این مقدار فقط ۳۰۰ مگاوات به شکل مجاز انشعاب به آن‎ها واگذار شده که در حال‎ حاضر خاموش هستند.

سخنگوی صنعت برق کشور افزود: با توجه به تصمیمی که در هیات وزیران در حوزه استخراج رمز ارزها گرفته شد در شرایط فعلی برق این مراکز مجاز هم قطع است.

 

ماینرهای غیرمجاز خسارت می‎ پردازند

رجبی مشهدی در ادامه سخنان خود به آمار کشف شده مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارزهای فعال در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار دستگاه ماینر کشف شده که به شکل غیرمجاز فعالیت داشتند. برق مصرفی آن‎ها حدود ۵۷۰ مگاوات بود که برای تامین این مقدار برق برای استخراج رمزهای دیجیتال نیاز به یک نیروگاه ۷۵۰ مگاواتی است.

سخنگوی صنعت برق درباره برنامه‎ های تدوین شده برای خروج از وضعیت فعلی برق کشور در حوزه رمز ارزها هم یادآور شد: از برنامه‎ هایی که تدارک دیده شده می‎توان به شناسایی ماینرهای غیرمجاز و نحوه برخورد با آن‌ها اشاره کرد. خوشبختانه تا امروز به طور متوسط روزانه ۵۰ مرکز غیرمجاز با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی کشف و ضبط می‎ شوند.

وی اعلام کرد: دستگاه‎های این ماینرهای غیرمجاز ضبط شده و تا پایان شهریور به آن‎ها تحویل نخواهد شد.

رجبی مشهدی ادامه داد: برق مراکزی که به شکل غیرقانونی به استخراج رمز ارزها مشغول بودند قطع شده و باید خسارت‎های لازم را بپردازند. همچنین در نهایت این ماینرها تحویل مراجع قضایی می‌‎شوند.

سخنگو صنعت برق تاکید کرد: قطعی برق مشکل زیرساختی نیست بحث ظرفیت تولید است. در شرایطی که تولید کم است استخراج رمز ارزها مزید بر علت شده و نباید اجازه فعالیت به آن‎ها داد.