آی‌سی‌تی نیوز – حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه «کافه هنر» گفت: به صراحت اعلام می‌کنم که در این طرح بنای ما بر گرفتن و بستن و فیلتر کردن نیست. به گزارش خبرگزاری فارس، وی مهمان نخستین قسمت از برنامه کافه هنر در هفته جاری بود. نصیرایی در این […]

آی‌سی‌تی نیوز – حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه «کافه هنر» گفت: به صراحت اعلام می‌کنم که در این طرح بنای ما بر گرفتن و بستن و فیلتر کردن نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی مهمان نخستین قسمت از برنامه کافه هنر در هفته جاری بود.

نصیرایی در این برنامه که به صورت زنده از رادیو ایران پخش شد، درباره طرح مجلس برای فضای مجازی و بحث فیلتر شدن اینستاگرام گفت: آنچه که این طرح دنبال می‌کند، اساسا بر حمایت از پیام رسان‌های داخلی و ایرانی است و در درجه دوم این طرح قصد دارد به ساماندهی به پردازد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما الان با یک فضایی مواجه هستیم که در محیط و در بخش‌های مختلف کسی اگر کالایی خریداری کند، پاسخگویی در برابر مشکلات و ایرادات آن وجود ندارد. کجای دنیا این طور است که بدون هیچ قاعده و چارچوبی فضا آزاد گذاشته شده است تا برسیم به این کلاهبرداری‌هایی که در فضای مجازی رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که مگر پلیس فتا و قوانین حول آن برای چنین کاری وجود ندارند، گفت: باید ببینیم که مگر تا الان با این تمهیدات جلوی چقدر از این کار را توانسته اند بگیرند. در همین اینستاگرام چه کسی پاسخگوی اتفاقات ناگوار است؟

 

لزوم تاسیس دفتر پیام رسان‌ها در ایران

حجت الاسلام نصیرایی در ادامه درباره این مورد که در طرح مجلس آمده که هر یک از شبکه‌های اجتماعی اگر بخواهد در ایران فعالیت کند، باید در ایران یک دفتر داشته باشد اینچنین توضیح داد: اولا این موضوعی نیست که حالا مجلس به آن پرداخته باشد. این موضوع در سال ۹۶ و در دولت آقای روحانی مصوبه شورای عالی فضای مجازی بوده است که هر کسی می‌خواهد ارائه خدمت بکند و می‌خواهد در فضای مجازی فعالیتی داشته باشد – البته نه کاربرها- می‌بایست چنین کاری انجام دهد. اما متاسفانه این ساماندهی تا الان انجام نشده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه و درباره ضمانت اجرای این طرحی که در این چهارسال اجرا نشده است، گفت: ما برای بخشی از این مورد ضمانتی قراردادیم به این صورت که آن کسانی که آن ضابطه را رعایت نمی‌کنند، برای آنها در این قانون جرم انگاری شده است. به این معنا که اگر فلان بانک یا موسسه مالی یا فلان موسسه اجتماعی یا موسسه آموزشی اگر می‌خواهد چه ایرانی و یا چه خارجی، اول بایستی ثبت نام کنند و سایر مراحل موصب شورای فضای مجازی را طی کند.

 

اطلاعات کاربران ایرانی باید در کشور بماند

وی افزود: در طرف مقابل هم آن مجموعه باید متعهد شود که اطلاعات کاربران ایرانی را از کشور خارج نکند و در ایران بماند. ضمن اینکه بایستی در ایران هم دفتری داشته باشد. در این زمینه هم تفاوتی بین مجموعه‌های ایرانی و خارجی نیست و نمی‌توان گفت این طرح مخصوص اینستاگرام و توییتر است.

نصیرایی در ادامه گفت: این طرح فعلا در مرحله جمع بندی در کمیسیون است و برای رسیدگی در نوبت صحن قرار گرفته است و ممکن است در مسیر تصویب برای آن اتفاقاتی رخ دهد و ۳۲ ماده آن حتی کم و زیاد هم بشود. اما این را باید بگویم که خیلی از عزیزانی که درباره این طرح برایشان ابهام ایجاد شده بود و نظر داده بودند صرفا طرح اولیه ما را دیده بودند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: آن چیزی که امروز جمع بندی و آماده شده است با آن طرح اولیه متفاوت است. البته طرح نهایی و جمع بندی شده هم یک هفته‌ای هست که از طریق رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

 

به صراحت اعلام می‌کنم بنای این طرح فیلترینگ نیست

وی در ادامه گفت: من به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی به صراحت اعلام می‌کنم که در این طرح بنای ما بر گرفتن و بستن و فیلتر کردن نیست. در تمام دنیا قوانین متعددی برای فعالیت در فضای مجازی وجود دارد اما نمی‌دانم چرا در ایران در مقابل ساماندهی این فضا چنین جوی به راه می‌افتد.

نصیرایی افزود: ما می‌خواهیم یک محیط امن، با کیفیت و البته سهل الوصول برای مخاطبان ایجاد کنیم، که کاربر و هر ایرانی در سراسر کشور بخواهد در آن فضا فعالیت داشته باشد، به راحتی بتواند دسترسی داشته باشد و با خیال راحت و همراه با آرامش به فعالیت اقتصادی و آموزشی و سایر فعالیت‌های خود بپردازد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در طرح ما تمرکز روی اینترنت ملی نیست و اصلا به این موضوع ورود نکرده‌ایم و با این طرح قصد داریم به ساماندهی فضای موجود بپردازیم. باید به صراحت اعلام کنم که نسبت به این موضوع با قوت و قدرت ایستاده‌ایم.

 

متخلفان نگران باشند

وی افزود: همه خانواده‌ها و عزیزانی که در فضای مجازی فعالیت سالمی دارند مطمئن باشند که هیچ گونه محدودیتی برای آنها در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعیشان بوجود نخواهد آمد و اصلا جای نگرانی نیست. اصل بر حمایت از کالای ایرانی و تولید ایرانی است و محیط سالم است. البته هشدار می‌دهم به آنهایی که در فضای مجازی دنبال فعالیت‌های ناسالم هستند، این دسته از افراد حتما نگران باشند و بدانند که ما در این موضوع به جد ایستاده‌ایم.