آی‌سی‌تی نیوز – اداره دولتی تنظیم بازار چین در پیش‌نویس یک قانون جدید مجازات‌هایی برای تخلفات قیمت‌گذاری کالا و سرویس در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک این کشور تعیین کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رگولاتور بازار چین پیش نویس قانونی را در خصوص مجازات فعالیت‌های قیمت‌گذاری‌های غیرقانونی منتشر کرد. این قانون مربوط به […]

آی‌سی‌تی نیوز – اداره دولتی تنظیم بازار چین در پیش‌نویس یک قانون جدید مجازات‌هایی برای تخلفات قیمت‌گذاری کالا و سرویس در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک این کشور تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رگولاتور بازار چین پیش نویس قانونی را در خصوص مجازات فعالیت‌های قیمت‌گذاری‌های غیرقانونی منتشر کرد. این قانون مربوط به کاهش قیمت زیاد و اقدامات پلتفرم‌های آنلاین در خصوص قیمت گذاری‌های مختلف یک کالا بر اساس رفتار مشتری است.

قوانین مذکور جدیدترین تلاش‌های «اداره دولتی تنظیم بازار چین» (SAMR) برای کنترل پلتفرم‌های اقتصاد الکترونیک است.

لو ژنوانگ مدیر ارشد شرکت «Wanquing Consultancy» در شانگهای می‌گوید: قیمت گذاری‌های مختلف برای یک کالا، رفتاری شایع در پلتفرم‌های آنلاین و البته چالشی پنهان برای مشتریان عادی است. زیرا کاربران به راحتی نمی‌توانند آن را رصد کنند.

طی سال‌های گذشته مصرف کنندگان در شبکه‌های اجتماعی از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک گله کرده‌اند. آنها شکایت داشتند که این شرکت‌ها برای یک کالای خاص قیمت یکسانی تعیین نکرده‌اند.

در قوانین پیشنهادی جدید علاوه بر قیمت گذاری‌های مختلف برای یک کالا، وضع یارانه‌هایی که سبب می‌شود قیمت یک محصول کمتر از هزینه تولید آن شود، نیز ممنوع است.

جریمه ۰.۱ تا ۰.۵ درصدی فروش سالانه یک کسب و کار تا تعلیق فعالیت‌ها از جمله مجازات‌هایی است که برای نقض این قوانین در نظر گرفته شده است.

در ماه آوریل رگولاتور بازار جلسه‌ای با حضور شرکت‌های تجارت الکترونیک از جمله JD و Meituan و Ele.me (زیر مجموعه علی بابا) و Trip و Didi Chuxing تعهد کردند از اطلاعات کاربران برای دریافت قیمت‌های بیشتر از مشتریان قدیمی شان استفاده نکنند.

این در حالی است که یک ماه قبل (مارس) خبرگزاری شینهوا در گزارشی اشاره کرد شرکت زیر مجموعه علی بابا بلیت سفر هوایی یک مسیر خاص را برای مشتریان قدیمی با قیمتی بالاتر عرضه کرده است.

۰۰/۰۴/۱۲