آی‌سی‌تی نیوز – دولت، لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی را روز دوشنبه هفتم تیرماه برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. آی‌تی‌من- لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی، به منظور انتزاع حوضچه‌ها و داکت‌ها از شرکت مخابرات و تحویل آنها به شرکت ارتباطات زیرساخت تدوین شده و در صورت تصویب در مجلس و […]

آی‌سی‌تی نیوز – دولت، لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی را روز دوشنبه هفتم تیرماه برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

آی‌تی‌من- لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی، به منظور انتزاع حوضچه‌ها و داکت‌ها از شرکت مخابرات و تحویل آنها به شرکت ارتباطات زیرساخت تدوین شده و در صورت تصویب در مجلس و پس از ابلاغ، فورا اجرایی شود.

متن لایحه مذکور که در قالب یک ماده واحده ارایه شده، به این شرح است:

«به منظور اعمال حاکمیت و مالکیت انحصاری دولت بر شبکه مادر مخابراتی موضوع گروه (۳) ماده (۲) و بند (ج) ماده (۳) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و به منظور نظارت و عدالت در واگذاری امکانات به کارور (اپراتور)های فعال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیرساخت شبکه مادر مخابراتی از جمله کلیه لوله‌ها و کانال‌های مخابراتی (حوضچه‌ها، داکت‌ها و ساب‌داکت‌ها و متعلقات مربوط) از تاریخ ابلاغ این قانون تحت تصرف و اداره شرکت ارتباطات زیرساخت درآمده و شرکت مخابرات موظف است نسبت به تحویل و تحول آنها به شرکت مزبور اقدام نماید. تاخیر شرکت مخابرات در تحویل و تحول موارد یاد شده، مشمول جرایمی است که هیات وزیران تعیین می‌نماید.

تبصره- آیین‌نامه اجرایی این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در روز بیست و سوم خرداد ماه در توییتی با اعلام تدوین این لایحه نوشته بود: «امروز پس از ۳ سال پیگیری و تلاش، دولت لایحه بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران را به تصویب رساند. پس از خصوصی‌سازی مخابرات، این تصرف یک مانع جدی برای توسعه اینترنت خانگی بود.»