آی‌سی‌تی نیوز – مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حل مشکلات ثبت‌نام الکترونیک دانش‌آموزان درباره مشکلات سامانه سیدا برای صدور کارنامه توضیحاتی داد. آن‌گونه که مسئولان آموزش و پرورش وعده داده‌اند ارائه کارنامه و ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید الکترونیک شده است اما این پروسه با اما […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حل مشکلات ثبت‌نام الکترونیک دانش‌آموزان درباره مشکلات سامانه سیدا برای صدور کارنامه توضیحاتی داد.
آن‌گونه که مسئولان آموزش و پرورش وعده داده‌اند ارائه کارنامه و ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید الکترونیک شده است اما این پروسه با اما و اگرهایی همراه شده است از جمله اینکه برخی مدارس خانواده‌ها را به ثبت‌نام حضوری ملزم یا ارائه کارنامه را منوط به حضور در مدرسه می‌کنند و در این میان پرداخت کمک‌هزینه به مدرسه شرط ارائه کارنامه می‌شود.

الکترونیک شدن خدمات ارائه‌شده به دانش‌آموزان از جمله ثبت‌نام و ارائه کارنامه می‌تواند در جهت شفاف‌سازی فرایندهای آموزش و پرورش و از سوی دیگر شفافیت حساب مالی مدارس دولتی گام بزرگی باشد اما باید دید این برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش در سطح مدارس و مناطق با موفقیت همراه خواهد شد یا اینکه مدارس کار خود را پیش می‌برند.

باید توجه داشت ثبت‌نام و ارائه کارنامه دو گلوگاهی است که در آنها دریافت وجه از خانواده‌ها توسط مدارس دولتی صورت می‌پذیرد. ثبت‌نام الکترونیکی و ارائه کارنامه به والدین از طریق سامانه می‌تواند موجب حذف این دو گلوگاه شود.

در همین رابطه محمود حبیبی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که «روند ثبت‌نام الکترونیکی در سامانه پادا به چه صورت است؟ اختلالی در ثبت‌نام مدارس شاهد به وجود آمده بود از سوی دیگر برخی خانواده‌ها از الزام مدارس به ثبت‌نام حضوری خبر می‌دهند.» اظهار کرد:‌ وقتی یک سیستم راه‌اندازی می‌شود یکی از فازهای اصلی آن استقرار است و آموزش و فرهنگ‌سازی استفاده از سیستم یکی از نکات مهم در این حوزه است.

وی افزود: از اول خرداد سیستم ثبت‌نام الکترونیکی را از درگاه پادا (www.pada.medu.ir) راه‌اندازی کردیم که در حال استفاده است اما همان‌طور که اشاره کردید ممکن است برخی نقص‌ها در فرایند کار وجود داشته باشد اما به‌مرور زمان استان‌ها، مناطق و مدارس باید با فرایند کار و این‌که چطور می‌توانند از قابلیت‌های آن به‌صورت کامل استفاده کنند، آشنا شوند و نحوه استفاده از ثبت‌نام الکترونیک برای آنها کاملاً روشن شود. طبیعی است سامانه‌ای که تازه طراحی و وارد فاز استقرار می‌شود ممکن است با مشکلاتی نیز مواجه شود که باید در اسرع وقت مرتفع شود.

 

دلایل اختلال در ثبت‌نام الکترونیک

حبیبی در پاسخ به این پرسش که «دلایل اختلال در ثبت‌نام الکترونیک چه بود؟» گفت: علت مشکلات پیش‌ثبت‌نام در مدارس شاهد این بود که سامانه جدید است و باید روی این سامانه یک‌سری فرم‌های پیش‌ثبتنام مدارس شاهد طراحی و تست می‌شد که آیا کارایی لازم را برای مدارس شاهد دارد یا خیر و این موارد باعث شد فرایند کار به تأخیر بیفتد اما در نهایت کار انجام شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ثبت‌نام مدارس کاملاً الکترونیکی است، متذکر شد: آخرین آمار ما برای پایه اول دبستان این است که بیش از ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند البته ثبت‌نام پایه اول به‌صورت حضوری است اما درگاه پادا این امکان را می‌دهد افرادی که می‌خواهند ورود اطلاعاتشان سریعتر انجام شود درخواست اولیه را اینجا ثبت کنند اما این به‌منزله ثبت‌نام نیست بلکه اطلاعات را ثبت و مدرسه را انتخاب می‌کنند این درخواست به‌صورت الکترونیک برای مدرسه ارسال می‌شود و مزیت این است در زمانی که حضوری مراجعه می‌کنند دیگر نیازی به پُر کردن فرم‌های اطلاعاتی نیست و کار سریعتر انجام می‌شود.

حبیبی گفت: برای ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه (به‌جز اول دبستان، هفتم و دهم)، پس از ارائه کارنامه ثبت‌نام انجام می‌شود البته حضور در مدرسه برای ثبت‌نام میان‌پایه‌ها الزامی نیست و مدرسه ارتقای پایه را انجام می‌دهد بنابراین فقط افرادی ملزم به ثبت درخواست ثبت‌نام میان‌پایه هستند که می‌خواهند مدرسه خود را تغییر دهند.

 

مشاهده کارنامه به‌صورت الکترونیک

وی بیان کرد: خانواده‌ها می‌توانند کارنامه‌ها را به‌صورت الکترونیکی در پادا مشاهده کنند اما منوط به این است که نمرات دانش‌آموز ثبت شده باشد همچنین دانش‌آموزان برای مشاهده کارنامه باید از مدرسه رمز عبور دریافت کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزانی که قبلاً پرونده تحصیلی در مدارس دارند برای ثبت‌نام الکترونیک میان‌پایه به کلمه عبور نیاز دارند اما دانش‌آموزانی که تازه می‌خواهند به مدرسه وارد شوند نیازی به کد ندارند و با کد ملی کارهایشان انجام می‌شود.

 

مشکلات صدور کارنامه در سیدا

حبیبی در پاسخ به این پرسش «مدیران مدارس از مشکلات سامانه سیدا برای صدور کارنامه خبر می‌دهند، علت مشکلات این سامانه چیست؟» بیان کرد:‌ به‌صورت کلی مشکلی وجود ندارد و می‌توان کارنامه ارائه کرد، البته ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد که در حال شناسایی آنها از طریق استان‌ها و مناطق هستیم تا مشکلات ارجاع‌شده جهت برطرف شدن به شرکت پشتیبان ارائه شود ولی این‌که بگوییم کلاً صدور کارنامه مشکل دارد این گونه نیست.

وی در پایان عنوان کرد: مشکلی که مدارس دارند این است که ارائه کارنامه و چاپ گروهی آن برایشان امکان‌پذیر نیست آن هم به این دلیل که ما در نظر داشتیم دانش‌آموزان خودشان کارنامه را از طریق درگاه پادا بگیرند اما با توجه به اینکه فعلاً آیین‌نامه‌ها می‌گوید کارنامه‌های فیزیکی هم باید ارائه و در پرونده ثبت شود چاپ گروهی کارنامه را نیز از این هفته فعال می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اول دبستان با توجه به ضرورت انجام سنجش سلامت به‌صورت حضوری انجام می‌شود. دانش‌آموزانی که به پایه هفتم و دهم می‌روند می‌توانند با مراجعه به سامانه پادا (www.pada.medu.ir) با انتخاب دو مدرسه کار ثبت‌نام را انجام دهند.

ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه (دانش‌آموزانی که مدرسه خود را تغییر نمی‌دهند و در همان مدرسه قبلی تحصیل می‌کنند) نیز به‌صورت خودکار توسط مدرسه انجام خواهد شد.