کلاهبرداری‌های رایج رمزارزها در ایران
کلاهبرداری‌های رایج رمزارزها در ایران

آی‌سی‌تی نیوز – رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به تشریح کلاهبرداری‌های رایج در حوزه ارز‌های دیجیتال پرداخت. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرهنگ علی محمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه حوزه ارز‌های دیجیتال مانند دیگر حوزه‌های فعال در فضای مجازی دارای […]

آی‌سی‌تی نیوز – رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به تشریح کلاهبرداری‌های رایج در حوزه ارز‌های دیجیتال پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرهنگ علی محمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه حوزه ارز‌های دیجیتال مانند دیگر حوزه‌های فعال در فضای مجازی دارای بستر‌های مخرب هستند و احتمال کلاهبرداری در این فضا نیز وجود دارد، گفت: کلاهبرداری‌های رایج در این حوزه به ۴ دسته کلی تقسیم بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه پانزی، هرمی و شبکه‌ای از مهمترین بستر‌های کلاهبرداری در حوزه ارز‌های دیجیتال هستند، افزود: در این روش شما مامور فروش یک محصول توکن بی ارزش هستید و سود شما از طریق سرمایه گذاران جدید پرداخت می‌شود تا اینکه در نهایت به دلیل نبودن سرمایه‌گذار جدید تره از هم می‌پاشد.

سرهنگ رجبی با اشاره به صرافی‌ها، کیف پول‌های جعلی تصریح کرد: در این روش صرافی پس از چند ماه فعالیت به طور ناگهانی با تمام سرمایه‌ها ناپدید می‌شود، بنابراین در هر نرم افزار و یا وب سایت سرمایه گذاری ارزش‌های دیجیتال خود را واریز نکنید.

وی با اشاره به فروش توکن‌های بی ارزش افزود: بسیاری از توکن‌ها هدف و کاربردی به جز خالی کردن جیب افراد ندارند، لذا فراموش نکنید همه ارز‌های دیجیتال نمی‌توانند به موفقیت برسند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه وب سایت‌های جعلی و شبیه سازی شده یکی دیگر از بستر‌های کلاهبرداری در حوزه ارز‌های دیجیتال هستند، بیان کرد: صفحات جعلی، ظاهری مشابه سایت اصلی دارند، اما در حقیقت گامی برای رسیدن به اطلاعات شخصی شما هستند؛ بنابراین مراقب صفحات، ایمیل‌ها و پیام‌هایی که از شما اطلاعات حسابتان را می‌خواهند، باشید.

سرهنگه رجبی گفت: بدون اغراق اکثر سایت‌های کلود ماینینگ در واقع پانزی و کلاهبرداری هستند و هیچ استخراج واقعی در آن انجام نمی‌شود بنابراین همیشه به خاطر داشته باشید در صورت مواجهه با ایده‌های رویایی و ادعا‌های غیرمنطقی در حوزه ارز‌های دیجیتال به کلاهبرداری بودن آن شک نکنید.