آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از واردات بی‌رویه کالا‌های لوکس و غیر ضروری گفت: در سال‌های اخیر علاوه بر واردات ۸۰۰ میلیون دلار موز، ۱٫۵ میلیارد یورو گوشی تلفن همراه لوکس به کشور وارد شد. در چند سال اخیر دولت سعی کرده است، با جلوگیری از ورود کالا‌های غیر ضروری، مانع خروج […]

آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از واردات بی‌رویه کالا‌های لوکس و غیر ضروری گفت: در سال‌های اخیر علاوه بر واردات ۸۰۰ میلیون دلار موز، ۱٫۵ میلیارد یورو گوشی تلفن همراه لوکس به کشور وارد شد.

در چند سال اخیر دولت سعی کرده است، با جلوگیری از ورود کالا‌های غیر ضروری، مانع خروج منابع ارزی کشور شود و همچنین جان دوباره‌ای را‌ در رگ‌های واحد‌های تولیدی جاری سازد. با وجود اینکه سران قوا در خرداد سال ۱۳۹۷ از ۸ هزار و ۵۹ ردیف وارداتی، ۲ هزار و ۲۳۰ ردیف تعرفه وارداتی را ممنوع اعلام کردند؛ اما با بررسی فهرست اقلام وارداتی به کشور و همچنین نحوه تخصیص ارز برای واردات برخی از کالا‌های غیرضروری، متوجه این امر می‌شویم که با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری هنوز هم بسیاری از کالا‌های لوکس و غیر اساسی به کشور وارد می‌شود.

متأسفانه واردات بی‌رویه کالا‌های خارجی نه تنها به مرور زمان موجب انحراف الگوی مصرف شده، بلکه با شدت یافتن تمایل مردم به مصرف کالا‌های خارجی، آسیب جبران‌ناپذیری به بخش تولید کشور وارد می‌کند. به طوری که واردات کالاهای مصرفی و برخی از کالا‌های واسطه‌ای که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود؛ سبب شده تا برخی از بخش‌های تولیدی کشور به دلیل عدم توان رقابت با محصولات مشابه وارداتی از مدار تولید خارج شوند.

به نظر می‌رسد، رئیس جمهور دولت سیزدهم باید برنامه مدونی برای مدیریت تجارت خارجی کشور، به ویژه مسئله واردات داشته باشد. چرا که رفع مشکلات ناشی از واردات بی‌رویه و رهایی از آسیب‌های ناشی از فعالیت «مافیای واردات»، نیازمند مدیریت دقیق جریان ورود کالا توسط دولت آینده و همچنین کنترل واردات به سمت کالا‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای است؛ به طور کلی جریان واردات کالا باید به گونه‌ای تنظیم شود که در مسیر توسعه تولیدات داخلی و به خصوص تولید کالا‌های صادرات محور باشد.

سیدمصطفی کاشفی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه از قبل از انقلاب، ایده عدم اعتماد به کیفیت کالای ایرانی در ذهن برخی از مردم رسوخ کرده است، گفت: واردات بی‌رویه مردم را نسبت به خرید کالای ایرانی بی‌‌رغبت‌ می‌کند و به دلیل تأمین تقاضا توسط واردات، تولید ملی را نیز کاهش خواهد داد؛ همچنین علاوه بر کاهش تولید ناخالص داخلی، واردات غیرضروری آثار مخربی بر نرخ بیکاری و وضعیت معیشتی مردم خواهد گذاشت.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر کالاهای بی‌کیفیت چینی به کشور وارد می‌شود و همین امر موجب کاهش سرعت پیشرفت و توسعه در اقتصاد کشور خواهد شد؛ چرا که اگر فرآیند تولید یک کشور متوقف شود، سرعت یادگیری آن کشور برای تولید کالاهای دیگر نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به محدودیت منابع ارزی کشور به دلیل شرایط تحریمی گفت: واردات بی‌رویه فشار قابل توجهی به بازار ارز وارد کرده و موجب افزایش نرخ آن می‌شود. همچنین به دلیل تأثیرپذیری قیمت بسیاری از کالاها از نرخ ارز، میزان تورم نیز در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

کاشفی در خصوص ورود کالاهای غیرضروری به کشور اظهار داشت: خودروهای لوکس، غذای سگ و گربه و یا سایر اقلام غیر ضروری همچون موز که در ۳ سال اخیر بیش از ۸۰۰ میلیون دلار ارز به آن تخصیص پیدا کرد، از جمله مواردی است که می‌توان واردات آن‌ها را در شرایط جنگ اقتصادی ممنوع اعلام کرد. البته در صورت جلوگیری از واردات این کالاها، باید تمهیداتی برای جلوگیری از قاچاق آن‌ها نیز اندیشیده شود.

وی با انتقاد از تخصیص ارز فراوان به واردات تلفن‌های همراه لوکس گفت: در سال ۹۸ حدود ۸۴۰ میلیون یورو و در سال ۹۹ بیش از ۷۰۰ میلیون یورو گوشی لوکس وارد کشور شده که ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به شرکت اپل است. این در حالی است که گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو در سال ۹۹ تنها ۶ درصد نیاز بازار را پاسخ داده ولی بیش از ۲۸ درصد از ارزش واردات را به خود اختصاص داده است.

کاشفی ادامه داد: اگر مطابق رویه فعلی برای واردات گوشی‌های لوکس ارز تخصیص دهیم، در آینده نزدیک با مشکلات زیادی در رابطه با ذخایر ارزی کشور روبرو خواهیم بود. از طرف دیگر به علت محدودیت منابع ارزی بسیاری از کالاهای ضروری به دلیل عدم رفع تعهد در گمرکات کشور رسوب خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر لزوم ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو به کشور، افزود: در صورت ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس، امکان واردات ۵ میلیون گوشی دیگر فراهم و در نتیجه قیمت‌ها در بازار تلفن همراه نیز شکسته خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از واردات بی‌رویه اظهار داشت: علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از واردات گوشی‌های آمریکایی به کشور، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. پیش‌بینی می‌شود که در صورت جلوگیری از واردات بی‌رویه، وضعیت ذخایر راهبردی کشور بهبود پیدا خواهد کرد و دیگر شاهد صفوف مردم برای خرید کالاهای ضروری نخواهیم بود.