آی‌سی‌تی نیوز – با توجه به ضرورت رده‌بندی سنی اینترنت و لزوم تفکیک اینترنت کودک از بزرگسال، به نظر می‌رسید در مصوبه جدید صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی، بستر حضور در اینترنت برای غیربزرگسالان متفاوت از بزرگسال باشد؛ اما عضو شورا گفت: اینترنت کودک در همین فضای مجازی فعلی کشور است. محمدحسن […]

آی‌سی‌تی نیوز – با توجه به ضرورت رده‌بندی سنی اینترنت و لزوم تفکیک اینترنت کودک از بزرگسال، به نظر می‌رسید در مصوبه جدید صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی، بستر حضور در اینترنت برای غیربزرگسالان متفاوت از بزرگسال باشد؛ اما عضو شورا گفت: اینترنت کودک در همین فضای مجازی فعلی کشور است.

محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفت وگو با فارس با اشاره به جزئیات سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی، اظهار داشت: حضور کودک و نوجوان در فضای مجازی مورد توجه همه کشورها بوده است؛ حتی در این زمینه یونسکو برنامه های ویژه ای را تدارک دیده است و آموزش‌های خاصی را ارائه می‌کند.

وی گفت: مصوبه‌ای را با عنوان «فضای پاک، سالم، مفید و ایمن» در سال ۹۳ در مرکز ملی فضای مجازی آماده کردیم و آن را به شورای عالی فضای مجازی بردیم. هدف این مصوبه این بود که در محیط اینترنت بدون فیلترینگ محیط پاکی برای همه مردم به ویژه برای خانواده‌ها ایجاد شود که طبیعی است بخشی از این افراد کودکان و نوجوانان بودند.

انتظاری افزود: این مصوبه در همان سال ۹۳ به تصویب رسید و قرار بود که آیین نامه اجرایی آن در مرکز ملی فضای مجازی آماده شود و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد اما از آن زمان تا کنون کار پیشرفت نداشت؛ تا اینکه «سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی» اخیراً در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید.

خبرنگار فارس پرسید: این مصوبه جدید شورا چه فضایی را برای حضور کودک و نوجوان در فضای مجازی ترسیم می‌کند؟

انتظاری پاسخ داد: این مصوبه از بخش هایی از جمله ساماندهی، هشدار و مراقبت، مشاوره، آموزش و پیگیری و برخورد است.

وی ادامه داد: بخش هشدار و مراقبت برای این است که خانواده‌ها و افراد احساس کردند که موضوعی در اینترنت برای کودک و نوجوان مناسب نیست آن را به بخش مشاوره اطلاع دهند. همچنین در بخش مشاوره به خانواده‌ها مشاوره داده می‌شود و نسبت به خطراتی که کودک و نوجوان را تهدید می‌کند آگاهی می‌دهند تا آنها را از این خطرات محافظت کنند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: همچنین در این مصوبه به پلیس فتا مسئولیت داده شده که اگر از این مصوبه تخطی صورت گرفت و موضوع و محتوای در پلتفرم‌ها وجود داشت که با ضوابط موجود در تضاد بود، یعنی مناسب کودک و نوجوان نبود، کار تذکر و ارشاد را انجام دهند. این موارد کلیاتی از این مصوبه بود.

انتظاری تصریح کرد: البته نظر شخصی من این است که همانطور که در جلسه شورای عالی فضای مجازی هم مطرح کردم، به دلیل اینکه بخش عمده فضای مجازی فعلی کشور تحت تسلط پلتفرم های آمریکایی و قوانین آن‌ها است، این مصوبه چندان نمی‌تواند روی این پلتفرم ها قابل اجرا باشد. بنابراین بخش اجرایی کشور (قوه مجریه) باید هر چه سریعتر پلتفرم های بومی را راه اندازی کنند تا امکان فعالیت مردم به ویژه خانواده‌ها در فضای مجازی کشور در قالب پلتفرم های بومی فراهم شود. زیرا پلتفرم های بومی ضوابط کشور از جمله معیارهای ایرانی اسلامی را رعایت می‌کنند و مردم در محیط سالم تری فعالیت خواهند کرد.

انتظاری در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که پرسید: در نتیجه منظور این است که اینترنتی که در این سند برای کودک و نوجوان دیده شده همان اینترنتی است که مورد استفاده سایرین است و فقط بخش های مثلا برای امکان ساماندهی، هشدار و مراقبت، مشاوره و آموزش به آن اضافه شده است؟ گفت: بله همین طور است.

خبرنگار فارس گفت: با توجه به موضوعاتی از جمله لزوم رده بندی سنی اینترنت و تفاوت اینترنت کودک با بزرگسال تصور کردیم که در این مصوبه این موارد دیده شده است و فضای مجازی که دیده شده برای قشر کودک و نوجوان متفاوت و جدا از فضای مجازی بزرگسال خواهد بود.

انتظاری توضیح داد: پیش بینی های انجام شده که چگونه بتوان از کودک و نوجوان در فضای مجازی صیانت کرد. البته مثلا قرار بود که از سیم کارت خاص برای کودک و نوجوان استفاده شود که البته این موضوع سیم کارت که گفتم در مصوبه دیده نشده است. به طور کلی این تمهیدات در حوزه اجرایی دیده خواهد شد که الزامات را پیاده سازی کنند.

خبرنگار فارس تاکید کرد: پس اینترنت کودک و نوجوان در فضای مجازی همان اینترنت فعلی کشور است؟

انتظاری گفت: بله در فضای مجازی فعلی کشور است.