آی‌سی‌تی نیوز – آخرین گزارش ارایه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی نشان از آن دارد که شرکت ارتباطات سیار ایران، همچنان به عنوان پیشران ارتباطات کشور، مسوولیت اصلی در تحقق ایران دیجیتالی را به عهده دارد. به گزارش آی‌تی آنالیز، گزارش سازمان رگولاتوری از وضعیت ذینفعان و ارتباطات ثابت و سیار کشور […]

آی‌سی‌تی نیوز – آخرین گزارش ارایه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی نشان از آن دارد که شرکت ارتباطات سیار ایران، همچنان به عنوان پیشران ارتباطات کشور، مسوولیت اصلی در تحقق ایران دیجیتالی را به عهده دارد.
به گزارش آی‌تی آنالیز، گزارش سازمان رگولاتوری از وضعیت ذینفعان و ارتباطات ثابت و سیار کشور تا انتهای سال ۹۹، جایگاه و سهم اپراتورها در اداره و مدیریت ارتباطات ایران را تعیین کرده است که بر این اساس جایگاه همراه‌اول با اختلاف، کماکان به عنوان محور و حکمران اصلی در این عرصه پابرجاست.
به موجب آمار رگولاتوری، کشور ایران نزدیک به ۹۵ میلیون مشترک اینترنت پرسرعت دارد که از این تعداد تنها ۱۰ میلیون مشترک اینترنت ثابت و نزدیک به ۸۵ میلیون نفر نیز مشترک اپراتورهای موبایل هستند که از این تعداد نیز بیش از نیمی از مشترکان سیار، (۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک)، از شبکه همراه‌اول بهره‌مند هستند.
به عبارت دیگر در حالیکه ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور تنها ۱۲درصد است، ضریب نفوذ اینترنت سیار از صددرصد عبور کرده است.
بعد از همراه‌اول نیز ایرانسل با ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک و رایتل نیز با ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک قرار دارند.
نکته قابل توجه آنکه در سال‌های اخیر بخش اعظمی از کسب‌وکارها، اشتغال، آموزش، تجارت، بانکداری، ارتباطات، اطلاع‌رسانی، امدادرسانی و انبوهی دیگر از خدمات بر بستر شبکه ارتباطات سیار ایران در حال تحقق است و به این ترتیب سهم و ارزش ایجاد شده از طریق زیرساخت‌های همراه‌اول، صرفا به مکالمه و اینترنت مربوط نبوده و اعتباری نامحدود و غیرقابل محاسبه خلق کرده است.
به عبارت دیگر امروز سهم همراه‌اول به عنوان پیشران اقتصاد، توسعه و ارتباطات یک سهم طلایی و یک دارایی ملی محسوب می‌شود که لحظه‌ای اختلال در آن می‌تواند حتی چرخ اقتصاد کشور را متوقف کند.
به همین دلایل و آینده‌نگری‌ها بود که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه سال ۹۷ و در مراسم رونمایی از راهبرد ۵ ساله همراه اول در نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۸، در ذیل امضای پوستر این راهبرد، عبارت «همراه اول لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی #ایران_دیجیتال» را نوشت.
وزیر ارتباطات در این مراسم همچنین گفته بود: «من از دوستان همراه اول تشکر ویژه می‌کنم که در توسعه ایران دیجیتال، برنامه ۵ ساله خود را تنظیم کرده‌اند. از این شرکت انتظار بزرگی داریم. اتصال مدارس کشور تا پایان امسال به شبکه پرسرعت پهن باند جزو ماموریت‌هایی است که همراه اول با حمایت دولت پیگیری می‌کند. بحث هوشمندسازی مصرف انرژی و فعالیت در حوزه کشاورزی هوشمند جزو پروژه‌هایی است که همراه اول در آن ورود خواهد کرد.»
اتفاقی که امروز و بر اساس آخرین آمار ارایه شده از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش، با ایجاد شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) و شبکه گسترده اینترنت منجر به پوشش بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز صرفا از بستر همراه‌اول شده است.