آی‌سی‌تی نیوز – سی ان ان گزارش داد دامنه و عمق حملات باج افزاری سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا چالشی است که با حملات ۱۱ سپتامبر قابل مقایسه است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد دامنه و عمق حملات باج افزاری سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا چالش […]

آی‌سی‌تی نیوز – سی ان ان گزارش داد دامنه و عمق حملات باج افزاری سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا چالشی است که با حملات ۱۱ سپتامبر قابل مقایسه است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد دامنه و عمق حملات باج افزاری سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا چالش و تهدید بسیار مهمی است که با حملات ۱۱ سپتامبر قابل مقایسه است.

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه با پیامد‌های یک چالش ناگهانی و جدی مرتبط با امنیت ملی روبرو شد، چراکه هکر‌های باج افزاری، مایحتاج اصلی مردم آمریکا – مواد غذایی، گاز، آب، بیمارستان‌ها و حمل و نقل – را هدف قرار دادند.
این حملات سایبری که مدیر اف بی آی، آن را با حملات ۱۱ سپتامبر مقایسه کرده زیرساخت‌های آسیب پذیر کشور را هدف قرار داده است. این حملات باج افزاری در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا در حال تقلا برای بازگشت به زندگی عادی پس از همه گیری کرونا است. این نبردی است که احتمالاً نمی‌توان به راحتی آن را حل کرد و تهدید را کاهش داد.
جنیفر گرانهلم وزیر انرژی آمریکا روز یکشنبه هشدار داد “کنشگران بسیار شرور” پس از حمله به یک خط لوله، سازمان‌های دولتی، سیستم آب فلوریدا، مدارس، مؤسسات بهداشتی و حتی طی هفته گذشته، به صنعت گوشت و خدمات کشتیرانی، به زمین بازی یک میلیونر به نام مارتا وینیارد، آمریکا را همچنان زیر نظر داشتند.
گرانهلم به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: “حتی همین الان که ما صحبت می‌کنیم، هزاران حمله به تمام مؤلفه‌های بخش انرژی و بخش خصوصی رخ داده است. این حملات دائماً اتفاق می‌افتد. ”
فرماندار سابق ایالت میشیگان هشدار داد هکر‌های خارجی توانایی خاموش کردن شبکه برق آمریکا را دارند. وی به بنگاه‌های اقتصادی توصیه کرد از پرداخت باج درخواست شده از سوی هکر‌ها خودداری کنند.
بهایی برای پرداخت
برخلاف حملات ۱۱ سپتامبر به نیویورک و پنتاگون، این تهدید جدید، انشقاق سیاسی در آمریکا را برملا می‌کند. به دنبال حمله هکری در ماه گذشته به خط لوله کلونیال که باعث کمبود بنزین شد، جمهوریخواهان از فرصت استفاده کرده و برای ضعیف نشان دادن بایدن و اینکه اوضاع از کنترل او خارج شده، در صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها ایستادند و خرید‌های وحشت زده انجام دادند. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که به دنبال بازگشت سیاسی است روز شنبه ادعا کرد که حملات سایبری نشان دهنده احترام از دست رفته برای سران آمریکا از زمان رفتن او از کاخ سفید است.
چنین فرصت طلبی سیاسی یک تردید را ایجاد می‌کند: در صورت نقض گسترده پدافند سایبری آمریکا توسط یک قدرت خارجی متخاصم، اگر بایدن به یک پاتک سایبری علیه آن قدرت خارجی نیاز داشته باشد، آیا می‌تواند واشنگتن را حول خود متحد کند.
با توجه به دامنه گسترده این حملات، کاخ سفید باید با عجله، پدافندی برای دفاع از بخش خصوصی آسیب پذیر ایجاد کند و در عین حال پاسخ‌هایی را آماده کند که به گفته کینگ، مقصران را مجبور به پرداخت بهای سنگین کند.
این پرسش که آمریکا چه نوع اقدام تلافی جویانه‌ای باید انجام دهد، مسئله دشواری است. میدان نبرد در جنگ سایبری در سایه قرار دارد، به این معنی که شواهد عمومی اندکی درباره اقداماتی که آمریکا ممکن است تا کنون انجام داده باشد وجود دارد. اما هرگونه ضد حمله باید سنجیده باشد تا از تشدید تنش جلوگیری شود، تنشی که نه تنها می‌تواند باعث ایجاد یک بن بست خطرناک بین آمریکا و سایر قدرت‌های هسته‌ای شود، بلکه می‌تواند حملات بیشتری را به خاک آمریکا بکشاند.
در ماه آوریل، دولت تحریم‌هایی را اعلام کرد، از جمله تحریم‌های مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و حمله به شرکت ساخت نرم افزاری SolarWinds.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته در مصاحبه با سی ان ان گفت آمریکا “توانایی انجام عملیات تهاجمی” و همچنین دفاع از خود را دارد. اما آستین نگفت که آمریکا دقیقاً چه کاری ممکن است انجام دهد.