آی‌سی‌تی نیوز – مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به ارزیابی چگونگی بررسی مسائل سایبری در کمیته های مجلس نمایندگان و سنا پرداخت. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «چگونگی بررسی مسائل سایبری در کمیته‌های مجلس نمایندگان و سنا» آورده است؛ مسائل مربوط […]

آی‌سی‌تی نیوز – مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به ارزیابی چگونگی بررسی مسائل سایبری در کمیته های مجلس نمایندگان و سنا پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «چگونگی بررسی مسائل سایبری در کمیته‌های مجلس نمایندگان و سنا» آورده است؛ مسائل مربوط به امنیت سایبری در کمیته امنیت میهن در دو مجلس و کمیته اطلاعات مجلس سنا انجام می‌شود. در زمینه‌های تأیید اعتبار برای آموزش امنیت سایبری، تحقیق و توسعه و برنامه‌های کمک هزینه تحقیقی کمیته علوم مجلس نمایندگان فعال است. تقویت توانایی‌های سایبری و ترمیم آسیب‌های ناشی از حملات در لوایح جداگانه توسط کمیته‌های اصلی اطلاعات، امنیت میهن و امور دولتی مجلس سنا و کمیته‌های نظارت و امور دولتی و امنیت میهن مجلس نمایندگان بررسی می‌شود. در ارتباط با حفاظت از زیرساخت‌ها این بررسی توسط کمیته امنیت میهن و کمیته‌های فرعی در این زمینه در مجلس نمایندگان و سنا صورت می‌گیرد و درنهایت در مقوله جرائم سایبری سه کمیته کمیته قضایی مجلس نمایندگان،کمیته امنیت میهن و کمیته قضایی مجلس سنا به‌صورت ثابت به بررسی مفاد لایحه می‌پردازند.

گزارش مرکز پژوهش‌ها مجلس می‌افزاید؛ کنگره ایالات متحده به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای پارلمانی و همچنین درگیر بودن با وجوه مختلف پدیده‌های جدید به‌عنوان یک مرجع قابل اتکا در نحوه بررسی و ارزیابی مسائل و موضوعات سایبری مطرح است. درنتیجه رصد و پایش ساختار و سازمان بررسی این حوزه می‌تواند راهنمای طراحان و سیاستگذارانی باشد که مسئولیت قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن در دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف را برعهده دارند.

در این گزارش به مواردی چون امنیت سایبری، بهبود امنیت سایبری، تحقیق و توسعه سایبری، امنیت زیرساخت‌های سایبری و جرائم سایبری پرداخته شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.