آی‌سی‌تی نیوز – برآوردها نشان می‌دهد با توجه به اوج بار شبکه در سال ۱۴۰۰ و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (افزایش حدود ۸ هزار مگاواتی)، ماینرها متهم به سهم ۲۵درصدی در میزان افزایش مصرف برق در کشور هستند. به گزارش تسنیم، قطعی برق در سال ۱۴۰۰ بسیار زودتر از موعد هر سال […]

آی‌سی‌تی نیوز – برآوردها نشان می‌دهد با توجه به اوج بار شبکه در سال ۱۴۰۰ و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (افزایش حدود ۸ هزار مگاواتی)، ماینرها متهم به سهم ۲۵درصدی در میزان افزایش مصرف برق در کشور هستند.

به گزارش تسنیم، قطعی برق در سال ۱۴۰۰ بسیار زودتر از موعد هر سال مهمان خانه‌های مردم شده، هر چند که میزان خاموشی‌ها طی روزهای اخیر کاهش یافته اما پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو نیز مجدداً با افزایش دمای هوا، شاهد تکرار این وضعیت باشیم.

این در حالی است که ‌ برخی از فعالان نظام سلامت نسبت به وضعیت تأمین برق تجهیزات موردنیاز برای درمان بیماران کرونایی نگرانی‌هایی دارند. همچنین در پی قطعی روزانه برق طی سال گذشته، ضربه سنگینی به صنایع تولیدی کشور وارد شد و خاموشی‌های زودهنگام سالجاری، فعالان اقتصادی را مجدداً نگران کرده است چراکه با تداوم وضعیت موجود، علاوه بر هدررفت هزینه دستمزد نیروی کار، احتمال خسارت به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نیز وجود دارد.

استخراج زیرزمینی؛ عامل اصلی قطع برق
بر اساس اظهارات مقامات وزارت نیرو، استخراج رمزارز در کنار گرمای هوا از جمله دلایل قطعی برق در سراسر کشور بوده است. اخیراً رضا اردکانیان وزیر نیرو بابت خاموشی‌های گسترده به مجلس احضار شد و صراحتا معترف شد که یکی از عوامل اصلی کمبود برق متوجه استخراج کنندگان رمزارز ( (crypto Miningاست.

اردکانیان در ادامه به مسئله استخراج پنهانی رمزارزها اشاره کرده و عنوان کرد رمزارزهایی که به‌صورت پنهان استخراج می‌شود مصرف انرژی بیشتری را در بر دارد، زیرا باید دستگاه‌های استخراج را در محلی پنهانی قرار دهند و برای خنک کردن آنها به مصرف انرژی بیشتری نیاز است.

این در حالی است به گفته رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران بر اساس آمار اعلامی تقریباً ۷ برابر مراکز مجاز، مراکز غیر مجاز استخراج وجود دارد.

این آمار خود حکایت از مصرف دوچندان برق به دلیل استخراج رمزارز در کشور ما به علت شیوع شیوه غیرمجاز زیرزمینی و خانگی دارد. استخراج رمزارزها علاوه بر ریسک پولشویی و کلاهبرداری‌های مرتبط با آن به نوعی اکنون یک تهدید جدی برای امنیت انرژی و محیط زیستی کشور ما تلقی می‌شود.

blank

هزینه سنگین بهداشتی و محیط زیستی استخراج رمزارز
طبق آمار “فورچون بنک آو” آمریکا در طی ۲ سال گذشته، رشد تاریخی استخراج بیت‌کوین به افزایش ۴۰ میلیون تنی دی‌اکسید کربن در جهان انجامیده که هم‌تراز با اضافه شدن ۸٫۹ میلیون خودروی جدید به خیابان‌هاست!

اکنون این معضل به شکل مستقیم در حال آسیب رساندن به بخش صنعت و بهداشت کشورمان نیز است. علی مدحت کارآفرین نمونه مدعی شده، خسارت روزانه قطعی برق به صنایع کشور معادل بیش از ۵۲۲ میلیارد تومان است. سید علی جمالیان رئیس بیمارستان لواسانی نیز هشدار داده، قطعی دستگاه‌های ونتیلاتور بیماران کرونایی درپی قطعی برق، خطر سکته مغزی آنان را به مراتب افزایش داده است.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز پیش از گفته بود که براساس تخمین منابع خارجی حدود ۱۵ هزارمگاوات برق در کل جهان توسط دستگاه‌های استخراج رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود ۱۰ درصد این میزان مصرف برق، سهم ایران است.

به گفته مسئولان توانیر، میزان مصرف برق واحدهای استخراج‌کننده رمز ارز (شامل مجاز و غیرمجاز) حدود ۲ هزار مگاوات است. رئیس‌جمهور در این باره معتقد است، از میزان مذکور، صرفاً ۳۰۰ مگاوات آن با کسب مجوزهای لازم صورت می‌گیرد!