آی‌سی‌تی نیوز – وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از دو طرح فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد گفت: طی دو سال اخیر سهم تجارت الکترونیک به تولید ناخالص داخلی کشور ۲٫۴ برابر شده است. به گزارش فارس، جلسه رونمایی از طرح محیط آزمون تنظیم‌گری، سندباکس، بازار سرمایه و طرح مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از دو طرح فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد گفت: طی دو سال اخیر سهم تجارت الکترونیک به تولید ناخالص داخلی کشور ۲٫۴ برابر شده است.

به گزارش فارس، جلسه رونمایی از طرح محیط آزمون تنظیم‌گری، سندباکس، بازار سرمایه و طرح مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال شریف امروز با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس در محل سالن جهاد اقتصادی برگزار شد. دژپسند در این برنامه گفت: در زمینه فناوری، پروژه‌هایی تعریف شده و به اجرا درآمده است که یکی تشکیل شورای فناوری اطلاعات در وزارت اقتصاد و دیگری، ارتقای دفتر فناوری به مرکز فناوری و اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصاد است و خوشبختانه در دو سال و نیم گذشته اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در راستای هوشمندسازی اقتصاد، بخش تجارت الکترونیک و تجارت از طریق موبایل مطرح شده و در دو سال اخیر سهم تجارت الکترونیک به تولید ناخالص داخلی کشور ۲٫۴ برابر شده است. البته قبول دارم این رشد مهم به خاطر کوچک بودن عدد پایه در این زمینه بوده است.

وی همچنین گفت: اگر فناوری اطلاعات در نظام مالیاتی کامل اجرا شود، جلوی فرار مالیاتی گرفته می‌شود و به ویژه در مالیات بر ارزش افزوده می‌توان از فناوری اطلاعات استفاده کرد که غفلت در این زمینه موجب عدم‌النفع می‌شود.

وزیر اقتصاد همچنین اظهار داشت: ظرف سه سال آینده سهم بلاکچین‌ها از تولید ناخالص داخلی به ۱۰ درصد می‌رسد، همانگونه که در زمینه استخراج رمزارزها نباید نگاه کوتاه‌مدت داشته باشیم، در زمینه فناوری‌ها هم باید نگاه بلندمدت داشته باشیم و در مقابل فناوری مقاومت نکنیم، بلکه مدیریت هوشمند به کار گیریم.

به گفته وزیر اقتصاد، با استفاده از فناوری هوشمند و الکترونیک هزینه‌های اجرایی را می‌توان تا ۷۰ درصد کاهش داد و حداقل صرفه‌جویی در انجام کارها با فناوری اطلاعات ۳۰ درصد صرفه‌جویی در پس خواهد داشت، در حالی که ما با کمبود منابع روبه‌رو هستیم، این خود یک الزام به شمار می‌رود.

وی همچنین گفت:‌ قرار بود در زمینه اقتصاد هوشمند در منطقه اول باشیم و پروژه‌های مربوط به اقتصاد هوشمند قرار بود در دهه فجر ۹۹ راه‌اندازی شود، اما امیدواریم در دهه فجر امسال همه این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد.

دژپسند گفت: این دولت که تا ۱۰ مردادماه سر کار است، دو جلسه دیگر در زمینه دستاوردها خواهیم داشت و حداقل ۶ پروژه دیگر رونمایی و معرفی می‌کنیم.

به گفته دژپسند، استفاده از فاوری‌های نو باید به یک عادت تبدیل شود که اگر کسی از آن استفاده نکرد، همچنان که انگار مسواک نزده باشد عذاب وجدان بگیرد.

در این مراسم علی عبداللهی رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند گفت: سال قبل ۲۵ پروژه در فناوری اطلاعات رونمایی شد، امسال هم ۱۳ پروژه در دست اجراست که ۲ پروژه در این جلسه در زمینه محیط آزمون و تنظیم‌گری در بازار سرمایه و اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال شریف راه‌اندازی می‌شود.