آی‌سی‌تی نیوز – مدیرعامل توانیر گفت: فعالان غیرمجاز تولید رمز ارز، در صورت شناسایی، به شدت متضرر خواهند شد؛ چرا که هم تجهیزات آنها جمع آوری خواهد شد، هم جرایم سنگینی به آنها تعلق خواهد گرفت و هم ممکن است برخوردهای قضایی شدیدتری در انتظار آنها باشد. محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر در گفت […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیرعامل توانیر گفت: فعالان غیرمجاز تولید رمز ارز، در صورت شناسایی، به شدت متضرر خواهند شد؛ چرا که هم تجهیزات آنها جمع آوری خواهد شد، هم جرایم سنگینی به آنها تعلق خواهد گرفت و هم ممکن است برخوردهای قضایی شدیدتری در انتظار آنها باشد.
محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: چندین بار اعلام شد به ویژه از سال گذشته که وزارت نیرو در چارچوب مصوبه دولت از فعالیت مراکز استخراج رمز ارز که می خواهند به صورت قانونی فعالیت کنند حمایت می کند چرا که این قبیل فعالان رمز ارز مدیریت پذیر می شوند و در زمان هایی که شبکه دچار محدودیت تأمین برق است، از مدار خارج می شوند.

وی افزود: در همین مدت هم این تعداد مرکزی که قانونی فعالیت می کنند، هر زمان نیاز بوده بر اساس قراردادهایی که فی مابین منعقد شده، بر اساس درخواست ما از مدار خارج شده اند، کما اینکه از اول خردادماه امسال هم این مراکز مجاز از مدار خارج شده اند.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه “متأسفانه تعدادی از فعالان عرصه استخراج رمز ارز هستند که به دلایل مختلف علاقه مند نبودند در چارچوب مقررات فعالیت کنند”، گفت: این قبیل افراد به صورت غیرمجاز از شبکه برق استفاده می کنند و موجب می شوند به تأسیسات شبکه برق آسیب وارد شود.

وی ادامه داد: همچنین فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز رمز ارز در شرایطی که نیاز است بار شبکه مدیریت شود، به عموم مردم آسیب می رساند.

متولی زاده تصریح کرد: به همین دلیل بارها و بارها طبق اطلاعیه ها و اظهارات متعدد، از فعالان استخراج رمز ارز که به صورت غیرمجاز از شبکه برق استفاده می کنند، درخواست کردیم که در چارچوب مقررات فعالیت کنند، اما توجه نکردند و ما هم در این زمینه وظیفه داریم برای رعایت امنیت تأمین برق به منظور اینکه مردم دچار مشکل نشوند، با کمک قوه قضائیه، پلیس اقتصادی و نهادهای ذیربط این قبیل افراد را شناسایی کنیم و قطعا برخورد شدیدی با آنها صورت خواهد گرفت.

وی افزود: فعالان غیرمجاز تولید رمز ارز، در صورت شناسایی، به شدت متضرر خواهند شد؛ چرا که هم تجهیزات آنها جمع آوری خواهد شد، هم جرایم سنگینی به آنها تعلق خواهد گرفت و هم ممکن است برخوردهای قضایی شدیدتری در انتظار آنها باشد؛ در همین خصوص باز هم از این افراد خواهش می کنیم که در این مقطع زمانی در اولویت اول دستگاههای خود را خاموش کنند که در این صورت در برخورد با آنها تأثیر خواهد داشت و در وهله دوم، فعالیت خود را در چارچوب قانون دنبال کنند.

مدیرعامل شرکت توانیر در واکنش به اینکه “فعالان عرصه رمز ارز معتقدند که سهم مصرف برق این افراد یک درصد کل مصرف برق شبکه است”، گفت: اگر فعالان تولید رمز ارز اطلاعات دقیقی از مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز دارند از آنها درخواست می کنیم که این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند؛ این مسئله وظیفه قانونی و اجتماعی هر شهروندی است که اگر می داند افرادی در حال صدمه رساندن به بیت المال هستند، به نهادهای ذیربط اعلام کنند تا با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد: اینکه انقدر دقیق عدد می دهند که سهم یک درصدی از مصرف برق دارند، کمی عجیب به نظر می رسد؛ وقتی صحبت از غیرمجاز و غیرقانونی می شود مفهومش این است که به صورت دقیق قابل شناسایی نیستند و بر اساس یکسری آمارهای جهانی و مطالعاتی که در سطح جهان در این خصوص انجام شده و یکی از این مطالعات، مطالعات دانشگاههای کمبریج است، سهم حدود ۱۰ درصدی از تولید رمز ارز جهان را به ایران اختصاص داده اند و بر این اساس برآورد می کنیم که حداقل حدود ۲۰۰۰ مگاوات از برق شبکه در حال حاضر توسط فعالان استخراج رمز ارز در حال مصرف است.

متولی زاده اذعان داشت: اگر هر نهاد یا مجموعه تخصصی وجود دارد که اطلاعات دقیق تری از این موضوع دارد ما حتما از اطلاعات آنها استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما از روش های مختلف وظیفه شناسایی و برخورد با مصرف کنندگان غیرمجاز برق را داریم و در این زمینه از همه روش های موجود استفاده خواهیم کرد؛ به همین دلیل هم بارها تذکر داده ایم که قبل از اینکه شناسایی و برخورد شدید شود، خود تولیدکنندگان غیرمجاز رمز ارز دستگاههای خود را خاموش کنند.