آی‌سی‌تی نیوز – معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: نامه قبلی وزارت علوم به دانشگاه ها در حال حاضر منتفی است و عمده امتحانات پایان ترم دانشگاه ها مجازی برگزار می شود. علی خاکی صدیق در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ارزیابی از ترم‌های تحصیلی که به صورت مجازی برگزار شد و اینکه آیا در […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: نامه قبلی وزارت علوم به دانشگاه ها در حال حاضر منتفی است و عمده امتحانات پایان ترم دانشگاه ها مجازی برگزار می شود.

علی خاکی صدیق در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ارزیابی از ترم‌های تحصیلی که به صورت مجازی برگزار شد و اینکه آیا در حد ایده آل بوده است یا خیر گفت: خیر در حد ایده آل نبود ولی به هر حال با توجه به شیوع ویروس کرونا چاره‌ای جز استفاده از آموزش الکترونیکی نداشتیم و توقع داشتیم بخشی از امتحانات پایان ترم را به صورت حضوری برگزار کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین قبلاً نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال شده بود تا برای برگزاری بخشی از امتحانات به صورت حضوری آماده شوند ولی با توجه به رخداد پیک چهارم کرونا آن نیز منتفی است و عمده آزمون‌های پایان ترم دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد مگر در شهرهای آبی و زرد که دانشجویان آنها عمدتاً بومی بوده و نیازی به تردد بین شهری ندارند.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره نامه‌ای که درباره قطعی برق به دانشگاه‌ها ارسال شده است توضیح داد و گفت: قطعی برق موضوع جدیدی بوده و خارج از اراده و کنترل دانشگاه‌ها و وزارت علوم است آنچه ما از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی درخواست کرده‌ایم این است که معاونان آموزشی دانشگاه‌ها به عنوان مسئولان برگزاری امتحانات و مسئولان صحت سنجی امتحانات سازوکاری را بیاندیشند تا دانشجویانی که به مشکل قطعی برق مواجه می‌شوند بتوانند به سامانه الکترونیکی در دانشگاه مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: معاونان آموزشی دانشگاه‌ها باید مرجعی را در دانشگاه و یا دانشکده تعیین کنند تا درخواست دانشجویان را بررسی کنند در صورتی که ناتمام ماندن امتحانات دانشجویان به دلیل قطعی برق محرز شد، در آن صورت اساتید موظف هستند امتحان را برگزار کنند.

خاکی صدیق افزود: در دستورالعمل‌های قبلی که به دانشگاه‌ها ارسال شده، تاکید شده بود آزمون نباید تعیین کننده نهایی باشند و باید ارزشیابی مستمر از دانشجویان صورت گیرد لذا این گزینه را هم لحاظ کرده‌ایم که اگر عضو هیأت علمی در درس ارزشیابی را به صورت مستمر انجام داده است بتواند به جای آزمون پایان ترم از نمره ارزشیابی مستمر برای دانشجویی که به مشکل برخورده‌اند، استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز واکسیناسیون و در خواست وزارت علوم برای واکسینه شدن دانشجویان، چقدر می‌توان امیدوار بود که دانشجویان از مهر ماه به صورت حضوری در دانشگاه حاضر شوند افزود: رایزنی‌ها را درباره واکسیناسیون دانشجویان با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشتیم. باید تمام تلاشمان این باشد که این واکسیناسیون دانشجویان صورت گیرد تا از مهرماه بتوانیم کلاس‌ها را حضوری برگزار کنیم.

وی ادامه داد: ما در طول این سه ترم گذشته به ناچار به آموزش مجازی روی آوردیم البته مزایا و برکات زیادی برای سیستم آموزشی داشت ولی امیدواریم بتوانیم آن را به صورت ترکیبی ادامه دهیم و با توجه به زیرساخت‌های متفاوتی که در دانشگاه‌ها داریم این ارائه آموزش مجازی در برخی جاها ممکن است با ضعف‌هایی روبرو شود که امیدواریم با آموزش ترکیبی و حضوری این ضعف‌ها برطرف شود.

خاکی صدیق خاطرنشان ساخت: همچنین برای برگزاری دروس عملی و کارگاه‌ها برخی دانشگاه‌ها تمهیداتی اندیشیده‌اند ولی در برخی دیگر از دانشگاه‌ها هنوز برگزار نشده است و این ممکن است عقب ماندگی ایجاد کند، که امیدواریم با این واکسیناسیون و حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها این مسئله حل شود.