فروشندگان خواستار فضای امنِ تجارت اینترنتی هستند
فروشندگان خواستار فضای امنِ تجارت اینترنتی هستند

آی‌سی‌تی نیوز – محمد قنبری گفت: وقتی پیام رسان به من تعهد بدهد، من به مشتری خودم تعهد دارم و این فضا قابل اعتماد است و اعتماد رمز اصلی هر کسب و کاری است. پژوهشگر فضای مجازی در رابطه با موضوع راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار “تیتریک” گفت: […]

آی‌سی‌تی نیوز – محمد قنبری گفت: وقتی پیام رسان به من تعهد بدهد، من به مشتری خودم تعهد دارم و این فضا قابل اعتماد است و اعتماد رمز اصلی هر کسب و کاری است.
پژوهشگر فضای مجازی در رابطه با موضوع راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار “تیتریک” گفت: برخی از باورهای ما در خصوص تجارت آنلاین غلط است که ما این باورها را بررسی می کنیم. بحث بعدی ایده ها و مراحل راه اندازی کسب و کار است و مسائل و نکاتی که در ادامه خواهم گفت.
محمد قنبری ادامه داد: ما چیز پیچیده و سختی از مسئولین نمی خواهیم این جمله را از طرف مردم و از طرف کسی که سالیان زیادی در تجارت و کسب و کار بوده اند، می گویم.

وی افزود: هدف و درخواست و برنامه ما چیست؟ اینکه ما فضای مناسبی داشته باشیم و حالا توقع نداریم که دوستان تحت فشار قرار گیرند و اسلامی عمل کنند هرچیزی که در شرق و غرب وجود دارد یعنی توقع ما خیلی کمتر از آن چیزی است که باید باشد.

این کارشناس تصریح کرد: در کشورهای مختلف چه در شرق و چه در غرب عالم قوانینی در این حوزه وجود دارد؛ ولی وضعیت ما یک بی در و پیکری، بی موالاتی، بی قانونی در فضای مجازی است، و همه چیز انگار رها شده است. در هیچ جای دنیا این فضا را نمی بینید.

قنبری گفت: درگیری ها و اخباری که بسیاری از آن ها کتمان و سانسور می شود و به داخل کشور نمی آید، هر از گاهی می بینیم که کشوری با گوگل، فیسبوک و… درگیر شده برای اینکه چرا قانون مرا نقض کرده اید و چرا به قانون های من احترام نگذاشتید؟ چرا اطلاعات مردم کشور من را از کشورم بیرون بردید؟

وی ادامه داد: مسئولین محترم خیال نکنند ما به دنبال فضای عجیبی هستیم، ما دنبال فضایی با کیفیت، با قیمت مناسب و دارای اعتبار هستیم.

این کارشناس تصریح کرد: دارای اعتبار یعنی ما هزینه می کنیم تا یک پیج را در اینستاگرام برای فروشگاه و کسب و کارمان بالا بیاوریم کلی هزینه و وقت صرف می کنیم تا تولید محتوا کنیم. خیلی راحت بر اساس قوانین خودش تائید و پخش می کند و آن چیزی که نخواهد حذف می کند و هیچ تعهدی نسبت به مخاطب ندارد. من این را از نگاه فردی که می خواهد کسب و کاری را راه بیندازد، بیان می کنیم.

قنبری افزود: چرا ما نباید قانون، پیام رسان و فضایی داشته باشیم که در آن تعهد وجود داشته باشد. یعنی وقتی هزینه می کنیم و این کانال را بالا آوردیم و این کانال که مثلاً چند سال روی آن وقت گذاشتی، تبلیغ کردیم و محتوا گذاشتیم، این پیام رسان و شرکت به ما هیچ تعهدی نمی دهد.

وی ادامه داد: مسئله این جاست که ما پیام رسانی می خواهیم که اگر ایراد و مشکلی پیش آمد و در خواستی داشتیم، شخصی در داخل کشور پاسخگو باشد. اگر اتفاقی افتاد بتوانیم از او بازخواست کرده و درخواست کنیم. اگر براساس نیاز های کشور و کسب و کارم در خواستی داشتم به او بگوییم تا برایمان ایجاد شود.

این کارشناس تاکید کرد: ما از پیام رسان های خارجی فضایی گران قیمت و بدون تعهد داریم و برای همین است که این همه کلاه برداری در فضای مجازی صورت می گیرد.

قنبری بیان کرد: در این فضا اشخاصی هستند که با سیم کارت ها و پیج های متعدد سر مردم کلاه می گذارند و فضای مجازی را بی اعتبار کرده اند. پس کسی که بخواهد در فضای مجازی کسب و کار راه بیندازد دید اول مشتری عدم اعتماد است. ما زیر ساختی قابل اعتماد و به دور از حواشی و سیاسی بازی کاملاً منطقی می خواهیم که داخل آن تعهد وجود داشته باشد.

پژوهشگر فضای مجازی گفت: وقتی پیام رسان به من تعهد بدهد، من به مشتری خودم تعهد دارم و این فضا قابل اعتماد است و اعتماد رمز اصلی هر کسب و کاری است.

وی ادامه داد: اگر هر کسب و کاری را بخواهیم راه اندازی کنیم اعتماد و اعتبارات است که آن کسب و کار را بلند می کند و به مسیری که باید می رساند. هدف ما این نیست که صرفاً یک پیام رسان داخلی زیر ساخت بومی داشته باشیم. هدف ما فراتر از این است که اگر پایین تر از این باشد به انقلاب و مبانی ارزشی آن ظلم کرده ایم.

قنبری بیان کرد: ما فضا و بستر قابل توسعه که دارای زیر ساخت، محتوا و خدمات است می خواهیم، که در داخل ایران به صورت اعلای خودش همه این بخش ها را داشته باشد و ما این بستر مناسب و بزرگ را در اختیار کشور های دیگر قرار دهیم.

این کارشناس تصریح کرد: کشور هایی که تحت سلطه اند مثل کشورهای همسایه که تحت سلطه آمریکا و کشورهای استکباری هستند. آن ها هم به دنبال آزادی هستند چرا ما برای آن ها هیچ خدماتی را در این حوزه قائل نشویم؟ زیر ساختی فنی و تخصصی دقیق با خدمات بسیار بالا که ما در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم؛ مبانی انقلاب ما این حرف را می زند.

وی ادامه داد: اگر از بحث مادی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم کشوری که دارای شبکه ملی اطلاعات و زیر ساخت ارتباطی باشد و بتواند آن را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد، بالا ترین دلار را وارد می کند.

قنبری گفت: بدانید که شما در چاه های مالی را می توانید ببندید، اگر صادرات غیر نفتی هم نداشته باشید و همین زیر ساخت را بتوانید ارائه دهید یک کسب و کار و فضای مالی برای کشور است و چه میزان شغل ایجاد می کند و تخصص و شغل می خواهد.

وی گفت: چه کسی جلوی این بستر ایستاده و مردم ما از این موضوع بی بهره اند؟ شخص وزیر ارتباطات به دلیل منافع خود و اینکه می خواهند دلالانی که واسطه فروش بی کیفیت و با قیمت بالای اینترنت خارجی حفظ شود.

این کارشناس تاکید کرد: وزارت ارتباطات سومین درآمد را در جمهوری اسلامی دارد. خوب این زیر ساخت موجود است و تا به حال استفاده شده است و این زیر ساخت از جهت فنی و قدرتی که دارد و خدمات و محتوایی که می شود رویش سوار کرد به روزترین مدل در دنیاست.

قنبری در خاتمه خاطر نشان کرد: ما باید مطالبه گری کنیم و بگوییم که آقای وزیر چرا از این فضا استفاده نمی کنید و این زیر ساخت را به کار نمی برید؟ چرا ما باید پول اینترنت زیاد و بی کیفیت را بدهیم؟ همین بستر را برای کشور های همسایه مثل عراق و افغانستان و … می توان استفاده کرد. بیاییم و زیر ساختی ارتباطی به این ها بدهیم. دنیا دنیای کاسبی است و اگر یک سنت هم ارزان تر پهنای باند را ارائه بدهیم خیلی ها استفاده می کنند.

الهه ملاحسینی – تیتریک