آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان مالیاتی گفت: اساس اقتصاد هوشمند اقتصاد دیجیتال و مملکت‌داری قرن بیست و یکمی این است که دیتاهای حاکمیتی تولید شده در همه دستگاه‌های حاکمیت برای ارکان حاکمیت و اتخاذ تصمیمات حاکمیتی نباید محرمانه باشد. امیدعلی پارسا در گفتگو با تسنیم،‌ با اشاره به اینکه، مبنای اقتصاد هوشمند تاکید جدی بر […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان مالیاتی گفت: اساس اقتصاد هوشمند اقتصاد دیجیتال و مملکت‌داری قرن بیست و یکمی این است که دیتاهای حاکمیتی تولید شده در همه دستگاه‌های حاکمیت برای ارکان حاکمیت و اتخاذ تصمیمات حاکمیتی نباید محرمانه باشد.
امیدعلی پارسا در گفتگو با تسنیم،‌ با اشاره به اینکه، مبنای اقتصاد هوشمند تاکید جدی بر دیتا مبنا بودن همه تصمیمات اداری دارد، گفت: بر این اساس سازمان مالیاتی برای وصول مالیات باید دیتای مالیاتی همه مودیان را در اختیار داشته باشد، درآمدشان، ثروتشان و معاملاتشان یا بانک مرکزی برای تعیین رتبه ریسک یا رتبه اعتباری هر مشتری خود لازم است که اطلاعات مختلف از جمله سازمانی مثل گمرک را داشته باشد. گمرک برای اینکه تصمیمات گمرکی‌اش درست باشد، باید دیتای سایر دستگاه ها را داشته باشد یا شورای نگهبان برای تشخص صلاحیت‌هایش، باید دیتای راجع به جامعه هدف یا کاندیداها را داشته باشد. این دیتاها که در خود بانک مرکزی یا گمرک ایران نیست، اینها در دستگاه‌های مختلف پخش است.

وی معتقد است، اساس اقتصاد هوشمند اقتصاد دیجیتال و مملکت‌داری قرن بیست و یکمی این است که دیتاهای حاکمیتی تولید شده در همه دستگاه‌های حاکمیت برای ارکان حاکمیت و اتخاذ تصمیمات حاکمیتی نباید محرمانه باشد و باید طبق قانون و به موجب قانون دستگاه‌های حاکمیتی برای اتخاذ تصمیمات حاکمیتی و انجام تکالیف و وظایف حاکمیتی‌شان بتوانند از دیتاهای ارکان دیگر حاکمیتی قانونا استفاده بکنند.

مثلا مرکز آمار اگر قرار است سرشماری انجام بدهد و درخانه مردم نرود، باید به دیتای واقعی موجود ثبت احوال بدون هیچ محدودیتی کاملا سترسی داشته باشد، اما خود مرکز آمار محرمانگی آن را رعایت بکند.

رئیس سازمان مالیاتی گفت: بنابراین دیتاهای تولید شده راجع به حوزه‌های کاری همه دستگاه‌های اجرایی با حفظ محرمانگی‌اش باید در اختیار بقیه ارکان حاکمیت باشد که بقیه ارکان حاکمیتی تصمیماتی که می‌گیرند بر اساس دیتا و اطلاعات واقعی باشد.

وی ادامه داد، تقریبا همه دستگاه‌هی اجرایی در قوانین‌شان، چه قانون تاسیس‌شان، چه قانون تعیین وضعیشان، تبصره محرمانگی موجود است. یعنی هه دیتاهای مربوط به همه حبس شده است و بقیه ارکان حاکیت از آن محروم هستند. یک جا برای انجام کارش دارد به حاکمیت فشار می‌آورد در حالیکه بخش‌های دیگر حاکمیت اطلاعات و دیتایی از آن آدم دارند که حرفش حرف درستی نیست ولی آن دیتا حبس شده و در اختیار آن رکن از حاکمیت قرار ندارد.

پارسا معتقد است، باید یک سازمان مشخص طبق قانون باشد که بگوید کدام جزء از حاکمیت و کدام جزء دیگر از حاکمیت برایش محرمانه نیست. یعنی اینطور نیست که همه دستگاه‌های حاکمیتی و همه دیتا و اطلاعات همه اجزای دیگر حاکمیت دسترسی داشته باشد، چون نیازی هم ندارند.

امروز در سازمان مالیاتی آن بحثی که اوایل من آمده بودم داشتیم که برخی دستگاهها دیتا نمی‌دهند اینها قسمت اعظمش حل شده و الان دیگر تقریبا دستگاهی نمانده که به سازمان مالیاتی دیتا نمی‌دهد. یک نمونه بود که نهایتا اخیرا قانع شدند و اطلاعات به سازما تحویل داده شد.

هم اکنون دیتا و اطلاعات دستگاه مربوطه با سی دی تحویل شده است درحالیکه باید به صورت وب سرویس و دائمی باشد. می خواهم بگویم برای سازمان مالیاتی بخشی از چالش حل شده است به لحاظ قوانین و جایگاه سازمان مالیاتی بر طرف شده است ولی باید برای همه ارکان‌های حاکمیت حل بشود.

رئیس سازمان مالیاتی گفت: تقریبا همه دستگاه‌هایی اجرایی به موجب قانون استدلال می‌کنند که دیتا نمی‌دهند به بقیه ارکان حاکمیتی در حالیکه در مملکت‌داری قرن ۲۱ و اقتصاد هوشمند باید دیتای تولید شده توسط اجزای حاکمیت با حفظ اصل محرمانگی در اختیار بقیه ارکان حاکمیت باشد و آن تبصره‌ای که تقریبا همه دستگاه‌ها دارند، باید برچیده شوند. بنابراین به نظر کشورنیاز دارد که به صورت فرادستگاه‌های و فرابخشی مصوبه قانونی داشته باشیم که دیتای توسط حاکمیت در تصمیمات حاکمیت محرمانه نیست و با رعایت محرمانگی باید در اختیار بقیه ارکان قرار بگیرد، یک جایی باید در مجموعه حاکمیت این تصیمم اداری را بگیرد. یک سازوکاری باید تعریف بشود که بگوید معلوم است که داده‌های ثبت احوال، ازدواج، فوت و … ثبت احوال است و مالکش است اما دسترسی به آن برای دستگاه حاکمیتی که نیاز دارند باید بدون هیچ مشکلی فراهم باشد و این بند از قانون که هم دارند می‌گویند به موجب این بند از قانون ما نمی‌دهیم که خود من هم الان در سازمان مالیاتی الان این مشکل را دارم. یعنی برخی از دستگاه‌ها برای کارهای حاکمیتشان از من دیتایی می‌خواهند که منی که با این چارچوب ذهنی نشستم وقتی به اجرا می‌رسم واحد حقوقی من می‌گوید این دیتا محرمانه است نباید در اختیار دیگری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، در مجلس شورای اسلامی موضوع حاکمیت داده در دستور کار قرار گرفته است،‌گفت: بر این اساس دیتا برای حاکمیت محرمانه نیست یک مجموعه خاصی یا یک نهاد خاصی در حاکمیت باید مسئولیت اینکه کدام بخش از حاکمیت به کدام بخش از حاکمیت کدام دیتا را با حفظ محرمانگی بدهد را تصمیم بگیرد و اما حفظ دیتا و مالکیت دیتا امنیت دیتا مربوط به دستگاهی است که تولیدش کرده است اما معنایش این نیست که قرار است آنجا قفل بشود. این از آن خلاء‌هایی حکمرانی داده و هوشمندسازی است و بدانیم که قرن ۲۱ قرن هوشمندسازی و اداره مملکت بر اساس دیتا است. لذا ما در حوزه مالیات با همه ویژی‌گیهای خاص خودش موضوع را دنبال می‌کنیم که توفیقات بزرگی در چند سال گذشته داشتیم.

وی در خاتمه گفت: بحث همراهی و ایجاد فضای اجتماعی فرهنگی لازم برای اجرای مطلوب قانون پایانه های فروشگاهی و ثبت نام مودیان مودیان که در قانون تاکید شده با ترتیباتی که سازمان مالیاتی پیش‌بینی می‌کند اجرا شود، کار مبارکی است که انشاءالله تا پایان سال مطمئن هستیم به پایان می‌رسد.