آی‌سی‌تی نیوز –  مسئولان گوگل به خاطر دانلود غیرقانونی کتاب‌های الکترونیک مجبور به حذف تبلیغات درج شده از سوی کاربران مربوط به کتاب‌های الکترونیک شده‌اند. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، سرویس فروش و خدمات کتاب شرکت گوگل اولین بار در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد و از آن زمان تا کنون […]

آی‌سی‌تی نیوز –  مسئولان گوگل به خاطر دانلود غیرقانونی کتاب‌های الکترونیک مجبور به حذف تبلیغات درج شده از سوی کاربران مربوط به کتاب‌های الکترونیک شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، سرویس فروش و خدمات کتاب شرکت گوگل اولین بار در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد و از آن زمان تا کنون به گفته مسئولان گوگل بیش از ۱۳۰ میلیون کتاب از این سرویس دانلود و مطالعه شده است. پیش از این مسئولان گوگل اعلام کرده بودند که در پروژه‌ای عظیم در همکاری با کتابخانه‌های بزرگ دنیا در حال اسکن کردن کتاب‌ها و تبدیل آنها به کتاب دیجیتال هستند.
مسئولان این سرویس محبوب کتابخوان چشم‌انداز روشنی برای آینده آن ارزیابی می‌کنند. از هم اکنون سرویس جدید لیست آرزو (WISHLIST) یا لیست کتاب‌های محبوب را ارائه کرده و امیدوار است با سرویس‌های جدید این چنین بتواند در گردونه رقابت بازار کتاب‌های الکترونیک باقی بماند.
این سرویس تا کنون تغییر و تحولات بسیاری را تجربه کرده است؛ ولی اخیراً با وجود مشکلات مربوط به دزدی ادبی و دانلود غیرقانونی کتاب‌های الکترونیک مجبور به حذف تبلیغات درج شده از سوی کاربران مربوط به کتاب‌های الکترونیک شده‌اند.
چند سال پیش اولین بار گوگل اعلام کرده بود که سرنخ‌هایی از وجود کتاب‌های غیرقانونی در سرویس خود یافته و به همین خاطر نویسندگان خودنشر تنها با ارسال دعوتنامه می‌توانستند در این سرویس عضو شوند؛ اما کاهش مراجعان مسئولان گوگل را مجاب کرد تا ارسال دعوتنامه را حذف کنند و ثبت‌نام در سرویس نشر کتاب‌های الکترونیک را همگانی کنند. حالا مسئولان گوگل برای از بین بردن مشکل کتاب‌های غیرقانونی فعلاً اعلام کرده‌اند که کاربران و نویسندگان نمی‌توانند تبلیغات مربوط به کتاب‌های الکترونیک خود را در سرویس فروش این شرکت منتشر کنند.
پیش از این کاربران و نویسندگان می‌توانستند تمام اطلاعات مربوط به کتاب الکترونیک خود را در سرویس خرید گوگل درج کرده و از طریق خدمات فروشگاهی گوگل کتاب خود را بفروشند. مسئولان گوگل می‌گویند این سرویس امکان جستجوی کتاب‌های غیرقانونی را به دست نمی‌داد و فعلاً با حذف تبلیغات به نوعی با کتاب‌های غیرقانونی مقابله می‌کنند.
گوگل گفته است از تاریخ ۲۶ ماه می سال ۲۰۲۱ تبلیغات کتاب‌های الکترونیک به طور اتوماتیک از تمام سرویس‌های فروشگاهی این سایت حذف خواهد شد. البته تبلیغات مربوط به کتاب‌های چاپ شده توسط انتشارات معتبر همچنان در این سرویس باقی خواهد ماند. مسئولان این غول جستجوی اینترنتی می‌گویند قادر نیستند کیفیت کتاب‌های الکترونیک و همچنین قانونی یا غیرقانونی بودن آنها را تشخیص دهند و فعلاً راهکار حذف تبلیغ آنها بهترین راه‌حل موجود است.
مسئولان گوگل اعتقاد دارند با وجود رکود بازارهای کتاب در عصر کرونا به نظر می‌رسد هنوز کتاب اولویت همه مردم جهان برای سرگرمی و اوقات فراغت است. گوگل در برنامه گوگل پلی بوکس خود دسته‌بندی‌های متنوعی را در نظر گرفته است و انواع سلیقه‌ها را در نظر می‌گیرد. در این برنامه از کتاب‌های علمی گرفته تا رمان‌های عاشقانه و تریلر برای کاربران به یک اندازه در نظر گرفته شده است و کاربران می‌توانند در لیست‌های خود ذخیره کنند.
به اعتقاد کارشناسان با همه این امکانات هرچند سرویس کتاب گوگل پیشرفت‌های خوبی در ارائه خدمات به روز به کاربران و علاقمندان کتاب‌های الکترونیک داشته است و امسال نیز نسخه وب خود را راه‌اندازی کرده است؛ ولی هنوز به نظر می‌رسد در مقابل شرکت‌های رقیب مثل آمازون و اپل نیاز به کار بیشتری داشته باشد.