انتقاد روسیه از ممنوعیت نشر مباحث انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی

آی‌سی‌تی نیوز – ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ با اسپوتنیک گفت: شبکه‌های اجتماعی نباید در زمان انتخابات ارائه محتواهای سیاسی را ممنوع کنند. این که مردم بتوانند نظرات خودشان را بیان کنند، ضرورت دارد.

به عنوان مثال اگر در کشوری انتخابات برگزار شود، شبکه‌های اجتماعی باید بستری را برای اشخاص، انجمن و یاسازمان‌های غیر دولتی فراهم نمایند، تا ایشان بتوانند نظرات خود را بیان نمایند، این‌که به مردم این فرصت داده شود تا در مورد مسائل انتخابات صحبت و ابراز وجودکنند، یک امر ضروری است.

به گفته این دیپلمات، مسدود کردن مطالب و تبلیغات سیاسی در کشوری که در آستانه انتخابات قرار دارد، نشان از رویکردی گزینشی، تبعیض آمیز و متناقض با آزادی بیان در همین شبکه‌های اجتماعی است.

باید قوانین بین المللی تنظیم شود، تا هر کشور بتواند مستقلا به اجرای قوانین خود بپردازد.یعنی کسی خارج از کشور د راین مورد نتواند ادعایی داشته باشد. اما باید توجه داشت این قوانین باید آن‌قدر وضوح وچارچوب‌مند تنظیم شوند، تا در هر مقطع زمانی تحت فشار یک گروه سیاسی و یا لابی‌گری قابل تغییر نباشد. این واقعا یک مساله مهم است، که البته باید حل شود.

غول‌های شبکه‌های اجتماعی در ماه های اخیر مطالب سیاسی را مکررا مسدود کرده‌اند. گوگل پس از ناآرامی‌های ششم ژانویه در امریکا تبلیغات سیاسی را ممنوع کرد. فیس بوک نیز به نوبه خود موقتا در مسائل اجتماعی وسیاسی و تبلیغات انتخابات 2020 امریکا ممنوعیت‌هایی را اعلام نمود و این طور بیان کرد که این تلاش‌ها برای جلوگیری از سواستفاده‌های پس از انتخابات است.

این دیپلمات در اربطه با قانون‌مند کردن فعالیت‌های شبکه هایاجتماعی بیان می کند: فعالیت غول های اینترنتی که محتواهای سیاسی را مسدود و یا حذف می کنند، باید نظم داده شود. و توسط قانون گذاران و مقامات مربوطه مورد رسیدگی قرار گیرد. در واقع باید نوعی رویکرد مشترک بین المللی حقوقی برای تنظیم اینترنت وجود داشته باشد.

این واقعیت که پروفایل های شبکه های اجتماعی روسی که اغلب مسدود می شوند، می تواند همان پاکسازی اطلاعات تلقی شود. البته مسکودر زمینه امنیت اطلاعات طرح های زیادی ارئه داده است. و مجلس روسیه در مورد ضرورت رویکرد مشترک نسبت به این موضوع به سازمان های بین المللی درخواست ویژه ای صادر کرده است.
ما می بینیم که این غول های اینترنتتی چگونه خارج از چارچوب های قانونی رفتار می کنند. این بی توجهی به قوانین روسی غیر قابل قبول است. و این مشکلی است که در سالهای اخیر به ویژه در 2020 افزایش یافته است. این شرکت های بزرگ گاهی مستقیما قوانین روسیه را نقض میکنند و از پرداخت جریمه هایی که برای اینگونه تخلفات وضع شده است، سرباز می زنند. البته سایر کشورها نیز با این مشکلات مواجهند.

وی در ادامه استرالیا را مثال زد که در آنجا پلت فرم‌های دیجیتال باید به رسانه های خبری برای ارائه محتوا ، هزینه پرداخت کنند. و از فرانسه نام برد که در آنجا مردم و سازمان ها از این پلت فرمهای اینترنی امریکایی به علت مسدود کردن محتواها شکایت کرده اند. اما آنچه کل جهان را شوکه کرد، ممنوعیت سیاست مداران امریکایی در شبکه‌های اجتماعی است.

تهیه‌شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی فضای مجازی


ممکن است شما هم دوست داشته باشید
پاسخ دهید

Your email address will not be published.