آی‌سی‌تی نیوز – رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ابررایانه سیمرغ از زمان بندی در نظر گرفته شده عقب نیست، گفت: این پروژه در فاز آزمایشی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ رونمایی می شود. احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اینکه قرار بود ابررایانه «سیمرغ» مطابق با گفته وزیر ارتباطات تا قبل از […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ابررایانه سیمرغ از زمان بندی در نظر گرفته شده عقب نیست، گفت: این پروژه در فاز آزمایشی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ رونمایی می شود.

احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اینکه قرار بود ابررایانه «سیمرغ» مطابق با گفته وزیر ارتباطات تا قبل از پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد و دلیل این تأخیر چیست، اظهار داشت: زمان بندی دقیقی برای رونمایی از این پروژه در سال ۹۹ در نظر گرفته نشده بود و با توجه به اهمیت این پروژه، ساخت ابررایانه نیازمند زمان است.

وی با تاکید بر اینکه کارهای مرتبط با ساخت ابررایانه «سیمرغ» در حال انجام است و این پروژه از برنامه زمان بندی عقب نیست، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که فاز آزمایشی ابررایانه «سیمرغ» تا پایان اردیبهشت ماه امسال و حداکثر در ابتدای خرداد رونمایی شود.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: ابررایانه «سیمرغ»، زیرساخت‌های لازم برای پردازش در حوزه هوش مصنوعی را ایجاد می‌کند و به دلیل ویژگی‌های خاص پردازشی در مسائلی مانند کلان‌داده‌ها و اینترنت اشیا کاربرد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با وجود شرایط کرونا، این پروژه به خوبی در حال پیشرفت است و محققان و پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر به صورت شبانه روزی روی آن کار می‌کنند، ادامه داد: سرمایه گذاری اصلی این پروژه با وزارت ارتباطات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اولویت بندی برای کاربردهای این ابررایانه و نیز زمان رونمایی از آن، باید از سوی این وزارتخانه اعلام شود.

معتمدی، ابررایانه «سیمرغ» را یکی از پروژه‌های کلان و استراتژیک کشور در توسعه هوش مصنوعی عنوان کرد که محققان، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از این زیرساخت پردازشی برای ارائه سرویس استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با تکمیل این پروژه به عنوان یکی از اجزای زیرساخت‌های مهم اطلاعاتی، ایران در زمره کشورهای صاحب این تکنولوژی قرار می‌گیرد، افزود: از این زیرساخت می‌توان برای ارائه خدمات مبتنی بر سیستم‌های سریع و فوق سریع با پردازش بسیار بالا استفاده کرد.

به گزارش مهر، دی ماه سال ۹۹ وزارت ارتباطات اعلام کرد که ابررایانه ایرانی سیمرغ با ظرفیت ۱۶۰ تریلیون عملیات پردازش در یک ثانیه، بهمن ماه به بهره برداری می‌رسد.

پس از آنکه این پروژه بهمن ماه رونمایی نشد، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که ابررایانه سیمرغ با ظرفیت ۱۶۰ ترافلاپس برای ارائه خدمات پردازشی به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تا پایان سال بهره برداری می‌شود.

ابررایانه سیمرغ در صورت بهره برداری، با ظرفیت پردازشی حدود ۱۶۰ ترافلاپس (۱۶۰ تریلیون عملیات پردازش در یک ثانیه) و عملیات توسعه تا مقیاس پتافلاپس یا ۱۰ به توان ۱۵ (یک میلیون میلیارد محاسبه در یک ثانیه) در رده ۵۰۰ سوپرکامپیوتر برتر دنیا قرار می‌گیرد.