ماینر غیرقانونی لو بدهید، جایزه بگیرید
ماینر غیرقانونی لو بدهید، جایزه بگیرید

وزارت نیرو می خواهد به سوت‌زنان و کسانی که مزارع غیرقانونی استخراج رمزارزها را معرفی کنند تا سقف ۲۰میلیون تومان، آن‌هم به‌ صورت نقد، جایزه پرداخت کند. به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در شرایطی که با افزایش شدید قیمت ارزهای دیجیتال شاهد بالا رفتن تب سرمایه گذاری در حوزه رمزارزها و استخراج ارزهای دیجیتال هستیم؛ […]

وزارت نیرو می خواهد به سوت‌زنان و کسانی که مزارع غیرقانونی استخراج رمزارزها را معرفی کنند تا سقف ۲۰میلیون تومان، آن‌هم به‌ صورت نقد، جایزه پرداخت کند.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در شرایطی که با افزایش شدید قیمت ارزهای دیجیتال شاهد بالا رفتن تب سرمایه گذاری در حوزه رمزارزها و استخراج ارزهای دیجیتال هستیم؛ وزارت نیرو در تلاش است تا با اقداماتی جلوی استفاده غیرمجاز از برق برای راه اندازی مزارع تولید رمزارزها را بگیرد و تولیدکنندگان زیرزمینی ارزهای دیجیتال در کشور را شناسایی کند.

در این بین وزارت نیرو حتی برای افرادی که تولیدکنندگان زیرزمینی رمزارزها را معرفی کند جایزه تعیین کرده است. وزارت نیرو می خواهد به سوت‌زنان و کسانی که مزارع غیرقانونی استخراج رمزارزها را معرفی کنند تا سقف ۲۰میلیون تومان، آن‌هم به‌ صورت نقد، جایزه پرداخت کند. این وزارت خانه با ویرایش جدید دستور‌العمل تامین برق مورد نیاز مزارع استخراج رمزارزها، به دنبال پایدارسازی تامین برق و تشویق دارندگان این مزارع به استفاده از برق پاک نظیر برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و حتی سرمایه‌گذاری برای افزایش سهم برق پاک است.

مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق گفته است: در تصمیم جدید به مزارع و واحدهای استخراج رمزارزها اجازه داده شده تا از برق تولیدی نیروگاه‌های تجدید‌پذیر نظیر برق خورشیدی استفاده کنند و از آنجا که در مصوبه قبلی این مسئله به‌ طور شفاف تعیین‌ تکلیف نشده بود، ابهامی، هم نزد صاحبان نیروگاه‌های تجدیدپذیر و هم صاحبان مزارع و واحدهای استخراج رمزارز به‌ وجود آورده بود که حال این ابهام رفع شده است.

البته استخراج رمزارز با برق تولیدی پاک به نیروگاه های تجدیدپذیر هم کمک خواهد کرد زیرا پولی که به آن ها پرداخت می شود نقد خواهد بود. سخنگوی صنعت برق گفته است: با اجرایی‌ شدن ویرایش جدید در دستورالعمل تامین برق مزارع استخراج رمزارز، قیمت برق مورد نیاز این مزارع در نتیجه توافق و یک بازار به‌نسبت رقابتی با نیروگاه‌های تجدید‌پذیر تعیین خواهد شد که حتی ممکن است قیمت برق جهت استخراج رمزارزها را هم تعدیل کند.

متقاضیان سرمایه‌گذاری در تولید رمزارزها می‌توانند پس از گرفتن مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، به شرکت‌های توزیع یا برق منطقه‌ای مراجعه کنند و پس از امضای قرارداد و گرفتن اجازه‌ وارد فرایند خرید برق از نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر نظیر نیروگاه‌های خورشیدی یا بادی شوند یا اینکه خودشان راساً وارد سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های برق تجدید‌پذیر و پاک شوند.

البته بخش مهمی از کسانی که در حال حاضر در کشور به صورت زیرزمینی اقدام به تولید رمزارزها می کنند، افرادی هستند که در منازل خود و با ارتقاء سیستم کامپیوتر خود این کار را شروع کرده اند. اگر گشتی در بازارهای فروش قطعات کامپویتری بزنید به خوبی متوجه این موضوع می شوید، تجهیزاتی که برخی از آن ها به دلیل استقبال زیاد یا کم یاب شده اند و یا اینکه قیمتشان با رشد بسیار زیادی مواجه شده است.

در این بین البته وزارت نیرو در ماه های گذشته بارها اعلام کرده است که با کسانی که به صورت غیرقانونی اقدام به تولید رمز ارز می کنند برخورد شده و علاوه بر ارسال پرونده افراد به مراجع قضایی تجهیزات تولید رمز ارز ضبط می شود. همچنین وزارت نیرو برای هر کسی که اطلاعات مزارع غیرقانونی را افشا کند تا سقف ۲۰میلیون تومان جایزه نقدی درنظر گرفته که میزان جایزه بستگی به میزان برق مصرفی در این مزارع خواهد داشت.