رقابت جاسوس‌افزار جدید اسرائیلی با پگاسوس
رقابت جاسوس‌افزار جدید اسرائیلی با پگاسوس
نرم‌افزار جاسوسی «Predator» اسرائیل رقیب پگاسوس از شرکت «NSO» است.

به گزارش سایبربان؛ ایالات متحده و وزارت امنیت عمومی رژیم صهیونیستی محدودیت‌ها و تحریم‌هایی را علیه «NSO» شرکت نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیل اعمال کرده‌اند. این شرکت در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفت و در نتیجه معاملات و درآمد آن کاهش یافت.

با این حال، سیاستمداران، فعالان اپوزیسیون و روزنامه‌نگاران تنها کسانی نبودند که از این محدودیت‌ها جاسوسی می‌شدند، بلکه یک مهاجم سایبری دیگر به نام تال دیلیان (Tal Dilian)، جنگجوی رزمی سابق در یگان ویژه عملیات ویژه سپاه اطلاعات در ارتش اسرائیل، که در بخش اطلاعات نظامی اسرائیل موسوم به اَمان (Aman) سمت بالایی داشت، نیز دیده می‌شد.

یکی از شرکت‌های جاسوس‌افزاری که دیلیان تأسیس کرد، اینتلکسا (Intelexa) است که نرم‌افزار «Predator» را توسعه داد. براساس گزارشی که روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت (Yedioth Ahronoth) منتشر کرد، دیلیان بر فروش این برنامه جاسوسی به کشورهایی که وزارت دفاع اسرائیل مجوز صادرات نرم افزارهای حمله سایبری را صادر نمی‌کند، مانند بنگلادش، سودان و اوکراین تمرکز کرد.

برخلاف شرکت‌های حمله سایبری ثبت‌شده و فعال در اراضی اشغالی، که تحت نظارت بخش نظارت بر صادرات امنیتی وزارت دفاع هستند، دیلیان اعتقاد دارد که تحت نظارت وزارت امنیت نیست و می‌تواند کالاهای خود را به هر کشور یا نهادی عرضه کند.

حدود یک سال پیش، تلفن تاناسیس کوکاکیس (Thanasis Koukakis)، روزنامه‌نگار یونانی به مشکل عجیبی برخورد کرد، زیرا باتری او به سرعت از بین می‌رفت و تماس‌های تلفنی قطع می‌شد. این روزنامه‌نگار از سیاست اقتصادی نخست وزیر یونان انتقاد کرده بود. یک ماه بعد، یک مؤسسه تحقیقاتی امنیت سایبری در کانادا به نام «Citizen Lab» متوجه شد که برنامه Predator گوشی کوکاکیس را هک کرده است.

همچنین در پی تشکیل کمیسیون تحقیق در این خصوص از سوی پارلمان اروپا و پس از بررسی تلفن ۲۰۰ نفر از اعضای آن، مشخص شد که تلاش ناموفقی برای هک کردن تلفن نیکوس آندرولاکیس (Nikos Androulakis)، رئیس اپوزیسیون یونان انجام شده است که باعث رسوایی و به عنوان واترگیت یونانی (Greek Watergate) توصیف شد.

Citizen Lab گزارشی را در ماه دسامبر گذشته منتشر و تأیید کرد که ۲ مخالف مصری در تبعید، آیمان نور (Ayman Nour) سیاستمدار و یک مجری برنامه محبوب، که مایل است ناشناس بماند، به‌وسیله نرم‌افزار جاسوسی Predator هک شده‌اند.

این روزنامه افزود که تحقیقات در مورد رسوایی یونان نشان می‌دهد که منبع برنامه Predator اسرائیل است. چند هفته پیش، اعضای کمیسیون تحقیقاتی که از سوی اتحادیه اروپا تشکیل شده بود، مخفیانه از اراضی اشغالی بازدید و با مقامات وزارتخانه‌های دادگستری و امنیت عمومی و همچنین با شالف هولیو (Shalev Julio)، مدیرکل و بنیانگذارNSO  دیدار کردند. کمیته تحقیقات اعلام کرد که شواهدی پیدا نکرده که پگاسوس را به یک رسوایی جاسوسی در اسپانیا مرتبط کند.

در حالیکه مقامات آمریکایی و اسرائیلی تحریم‌ها و محدودیت‌هایی را علیه شرکت‌های سایبری اسرائیل اعمال کردند، سام رابین (Sam Rabin)، یکی از مقامات شرکت اطلاعات سایبری اسرائیلی وِرینت (Verint)، برای انتصاب معاون مدیر کل اینتلکسا، مستقر در مقدونیه شمالی، استعفا داد. با این حال، اکثر کارمندان و مدیران آن و همچنین هکرها، افرادی هستند که از سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل اخراج شده‌اند. دیلیان دارای درجه سرهنگی در ارتش اسرائیل و فرمانده یگان فناوری ۸۱ و افسر ارشد واحد عملیات ویژه ارتش بود.