هک گوشی‌های موبایل توسط جاسوس‌افزارهای ایتالیایی
هک گوشی‌های موبایل توسط جاسوس‌افزارهای ایتالیایی
شرکت گوگل اعلام کرد که یک شرکت ایتالیایی با ابزارهای هک از گوشی‌های با سیستم عامل iOS و اندروید در ایتالیا و قزاقستان، جاسوسی کرده است.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، گوگل در گزارشی اعلام کرد که از ابزارهای هک یک شرکت ایتالیایی برای جاسوسی از گوشی های هوشمند iOS و اندروید در ایتالیا و قزاقستان استفاده شده است. در این گزارش آمده که آزمایشگاه RCS مستقر در میلان، ابزارهایی را برای جاسوسی از پیام‌های خصوصی و مخاطبین دستگاه‌های هدف توسعه داده است.

رگولاتورهای اروپایی و آمریکایی در حال بررسی قوانین جدید احتمالی در مورد فروش و واردات نرم افزارهای جاسوسی هستند. گوگل گفت که این فروشندگان امکان گسترش ابزارهای هک خطرناک را فراهم و دولت هایی که قادر به توسعه این قابلیت ها در داخل کشورشان نیستند را مسلح می کنند.

دولت های ایتالیا و قزاقستان به سوالات خبرنگاران در این باره پاسخ ندادند. یکی از سخنگویان اپل گفت که این شرکت تمام حساب ها و گواهی های شناخته شده مرتبط با این کمپین هک را باطل کرده است. گوگل نیز اعلام کرد اقداماتی را برای محافظت از کاربران سیستم عامل اندروید خود انجام داده و به آنها در مورد این نرم افزارهای جاسوسی هشدار داده است.

آزمایشگاه RCS گفت محصولات و خدمات آن با قوانین اروپایی مطابقت دارد و به سازمان های مجری قانون کمک می کند تا جرایم را بررسی کنند. این شرکت در ایمیلی به رویترز گفت، پرسنل آزمایشگاه ما هرگونه سوء استفاده از محصولات خود را محکوم می کند.

صنعت جهانی ساخت نرم افزارهای جاسوسی در حال رشد است و شرکت های بیشتری ابزارهای رهگیری را توسعه می دهند. این صنعت از زمانی که نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی پگاسوس توسط چندین دولت برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران، فعالان و مخالفان مورد استفاده قرار گرفت، در کانون توجه جهانی قرار دارد.

بیل مارکزاک، محقق امنیتی در آزمایشگاه Citizen Lab گفت: ابزار آزمایشگاه RCS ممکن است به اندازه Pegasus مخفی نباشد، اما همچنان می تواند پیام ها را بخواند و رمزهای عبور را مشاهده کند.

آزمایشگاه RCS خودش را سازنده فناوری ها و خدمات شنود قانونی از جمله سیستم های صوتی، جمع آوری داده و ردیابی می داند. این سازمان می گوید روزانه ۱۰۰۰۰ هدف رهگیری شده را تنها در اروپا مدیریت می کند.

محققان گوگل دریافتند که آزمایشگاه RCS قبلا با شرکت جاسوسی جنجالی و منقرض شده ایتالیایی Hacking Team که به طور مشابه نرم افزار نظارتی برای دولت های خارجی ایجاد کرده بود تا از تلفن ها و رایانه ها جاسوسی کنند، همکاری داشته است.