فعالیت بیش از ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فاوا
فعالیت بیش از ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فاوا
ایران از جمله کشورهایی است که توانسته با فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای گامی مؤثر در جهت خوداتکایی در کشور بردارد.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای در ایران رو به افزایش است، همین امر باعث رشد و توسعه کشور شده است.

فناوری‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای یکی از حوزه‌های کاربردی است که این روزها در جامعه کاربران زیادی پیدا کرده و اکثر کشورها با ورود به این عرصه در تلاش هستند تا نقش خود را در بازار جهانی افزایش دهند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزه به‌عنوان ابزاری توانمند، امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیش‌تر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است. این حوزه نقش مؤثری در توسعه کشورها و تأمین امنیت روانی، جانی و اطلاعاتی جوامع دارد.

رونق استفاده از خدمات هوشمند و آنلاین
چند سالی است که خدمات هوشمند و آنلاین در میان مردم رونق گرفته است و بسیاری از خدمات بانکی، رفاهی، درمانی، آموزشی، خرید، فعالیت بنگاه‌ها و کسب‌وکارها مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود و اگر کشوری در این حوزه خود را به بازار جهانی نرساند از پیشرفت و توسعه عقب می‌ماند.
در حال حاضر ۱۵۷۱ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای فعال هستند که بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها دانش‌بنیان نوع ۲ و در حدود ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان نوع ۱ هستند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
فهرست کالا و خدمات این حوزه فناوری شامل برنامه‌های کاربردی، پلتفرم، زیرساخت، امنیت فضای تبادل اطلاعات و صنعت انیمیشن و بازی‌های ویدئویی می‌شود. شرکت‌هایی که به شکل تخصصی در زمینه تولید محصولات فناورانه در این ۴ حوزه فعالیت می‌کنند، همواره مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند.
شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه با تولید محصولات و ارائه خدمات خود و همچنین ایجاد اشتغال توانسته‌اند بخش بزرگی از بازار کشور را در دست گیرند و پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای
برنامه‌ها کاربردی، زیر دسته‌هایی از قبیل تولید نرم‌افزارهای محتوا محور، سامانه‌های کاربردی سازمانی، نرم‌افزارهای تعاملی، بانکی و فین تک، اینترنت اشیا، پلتفرم‌های کسب‌وکاری و شبیه‌سازها دارد. زیر دسته‌های پلتفرم شامل نرم‌افزارهای مدیریت، تحلیل، دسترسی و تحویل دهی داده‌ها، سامانه‌های مبتنی بر داده‌های مکانی، پلتفرم‌های کاربردی، میان‌افزارهای یکپارچه سازی و همنوا سازی، پلتفرم اینترنت اشیا و ابزارهای کنترل کیفیت و مدیریت چرخه تولید و نگهداری نرم‌افزار می‌شود.
نرم‌افزارهای شبکه، زیرساختی مخابراتی، ذخیره‌سازی، مدیریت پردازش فیزیکی و مجازی، مدیریت سرویس‌ها، سامانه‌ها و نقاط انتهایی و راهکار جامع زیرساخت جزو زیر دسته‌های حوزه زیرساخت محسوب می‌شوند.
امنیت فضای تبادل اطلاعات نیز شامل زیر دسته‌های شناسایی، محافظت، تشخیص، پاسخگویی، بازیابی، مدیریت امنیت و راهکار جامع امنیت اطلاعات می‌شود و محصولات دیداری و شنیداری، انیمیشن، ویدئو و چندرسانه‌ای هم زیر دسته‌های صنعت انیمیشن و بازی‌های ویدئویی هستند.