بایدن قانون بودجه ۵۲ میلیارد دلاری تراشه را امضا کرد
بایدن قانون بودجه ۵۲ میلیارد دلاری تراشه را امضا کرد
جوبایدن رییس جمهور آمریکا دستور اجرایی تخصیص بودجه ای به مبلغ ۵۲.۷ میلیارد دلار برای تولید تراشه ها و انجام تحقیقات در این زمینه را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، بایدن در اوایل ماه جاری میلادی لایحه ای را برای ارتقای تلاش ها و افزایش قدرت رقابت علم و فناوری آمریکا در مقابل چین امضا کرد.

هدف این لایحه آن است که با تخصیص یارانه به تولید تراشه و گسترش تحقیقات علمی کمبود مداوم در این بخش را از بین ببرد. کمبود تراشه ها روی تولید کالاهای مختلف از خودرو گرفته تا تسلیحات یا ماشین لباسشویی و بازی های ویدئویی تاثیر گذاشته است.

قانون «تراشه و علم» شامل سرمایه گذاری اعتبار مالیاتی به ارزش ۲۴ میلیارد دلار برای واحدهای تولید تراشه نیز می شود. طبق بیانیه کاخ سفید، وزارت بازرگانی آمریکا وب سایتCHIPS.gov را در همین زمینه راه اندازی کرده است. این وزارتخانه برای تولید تراشه سرمایه تخصیص می دهد. جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد این وزارتخانه از مدت ها قبل برای اجرای این برنامه ، آماده سازی هایی انجام داده است. او در این باره گفت: مابه این فرایند شفاف و عادلانه متعهد هستیم. ما با حداکثر سرعت ممکن این سرمایه ها را به کار می گیریم.

دستور بایدن شامل ۶ اولویت اصلی جهت اجرا و همچنین ایجاد شورای اجرایی «CHIPS »متشکل از ۱۶ عضو است که ریاست آن به طور مشترک برعهده برایان دیز، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و آلوندرا نلسون سرپرست دفتر سیاست علم و فناوری، خواهد بود. وزرای دفاع، امور خارجه، بازرگانی، خزانه داری، کار و انرژی عضو این شورا هستند.

هنوز مشخص نیست وزارت بازرگانی چه زمانی سرمایه مربوط به نیمه رسانا تخصیص می دهد یا مدت زمان اعطای بودجه چقدر است.