آی‌سی‌تی نیوز – حذف کاغذی دفترچه ها و نسخه نویسی الکترونیک در روزهای گذشته مشکلات متعددی را برای بیماران ایجاد کرده است و این در حالیست که بعضی از داروخانه های سطح شهر شیراز به بهانه ثبت نبودن و مشخص نبودن بعضی از اقلام داروها را با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار می دهند. متاسفانه […]

آی‌سی‌تی نیوز – حذف کاغذی دفترچه ها و نسخه نویسی الکترونیک در روزهای گذشته مشکلات متعددی را برای بیماران ایجاد کرده است و این در حالیست که بعضی از داروخانه های سطح شهر شیراز به بهانه ثبت نبودن و مشخص نبودن بعضی از اقلام داروها را با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار می دهند.

متاسفانه در حال حاضر بیمه ها با حذف دفترچه های درمانی افراد بیمه شونده به به مردم اعلام کردند که نسخه نویسی باید به صورت الکترونیک انجام شود و هر فردی برای استفاده از داروها باید در مرحله نخست با ثبت نسخه به صورت الکترونیکی کد رهگیری دریافت کند و برای دریافت به داروخانه ها مراجعه شود.

 

بعضی از مطب های خصوصی نسخه الکترونیکی نمی نویسند

در شرایط فعلی بعضی از مطب های خصوصی به صورت الکترونیکی نمی نویسند و پزشکان همواره روی یک برگ لیست داروها را می نویسند و بیمار باید این دارو ها را به صورت آزاد خریداری کنند.

عدم اتصال بعضی از داروخانه ها به سیستم نسخه الکترونیکی و مراکز درمانی خصوصی باعث شده تا مردم با مشکلات متعددی مواجه شوند.

پایلوت بودن استان فارس در طرح هایی مانند نسخه نویسی الکترونیک و پزشک خانواده از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد و استانی که همواره از گذشته تاکنون یکی از قطب های پزشکی کشور و دنیا به شمار می رود اجرای طرح های ناقصی باعث می شود تا بیماران روز به روز با مشکل مواجه شوند.

 

زیر ساخت های نسخه الکترونیک در فارس فراهم نیست

آن طور که دیدبان رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز می گوید: از همان روزهای نخست با طرح نسخه نویسی الکترونیک مخالف بودیم چرا که عواقب طرح نسخه نویسی آن‌لاین برایمان روشن بود.

محمدرضا دیدبان در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه فراهم نبودن زیر ساخت های نسخه الکترونیک در استان فارس باعث می شود تا مشکلات متعددی در این بخش ایجاد شود می افزاید: اما به دلیل اینکه این طرح توسط مجلس به قانون تبدیل شد با اجرای آن در استان موافقت کردیم.

 

بیمه ها پاسخگوی نسخه نویسی الکترونیک باشند

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز با اشاره به اینکه قطعا بیمه های تامین اجتماعی و بیمه سلامت باید پاسخگوی مشکلات ایجاد شده طرح نسخه نویسی الکترونیک باشند، بیان می کند: متاسفانه در طرح نسخه نویسی الکترونیک به مردم ظلم می شود و این در حالی است که داروخانه‌ها به دلایل متعددی نسخه های مردم را با قیمت آزاد محاسبه می کنند که این مهم مشکلاتی را برای مردم و قشر ضعیف ایجاد می کند.

 

بیماران به ناچار بعضی از داروها را با نرخ آزاد خریداری می کنند

وی با بیان اینکه بعضی از داروخانه ها همواره با بهانه هایی مانند قطع بودن سیستم و …… دارو و نسخه های بیماران را با قیمت آزاد محاسبه می کنند و بیماران هم به ناچار هزینه های زیادی را بابت دارو می پردازند، می گوید: قطعا این امر خلاف قانون است.

دیدبان با اشاره به اینکه وجود پزشک خانواده در استان فارس باعث شده تا قیمت نسخه ها ۱۰ درصد محاسبه شود می افزاید: اما بعد از روی کار آمدن نسخه الکترونیک قیمت نسخه ها از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

گوش شنوایی برای حل مشکل نسخه نویسی الکترونیک وجود ندارد

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز با اشاره به اینکه بارها این مشکلات را به دانشگاه علوم پزشکی و دیگر ارگان ها عنوان کردیم، بیان می کند: اما گوش شنوایی برای حل این مشکل وجود ندارد.

دیدبان با اشاره به اینکه وضعیت به گونه ای شده است که تمام داروهای نسخه بیماران در یک داروخانه یافت نمی شود می افزاید: یک بیمار برای تهیه یک نسخه باید به چند داروخانه مراجعه کند که این مهم سبب می شود تا فرد مریض بارها با مشکل مواجه شود و این در حالی است که طرح نسخه الکترونیک دردسر های زیادی را برای بیماران ایجاد کرده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز با اشاره به اینکه معتقدیم که در مرحله نخست باید زیر ساخت های طرح نسخه الکترونیک در استان فارس آماده شود می گوید: قطعا باید شرایط به گونه ای باشد که بیماران با مراجعه به داروخانه ها با مشکل مواجه نشوند.

دیدبان با اشاره به اینکه در بسیاری از اوقات بیماران به دلیل اینکه بعضی از داروها موجود در نسخه ها ثبت نشده است باید چندین بار به دکتر مراجعه کنند می افزاید: در این شرایط بیمار یا باید دارو را با قیمت آزاد خریداری کند یا چندین بار مسافت مطب داروخانه ها را طی کند.

 

نسخه نویسی الکترونیک هزینه دارو را برای بیماران افزایش می دهد

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز با بیان اینکه طرح نسخه نویسی الکترونیک باعث شده تا هزینه های دارو برای مردم گران تمام شود می گوید: در حال حاضر بیمه ها در کشور ذلیل هستند و خدمات مناسبی را به مردم ارائه نمی دهند.

دیدبان با اشاره به اینکه باید رابطه پولی میان بیمار و مراکز درمانی قطع شود ادامه می دهد: ذکر این نکته ضروری است که بیمه ها همانند دیگر کشورهای دنیا دغدغه مالی نداشته باشند و فردی که حق بیمه را ماهانه را پرداخت می کند نباید دیگر در تامین دارو و بسیاری از موارد با مشکل مواجه شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر بیمه ها بعضی از داروها را از لیستشان خارج کردند می گوید: بعضی از داروها چه علی رغم اینکه در نسخه ها نوشته می شوند اما بیمار با قیمت آزاد آن را خریداری می کند که این مهم بیانگر اجحاف در حق مردم است.

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه قیمت بعضی از داروها بسیار گران است و سبب فشار مضاعف برای مردم شده است می گوید: در صورتیکه پزشک خانواده در فارس نبود هزینه ویزیت پزشکان گران می شد.

 

بازنشستگان داروها را با قیمت آزاد خریداری می کنند

درویشی بازرس کانون بازنشسته‌های تامین اجتماعی استان فارس هم در ادامه با بیان اینکه قطعا الکترونیکی شدن و دیجیتال شدن نسخه ها اقدامی پسندیده است می گوید: اما این اتفاق باید در کشور گام به گام رخ دهد و افراد مسن به دلیل حفظ نبودن کد ملی و ….. در دریافت دارو با مشکل مواجه شده اند.

زهرا درویشی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه مشکلات در دریافت دارو سبب شده تا بازنشستگان و افراد مسن به ناچار داروها را با قیمت آزاد خریداری کنند می افزاید: اگرچه موضوع نسخ الکترونیک در شرایط کرونا به مراتب می تواند اتفاقات مناسبی ایجاد اما ذکر این نکته ضروری است که نسخه الکترونیکی خدمات تامین اجتماعی را کاملا از بین بده است و بسیاری از داروخانه ها داروها را با قیمت آزاد در اختیار بازنشستگان و افراد تحت پوشش تامین قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از افراد بدون اینکه دفترچه ای در اختیار داشته باشد برای انجام اموری مانند آزمایش و سونوگرافی به دکتر مراجعه می کند و در نهایت متوجه می شود که هزینه آن ها به صورت آزاد محاسبه شده است بیان می کند: بعضی از افرادی که برای دریافت هزینه ها به بیمه تکمیلی مراجعه می کنند باید نسخه پزشک را تحویل دهند که بیماران برای دریافت هزینه بیمه تکمیلی باید بارها به مطب مراجعه کند و هزینه مالی را به افراد تحیمل می کند.

بازرس کانون بازنشسته‌های تامین اجتماعی استان فارس با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید زیر ساخت نسخه الکترونیک در استان و شیراز فراهم شود می افزاید: قطعا این طرح باید به مرور اجرا شود.

درویشی با اشاره به اینکه طرح نسخه های الکترونیکی برای افرادی که بیماری مشخصی دارند خوب است می گوید: اطلاع نداشتن بیمار از داروهایی که دکتر در نسخه نوشته است هم از دیگر مشکلات و چالش های این طرح به شمار می رود.

 

نسخه نویسی الکترنیک رنج بازنشستگان را دوچندان کرده است

رئیس اتحادیه بانوان کارگر فارس با اشاره به اینکه اطلاع نداشتن بیماران از داروهایی که قبلا استفاده کردند و بسیاری از اطلاعات نارضایتی های زیادی ایجاد کرده است می گوید: متاسفانه این طرح باعث می شود تا شان مستمری بگیران با چالش های متعددی مواجه شوند و این در حالیست که این افراد در بعضی از مواقع از خرید دارو منصرف می شوند.

بازرس کانون بازنشسته‌های تامین اجتماعی استان فارس با اشاره به اینه تداخل بعضی از داروها در نسخه الکترونیک از دیگر معضلات این طرح به شمار می رود می گوید: طرح نسخه الکترونیک برای افرادی که دانش الکترونیک ندارند مشکلات متعددی مواجه می شوند.

 

مردم برای خرید داروها با قیمت دفترچه در شیراز سرگردانند

یکی از بیماران با بیان اینکه طبق قانون طرح نسخه نویسی الکترونیک باید یک سری اقدامات را انجام می داد که بخشی از آن به مراکز دولتی و خصوصی باز می گردد می گوید: فراهم کردن زیر ساخت ها هم توسط بیمه ها از اقداماتی است که در این طرح باید مد نظر گرفته شود.

وی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه برای درمان به بعضی از دکترها که مراجعه می کنند همواره اذعان دارند که نسخه نویسی الکرترونیک ندارند می گوید: برای دریافت از خدمات نسخعه نویسی الکترونیک و بهره مندی از این امکانات باید در به در به دنبال پزشکی بگردم که از این امکانات استفاده می کند.

این بیمار با اشاره به اینکه بنده به عنوان یکی از افراد تحت پوشش بیمه سلامت در ماه های گذشته نتوانستم هیچ خدمات بیمه ای در دارو و …… استفاده کنم می افزاید: زمانی که نسخه ها الکترونیکی نوشته نمی شود مردم چه گناهی دارند و باید برای کاهش قیمت داروها به کجا مراجعه کنند.