گران‌فروشی را در سامانه ۱۲۴ ثبت‌ کنید
گران‌فروشی را در سامانه ۱۲۴ ثبت‌ کنید
رئیس اتاق اصناف تهران گفت: مردم گران‌فروشی‌ها را در سامانه 124 ثبت و از طریق این سامانه موضوع را پیگیری کنند.

کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویش «انتقاد به گرانی سرخود اجناس توسط کاسبان» عنوان کردند که هر کالای گرانی که توسط کاسبان فروخته می‌شود از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی شود تا از این طریق مسئولان دولتی مطلع شوند و به این ترتیب از بطن جامعه و گرانی‌های بی‌سابقه خبردار شوند.

کاربران سامانه فارس من همچنین بیان کردند که دولت فکر می‌کند که فقط چند قلم کالا گران شده اما تعداد زیادی کالا گران شده که اگر جلوی این گرانی‌ها گرفته نشود مردم با مشکلات عدیده و جبران ناپذیری مواجه می‌شوند بطوری که در حال حاضر برخی از مردم قدرت خرید مایحتاج ضروری خود را نیز ندارند.

به گزارش فارس پس از حذف ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی قیمت برخی از اقلام از جمله روغن، لبنیات، ماکارونی، مرغ و تخم مرغ افزایش یافت و دولت قیمت این محصولات را اعلام کرد اما پس از آن قیمت کالاهای مختلف تحت تاثیر این افزایش قیمت‌‌ها بالا رفت به عنوان مثال تولید‌کنندگانی مواد غذایی که برای تولید خود از روغن و یا مواد لبنی استفاده می‌کردند نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند و لذا به یکباره انواع کالاها در بازار گران شد.

نکته مورد توجه این است که بسیاری از مردم حلقه آخر عرضه یعنی اصناف را مقصر این گرانی‌ها می‌دانند این در حالی است که اگرچه نمی‌توان منکر گران‌فروشی برخی از اصناف بود اما در واقع با توجه به اینکه اغلب کالاهای بسته‌بندی دارای قیمت تولید‌کننده و مصرف‌کننده است بنابراین امکان گران‌فروشی در این کالاها توسط اصناف تقریبا وجود ندارند و قیمت انواع کالاهایی که بصورت بسته‌بندی عرضه می‌شود توسط تولید‌کنندگان و با نظارت و تایید سازمان‌های مربوطه از قبیل سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود.

‌قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران‌ در رابطه با گرانی کالاها می‌گوید: گران فروشی از سوی برخی اصناف را رد نمی‌کنم اما گرانی کالا مربوط به اصناف نیست، کالا در جایی دیگر‌ گران می‌شود و اصناف فقط عرضه کننده کالا با قیمت تعیین شده و سود مشخص هستند و نقشی در گرانی کالا ندارند.

به رئیس اتاق اصناف تهران برای جلوگیری با معضل گران‌فروشی‌، خریداران در زمان خرید از واحدهای صنفی حتما فاکتور دریافت کنند تا در صورتی که با گران‌فروشی مواجه شوند بتوانند از طریق فاکتور موضوع را پیگیری کنند.

وی افزود: سود واحد صنفی کاملا مشخص است و وقتی فاکتور ارائه شود بازرسان می‌توانند به راحتی در صورت بروز تخلف رسیدگی لازم را انجام دهند.

نوده فراهانی با بیان اینکه ۲۸۰ هزار واحد صنفی در تهران بزرگ وجود دارد، گفت: قطعا ممکن است متقلب هم ‌‌در بین این واحدهای صنفی وجود داشته باشد اما وظیفه ما حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.

وی بیان داشت: مردم در صورت برخورد با هر گونه تخلف و گران‌فروشی، آن را به سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت اطلاع دهند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.