<span style='color:#787878;font-size:12px;'>بازگشت طرح به صحن علنی همچنان مبهم است</span><br/>مخالفت مجلس با ماندن طرح صیانت در کمیسیون ویژه
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>بازگشت طرح به صحن علنی همچنان مبهم است</span><br/>مخالفت مجلس با ماندن طرح صیانت در کمیسیون ویژه

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی، انتشار اخبار مبنی بر انحلال این کمیسیون و بازگشت طرح به صحن علنی مجلس را رد کرد. به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز دوشنبه جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف طرح نظام تنظیم مقررات فضای […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی، انتشار اخبار مبنی بر انحلال این کمیسیون و بازگشت طرح به صحن علنی مجلس را رد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز دوشنبه جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی موسوم به «طرح صیانت» برگزار شد.

پس از آن جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت و از مخالفان طرح در توئیتی از پایان کار کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت با نظر نمایندگان خبر داد و گفت: ‏طرح صیانت با رأی نمایندگان من بعد به جای بررسی در کمیسیون مشترک، در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

در این باره رضا تقی پور انوری رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، صحت این خبر را تکذیب کرد و گفت: رأی‌گیری استمزاجی امروز برای کسب نظر نمایندگان برای بقا طرح در کمیسیون مشترک بود که تعداد آرای مخالفان ابقاء، ۱۲۰ رأی از ۲۴۱ رأی حاضر بود و مخالفان ابقاء طرح در کمیسیون مشترک، به ۵۰ درصد نرسیدند.

وی گفت: اخباری که توسط همکاران منوط به انحلال کمیسیون مشترک طرح صیانت مطرح شده، نادرست است و هنوز درخواستی برای بازگشت طرح به صحن علنی مطرح نشده است.

تقی پور با تاکید بر اینکه درخواست برگشت طرح به صحن اصلاً موضوع رأی‌گیری امروز این جلسه نبود، خاطرنشان کرد: موضوع رأی‌گیری استمزاجی برای کسب نظر نمایندگان برای ابقای طرح در کمیسیون مشترک بود.

وی گفت: در صورتی که نمایندگان خواستار بازگشت طرح به صحن باشند، باید این موضوع توسط هیأت رئیسه اعلام وصول شود و بعد برای آن تصمیم گیری و رأی‌گیری شود.

 

جزئیات بازگشت طرح فضای مجازی به صحن علنی مجلس
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس، تصریح کرد: بررسی طرح فضای مجازی به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی منتفی بوده و طرح فضای مجازی به صحن علنی باز می گردد.
علیرضا سلیمی در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، در تشریح جلسه غیرعلنی امروز مجلس که به بررسی «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» موسوم به «طرح صیانت» اختصاص داشت، گفت: جلسه امروز برای استماع استدلال‌های حقوقی طرفین موافق و مخالف بررسی طرح در کمیسیون مشترک برگزار و در این جلسه فارغ از فشارهای رسانه‌ای، بحث‌های کارشناسی مطرح شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه غیرعلنی امروز مدت زمان ۱۰ دقیقه فرصت به رئیس کمیسیون مشترک داده شد تا وی توجیهات خود را بیان کند، سپس ۳ موافق و ۳ مخالف به اظهارنظر پرداختند، علاوه بر این برای اینکه نمایندگان اظهارات کارشناسی بیشتری را استماع کنند، ۳ موافق و ۳ مخالف دیگر نیز به بیان نظرات خود پرداختند و در نهایت در یک رأی‌گیری استمزاجی نمایندگان رأی به عدم ابقاء طرح در کمیسیون مشترک دادند.

سلیمی با بیان اینکه در صورت نهایی شدن این موضوع مجدداً طرحی تهیه و کمیسیون دیگری تشکیل خواهد شد، گفت: در ادامه گزارش این کمیسیون به صحن مجلس ارائه می‌شود که در این فرآیند تمامی نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه کنند تا این موضوع نهایتاً در صحن مجلس بررسی شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نکته جالب نشست غیرعلنی امروز این بود که مجلس در یک فضای صمیمی این موضوع را مورد بررسی قرار داد و مقرر شد هر آنچه که با رأی مجلس به تصویب برسد همگان از آن تمکین کنند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره اینکه آیا با توجه به استمزاجی بودن رأی‌گیری در صحن، رأی‌گیری دیگری در جلسه علنی صورت خواهد گرفت یا خیر، گفت: دو نظر حقوقی در این رابطه وجود دارد؛ نظر اول این است که کار تمام شده و دیگر نیازی به رأی‌گیری نیست اما یک نظر دیگر این است که بر اساس ماده (۱۶۵) آیین‌نامه داخلی مجلس مجدداً باید در صحن علنی مجلس رأی‌گیری صورت گیرد که این دو نظر نیاز به کنکاش حقوقی دارد و نهایتاً مقرر شد هر آنچه عاید شود همگان از آن تمکین کنند.

وی یادآور شد: نکته ای که وجود دارد این است که همه نمایندگان از فضای رها شده فضای مجازی گلایه مند هستند و این جلسات فقط برای شیوه کار است و در نهایت همه باید از قانون تمکین کنند. بنابراین محتوای جدیدی در یک کمیسیون جدید تهیه خواهد شد و به صحن مجلس ارائه می‌شود، البته این به این معنا نیست که هرآنچه پیش از این تهیه شده نادیده گرفته شود ولی محتوا حتما تغییر خواهد کرد ولی اینکه چه میزان تغییر خواهد داشت، هنوز مشخص نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: بنابراین شیوه بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی منتفی است.

 

رأی گیری درباره طرح استمزاجی بود
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: درجلسه غیرعلنی امروز مجلس درباره بازگشت طرح فضای مجازی به صحن مجلس رأی گیری استمزاجی شد که الزام آور نیست.

حجت الاسلام سید مجید نصیرایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت بررسی طرح مدیریت خدمات فضای مجازی در مجلس اظهار داشت: صبح امروز جلسه‌ای غیر علنی در این باره برگزار شد و نمایندگان موافق و مخالف نقطه نظرات خود را بیان کردند.

وی بیان کرد: جمعی از نمایندگان تقاضا دارند بررسی طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی از کمیسیون مشترک خارج شود و در صحن علنی مجلس رسیدگی شود که این موضوع در جلسه غیرعلنی صبح امروزرأی گیری شد و این رأی گیری استمزاجی بود و بنابراین قانونی و الزام آور نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق آئین نامه داخلی مجلس برای آنکه طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به صحن مجلس باز گردد، این موضوع باید در جلسه علنی مجلس رأی گیری شود و در صورتی که نمایندگان در صحن علنی مجلس با آن موافقت کنند، بررسی این طرح به صحن مجلس باز می‌گردد اما الان صرفاً یک رأی استمزاجی در جلسه غیرعلنی مجلس شد و آن رأی گیری الزام آور نیست.

نصیرایی تأکید کرد: آن چیزی که همه بر آن اتفاق نظر دارند، این است که فضای مجازی رها و بی درو پیکر است و باید حتماً ساماندهی شود. صرفاً درباره شیوه اجرا و روش بررسی این طرح، نظرات موافق و مخالف وجود دارد که این موضوع هم حل خواهد شد و جای نگرانی در این باره نیست. ما معتقدیم که خلاء قانونی در حوزه فضای مجازی باید از بین برود.