آی‌سی‌تی نیوز – مدیر دارو و تجهیزات پزشکی در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: درحال حاضر ثبت نکردن نسخه الکترونیک توسط بسیاری از پزشکان در کشور کار مضاعفی برای همکاران ما در داروخانه‌های هلال احمر ایجاد کرده‌ است. به گزارش جمعیت هلال احمر، حسین صدیقی مدیر دارو و تجهیزات پزشکی در […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیر دارو و تجهیزات پزشکی در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: درحال حاضر ثبت نکردن نسخه الکترونیک توسط بسیاری از پزشکان در کشور کار مضاعفی برای همکاران ما در داروخانه‌های هلال احمر ایجاد کرده‌ است.

به گزارش جمعیت هلال احمر، حسین صدیقی مدیر دارو و تجهیزات پزشکی در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: در صورت نبود نسخه الکترونیکی، داروخانه ها باید نسخه کاغذی پزشک را در سیستم ایجاد، ثبت و سپس دارو را تایید و به بیماران ارائه کنند، بنابراین بخشی از مسئولیت پزشکان به ناچار بر عهده داروخانه‌ها قرار گرفته‌ است.

صدیقی با اشاره به اینکه طرح ملی و بزرگ پرونده الکترونیک سلامت که مدنظر وزارت بهداشت است، مراحل مختلفی دارد اما در گام اول آن الکترونیک شدن نسخه دارو به اجرا درآمده است، ادامه داد: ۳۸ داروخانه فعال هلال احمر در سراسر کشور از زمستان امسال دارو را برپایه نسخه الکترونیک ارائه کردند و همکاری بسیار خوبی با شرکت‌های بیمه‌گر، به خصوص بیمه سلامت صورت گرفت؛ این درحالی‌ بود که بسیاری از داروخانه‌ها به دلیل نبود توانایی در ثبت نسخه الکترونیک پوشش بیمه‌ای را اعمال نکردند و در مواردی بیماران مجبور شدند داروهای حیاتی و مورد نیازشان را به قیمت آزاد دریافت کنند.

وی اظهارداشت: داروخانه‌های هلال احمر به دلیل فراهم بودن بستر سخت‌افزاری و نرم افزاری، پیشتاز پیوستن به طرح پرونده الکترونیک سلامت هستند و ارائه دارو با ثبت نسخه الکترونیک در سامانه‌های سازمان‌های بیمه‌گر را از روز ابلاغ این طرح بدون کاهش سرعت خدمت‌رسانی انجام دادند.

صدیقی گفت: از آنجایی‌که در داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر ارائه داروهای حیاتی و خاص به بیماران صعب‌العلاج در اولویت است و گرانی این داروها ممکن است سبب سوءاستفاده برخی سودجویان برای دریافت دارو از داروخانه و فروش آن در بازار قاچاق را فراهم کند؛ ما از سال‌ها قبل نظارت‌های چندلایه‌ای را برای کنترل توزیع و اطمینان از رسیدن دارو به دست مصرف‌کننده واقعی آغاز کردیم.

مدیر دارو و تجهیزات پزشکی در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر ادامه داد: این نظارت‌ها مستلزم ایجاد ساختار سخت‌افزاری و به خصوص نرم‌افزاری بود که وضعیت توزیع دارو در داروخانه‌های هلال احمر را در یک سامانه جامع کنترل کند؛ بنابراین از قبل بستر لازم برای ارائه خدمات با نسخ الکترونیک دارو را داشتیم.

صدیقی افزود: همچنین کنترل حواله الکترونیک بیماران برای دریافت داروهایی نظیر انسولین‌های قلمی، داروهای ام‌اس و پیوند عضو و نیز ثبت بارکد اصالت داروها برای کنترل توزیع و جلوگیری از قاچاق داروها از فرایندهای الکترونیک داروخانه‌های هلال احمر است که به صورت دقیق انجام می‌شود که نشان از آمادگی ما برای قرار گرفتن در چارچوب طرح بزرگ پرونده الکترونیک سلامت در ایران دارد.