فناوری در ایران؛ مشکل‌ساز یا مشکل‎‌گشا؟
فناوری در ایران؛ مشکل‌ساز یا مشکل‎‌گشا؟

آی‌سی‌تی نیوز – محسن علی‌آبادی – شاید برای خیلی از مسئولان سوال باشد که چرا مردم بسیاری اوقات در برابر یک طرح یا ایده جدید که به نظر خیلی جالب و مشکل گشاست مقاومت می‎ کنند؟! در حالی که ثمره و بهبود حاصل از آن طرح برای خودشان خواهد بود. در جواب این دسته از مسئولان […]

آی‌سی‌تی نیوز – محسن علی‌آبادی – شاید برای خیلی از مسئولان سوال باشد که چرا مردم بسیاری اوقات در برابر یک طرح یا ایده جدید که به نظر خیلی جالب و مشکل گشاست مقاومت می‎ کنند؟! در حالی که ثمره و بهبود حاصل از آن طرح برای خودشان خواهد بود. در جواب این دسته از مسئولان عزیز یادآوری چند نکته ضروری است.

مردم به عنوان مصرف‌کنندگان و مخاطبان طرح‌های جدید، صاحب حافظه تاریخی نسبت به نتایج این طرح‎ ها هستند و تجارب گذشته را مبنای واکنش به طرح‎ های جدید قرار می‎ دهند.

به عنوان مثال زمانی که کارت ملی معرفی شد و مقرر شد به عنوان یک ابزار راه‌گشا و مشگل‌گشا باعث راحتی مردم شود و به عنوان ابزار احراز هویت قرار گیرد، مردم حس خوبی به آن پیدا کردند؛ اما زمانی که با مراجعه به ادارات و سازمان‌ها متوجه شدند تنها ثمره طرح فوق این بوده که حالا روی تمام فرم‌ها و کپی سه جلدی، کپی پشت و رو کارت ملی هم اضافه شده و وقتی فهمیدند برای هر احراز هویتی باید شناسنامه و کارت ملی را توامان با خود داشته باشند، فهمیدند که علاوه بر اینکه مشکلی حل نشده، مشکل همراهی هر دو سند و خطر گم شدن آنها و افزایش تعداد کپی‌ها جهت احراز هویت هم قبلی‎ها اضافه شده است.

مثال دیگر خدمات چک‌های نسل جدید است که باید در سامانه هم ثبت شوند. اتفاقی که به نظر ایده‌ای خوب و راهگشاست اما در استفاده از قابلیت جدید با این مورد مواجه می‌شوید که اگر امضای روی چک با امضای صادرکننده چک در سامانه همخوانی نداشته باشد یا اگر تاریخ روی چک با تاریخ درج شده در سامانه همخوانی نداشته باشد، شما گرفتار شدید و باید همان فرآیند شکایت قدیم را پیش بگیرید، یعنی الان علاوه بر اینکه روند کار ساده‌تر نشده؛ برای شمایی که قبلاً فقط باید مشخصات چک را بررسی می‌کردید که کلاه سرتان نرود امروز برای جلوگیری از فرو رفتن سر مبارکتان در یک کلاه گشاد علاوه بر چک کردن چک فیزیکی باید مشخصات ثبت شده در سامانه را هم بررسی کرده و آنرا تطبیق دهید؛ برادر من وقتی فردی چکی را در سامانه به نام شما صادر کرده باید ملاک اصلی صدور چک آن سامانه باشد نه برگه کاغذی چک!!! چون در سامانه مبلغ و تاریخ و امضا قابل جعل نیست و خود صادرکننده آنها را وارد سامانه کرده است، دیگر اینکه نباید آنچه روی برگه کاغذی چک نوشته شده مبنا قرار گیرد.

سامانه باید فصل‎ الخطاب باشد. چرا که با این اشتباهات به افراد کلاهبردار اجازه می‌دهید آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

حالا اگر در جایگاه مسئولیت با سئوالی که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد برخورد کردید، دوباره با خودتان فکر کنید آیا رفتار مردم منطقی است یا خیر و به عنوان نگارنده این سطور از تمامی مسئولین خواهش می کنم؛ لطفاً طوری عمل کنید که طرح‌هایتان مشکل‌گشا باشند نه مشکل‌ساز.(منبع:عصراقتصاد)