فرارمالیاتی با سامانه مودیان کاهش می‌یابد
فرارمالیاتی با سامانه مودیان کاهش می‌یابد
عضو اتاق تهران گفت: باید در مالیات ستانی از ممیزمحوری فاصله بگیریم زیرا با سیستمی کردن این فرایند، می‌توان بر زنجیره کالاها در اقصی نقاط کشور نظارت داشت و مالیات این کالاها را دریافت کرد.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در مورد اینکه آیا با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی با تجمیع اطلاعات و اخذ مالیات هوشمند، امکان افزایش درآمدهای پایدار مالیاتی و کاهش کسری بودجه و در نهایت تورم وجود دارد، بیان کرد: بحث مالیات ستانی موضوع بسیار مهمی است و دولت بابت ارائه خدمات به مردم نیازمند اخذ مالیات است. در همه دنیا عمدتاً دولت‌ها بر اساس اخذ مالیات از مردم سیستم خود را مدیریت می‌کنند و بین ارائه خدمات و مالیات رابطه مستقیمی وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: با توجه به درآمدهای نفتی، بخش کمی از هزینه‌های اداره دولت بر اساس مالیات تأمین می‌شود، چراکه در کشور محیط‌های غیر شفاف و تاریک اقتصادی برای فرار مالیاتی، تخلف و رانت بسیار زیاد است و همین موضوع باعث شده یکی از مشکلات فعلی کشور پایین بودن درآمدهای مالیاتی نسبت به تولید ناخالص داخلی باشد.

وی با بیان اینکه پایین بودن درآمدهای مالیاتی باعث شده دولت همواره با کسری بودجه مواجه باشد، گفت: عدم شفافیت در اقتصاد و اطلاع نداشتن دولت نسبت به اقدامات دستگاه‌ها از جریان کالا و بی عدالتی در حوزه مالیات می‌تواند با توسعه سامانه‌های مالیاتی بهبود یابد. معتقدم هرچه به سمت راه اندازی سامانه‌های شفاف و سیستمی مانند سامانه مودیان حرکت و از بحث ممیز محوری فاصله بگیریم، می‌توانیم عدالت مالیاتی را محقق و درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

آرگون عنوان کرد: با پیاده سازی دولت الکترونیک و سامانه‌های الکترونیکی می‌توان بر زنجیره کالاها در اقصی نقاط کشور نظارت داشت و مالیات این کالاها را دریافت کرد. با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، مالیات ستانی از بخش‌های غیر مولد، غیر شفاف و دلالی به خوبی اخذ می‌شود. راه اندازی این سامانه می‌تواند مانع از فرار مالیاتی و ناعدالتی در پرداخت مالیات شود.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی شاهد ارتقا شفافیت اقتصادی خواهیم بود، تصریح کرد: این سامانه می‌تواند دولت را به سمت درآمد پایدار ناشی از اخذ مالیات هدایت کند. اگر بتوانیم فعالیت‌های اقتصادی فعالان کسب و کار را شفاف، قابل رؤیت و اندازه گیری کنیم کشور می‌تواند به تنهایی با درآمدهای مالیاتی اداره شود. معتقدم مردم باید مالیات خود را پرداخت کنند و دولت هم در قبال مالیاتی که دریافت می‌کند باید به مردم خدمات مناسب ارائه دهد و پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مالیات می‌تواند وابستگی کشور را به درآمدهای نفتی کاهش دهد، گفت: سامانه مودیان می‌تواند بخش‌های غیر شفاف و حساب‌هایی که گردش مالی زیادی دارند را مجبور به پرداخت مالیات کند. هم اکنون بیشتر مالیات از بخش‌های شفاف اقتصادی دریافت می‌شود. پرداخت مالیات باید به یک فرهنگ تبدیل شود و همه به پرداخت مالیات به عنوان یک وظیفه ملی نگاه کنند تا فرار از مالیات به یک اقدام ضد ارزشی تبدیل شود. همچنین دولت باید با کوچک کردن، چابک سازی و کاهش هزینه‌ها نسبت به ارائه خدمات بهتر به مردم اقدام کند.

آرگون تصریح کرد: با سیستمی شدن فرایندها، فرار مالیاتی کم شده و اتفاقات خوبی در این حوزه می‌افتد. با برقراری نظام جامع مالیاتی همه افراد تحت پوشش قرار می‌گیرند و با تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری همه مجبور به پرداخت مالیات می‌شوند.