عقبگرد تامین اجتماعی در خدمات الکترونیکی؛ همه ناراضی!
عقبگرد تامین اجتماعی در خدمات الکترونیکی؛ همه ناراضی!
آی سی تی نیوز -مهران ابراهیمیان - در حالی که ارائه خدمات در شعبات تامین اجتماعی از معضلات جدی کارگران و کارفرمایان است و در کشورهای همسایه خدمات دولتی بدون کاغذ عملیاتی شده، نرم افزار پرکاربرد تامین اجتماعی از کار افتاده است!

در حالی که ارائه خدمات به اربابان رجوع در شعبات تامین اجتماعی یکی از معضلات جدی کارگران و کارفرمایان است و در کشورهای همسایه خدمات دولت الکترونیک و بدون کاغذ را عملیاتی کرده اند، نرم افزار تامین اجتماعی موسوم به تامین اجتماعی من « my tamin » حدود سه ماه است که از کار افتاده و بدون اطلاع رسانی، هزاران ساعت کاربران را با یک پیغام هدر داده و می دهد.

حداقل بیش از ۲۰۰ هزار نفر این نرم افزار را نصب کرده اند در حالی که با مراجعه به نرم افزار و دادن اطلاعات مورد نیاز برای ورود تا مدتها با پیام «در حال دریافت اطلاعات» مواجه می شوند.

این نرم افزار از بهمن ۱۴۰۰ تاکنون دچار اختلال شده و افرادی که این نرم افزار را نصب کرده اند بارها با مراجعه به این سایت و به تصور این که سایت تامین اجتماعی ترافیک زیادی دارد، منتظر می مانند. انتظاری که به خیال خود حتما کمتر از صف های ارباب رجوع در هر بخش از خدمات تامین اجتماعی در شعب است.

به این ترتیب در شرایطی که در کشورهای همسایه تنها با یک تلفن همراه و شماره تلفن تقریبا همه کارهای اداری و دولتی در حال انجام است، تامین اجتماعی بجای رشد و توسعه خدمات الکترونیک با عقبگرد جدی مواجه شده و ترجیح می دهد تا به جای ارائه خدمات سریع و از راه دور، مردم را به شعبات کشانده و همچنان با روش سنتی میزان نارضایتی مردم را با کم کردن خدمات خود بیشتر کند.

این در حالی است که سالانه کارگران و کارفرمایان به طور متوسط حداقل ۳۰ درصد حقوق را به این صندوق واریز می کنند و با کوچکترین اهمال و یا کم کاری تا مرز ممنوع خروجی، مسدود شدن حسابها و ممنوع المعامله شدن با بخش های دولتی و… مواجه می شوند.

عمدتا حضور در تامین اجتماعی به دلیل شلوغی و منفک بودن بخش های ادارات در شعبه های تامین اجتماعی دارای بروکراسی سنگین است که کمتر فردی راضی از نحوه خدمات از شعبات تامین اجتماعی خارج می شود. به ویژه آن که به نظر می رسد تعداد نیروهای شاغل در شعبات به تناسب متقاضی و یا حتی به تناسب شرکت های متفرقه تامین اجتماعی به ویژه در شستا به مراتب کمتر است و نیاز به نیروهای صف (شعبات) بیشتر بوده.

یک کارمند شعبه ۱۹ تامین اجتماعی در حالی که همیشه چندین نفر در صف جلوی خود می بیند گفت: سیستم های داخلی روزانه چندین بار قطع می شود به علاوه هنوز بسیاری از اقداماتی که می توان از مسیر اینترنت پیگیری کرد، همچنان در شعب اجرا می شود و لذا همین موضوع باعث نارضایتی مراجعه کنندگان می شود.

در شعب تامین اجتماعی تهران روزی نیست که حداقل یک بار دعوا نشود و صدای ارباب رجوع بلند نشود. یک مراجعه کننده عصبانی به خبرنگار بازار گفت: اینجا فقط هدف اصلی شان دریافت پول است. کسی به فکر خدمات دهی نیست.

در حالی به نظر می رسد که ارائه خدمات تامین اجتماعی دچار افت کیفیت شدهو مردم از خدمات بر روی گوشی محروم شده اند که شخص وزیر دکتر عبدالملکی چندی پیش گفته بود: ۴۰ تا ۵۵ درصد ظرفیت صنعت کشورمان، خالی است و یکی از علل آن مربوط به حوزه بروکراسی و مسائل اداری است و ما به سهم خود در حوزه تامین اجتماعی در حال تسهیل بخشی آن هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ایرادات نظام اداری کشور گفته بود: نظام اداری کشور ما از دهه ۱۳۲۰ به‌شدت ضدکارآفرینی شکل گرفته است و با گذشت ۴۳ سال از انقلاب، هنوز ساختارهای معیوب اداری را درهم نشکسته‌ایم.

درست دو ماه بعد از این سخنرانی خدمات نرم افزاری تامین اجتماعی از کار افتاده آن هم بدون هیچ اطلاع رسانی قابل توجهی!

متاسفانه تامین اجتماعی در این سالها به جای ارائه خدمات بهتر همواره سعی نموده تا یا از زیر بار تعهدات خود نسبت به کارفرما و کارگر شانه خالی کند در حالی که با یک آسیب شناسی ساده و دانش حداقلی در خصوص دولت الکترونیک به راحتی می توان هم بخش زیادی از بروکراسی ادرای در تامین اجتماعی را کم کرد و هم حجم فعالیت های کارمندان شعب را کاهش دادو رضایت مراجعه کنندگان را جلب کرد. در چنین شرایطی نرم افزار تامین اجتماعی من که از طراحی و امکانات خوبی نیز برخوردار است به جای تکمیل فرآیندهای خدمات الکترونیکی در این سازمان و لینک کردن خدمات الکترونیک بیشتر به نرم افزار my tamin، ماه ها است که تعطیل شده است.

در این باره محسن کرمی یک کاربر نرم افزار «تامین اجتماعی من» نوشته است: «افتضاحه، فقط مینویسه در حال دریافت اطلاعات و وصل نمیشود»

محمد رضا نیز معتقد است: خواهشمندم که برای قطعی برنامه حتما پیگیری بفرمایید، چونکه واقعا حیف این برنامه است که با این امکانات عالی بدون استفاده شود.

حسن حیدریان یک کاربر این نرم افزار نیز درباره قطع ارائه خدمات از طریق نرم افزار گوشی چنین می نویسد: داستان از این قرار است که گلا چون امور مشترکین و دفاتر خدمات تامین اجتماعی بازارشان کساد شده، اعتراض کرده اند و الان هم خدمات پرداختی و استعلامی اعم از خلافی خودرو و سوابق و… را پولی می کنند یا از کار می اندازند تا بازار دفاتر ارائه خدمات تامین اجتماعی رونق بگیرد و چاپیدن ملت روال بشود.

قطعی این نرم افزار در حالی است که مسئولان خود تامین اجتماعی آن را سرویس گرا و همراه با استقبال خوب مخاطبین ارزیابی کرده اند.

این اپلیکیشن کاربردی در واقع پلتفرم اختصاصی سازمان تامین اجتماعی جهت ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی به افراد تحت پوشش خود است که قابلیت های پرکاربردی را ارائه می دهد. اقشاری چون بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.

مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی مهم ترین ویژگی این سامانه است که از طریق آن می توانید savabegh پرداختی های خود را به همراه تاریخ و مبلغ دقیق آنها پیگیری کرده و کنترل کاملی بر حساب خود داشته باشید. بازنشستگان نیز به همین ترتیب قادر به مشاهده فیش حقوقی خود با جزئیات کامل هستند.

اگر کارفرمای یک شرکت، کارخانه و یا یک کارگاه هستید و کارمندان خود را بیمه کرده اند نیز با استفاده از این اپلیکیشن می توانید واریزی های خود را انجام داده و شناسه واریز دریافت نمایید و در کنار آن میزان بدهی هایتان را نیز مشاهده کنید.

این اپلیکیشن شامل سرویس های استعلام و نمایش نمایه ساز توصیفی از اطلاعات هویتی بیمه شده و سایر اطلاعات بیمه ای مشتمل بر مشاهده آخرین روز کارکرد سابقه، آخرین دستمزد، استحقاق درمان، وضعیت بیمه پرداز، نوع بیمه، مشخصات شعبه و کارگاه، استعلام بخش مستمری بگیران با امکان مشاهده آخرین فیش مستمری، استعلام و نمایش میزان بدهی های کارفرمایان به صورت برآوردی و قطعی برای تمامی کارگاه ها و پیمان های تحت پوشش است.

نمایش اطلاعات مکان محور مراکز خدمات بیمه ای و درمانی، امکان جستجوی اطلاعات مراکز ارائه خدمات بیمه ای و درمانی در نقشه، پرسش و پاسخ های متداول حوزه بیمه ای (FAQ)، ارائه پویای اخبار و اطلاع رسانی های سازمان تامین اجتماعی به تفکیک آخرین خبر و پربیننده ترین و همچنین امکان دسترسی به فرم های سازمانی و راهنمای مراکز (ستادی) با امکان جستجو نیز، از دیگر سرویس های این اپلیکیشن است.

همچنین قرار بود ، سرویس های درمانی همچون امکان اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان، امکان مشاهده سوابق نسخ درمانی و همچنین مشاهده نتایج آزمایشات به قابلیت های این اپلیکیشن اضافه شوند پیگیری شکایات، درخواست های افراد و… نیز از دیگر امکاناتی بود که می توانست در این نرم افزار ارائه شود اما اکنون ماه هاست که این نرم افزار از کار افتاده است. ‌.

ای کاش وزیر کار بدانند که با حجم سنگین بروکراسی در شعبات تامین اجتماعی چه می گذرد و به رفیق خود میر هاشم موسوی در راس سازمان تامین اجتماعی بند ۲ حکم اش را یاد آوری کند که : افزایش بهره وری و ایجاد هماهنگی، انسجام تشکیلاتی برای خدمت بی منت ذینفعان اعم از بیمه شدگان و کارفرمایان و بازنشستگان و مستمری بگیران‌ باید در دستور کار قرار گیرد و این موضوع با توجه به محدودیت منابع انسانی در بخش شعب تنها با ارائه خدمات الکترونیک میسر می شود. (منبع:بازار)