عدم راه‌اندازی ابررایانه مریم میرزاخانی در دولت قبل
عدم راه‌اندازی ابررایانه مریم میرزاخانی در دولت قبل

آی‌سی‌تی نیوز – مجری طرح ابررایانه سیمرغ با بیان اینکه این ابررایانه به طور کامل آماده سرویس دهی شده است، گفت: افزایش ظرفیت پردازشی یک پتافلاپس و ۵ پتافلاپس برای ابررایانه سیمرغ در دست برنامه ریزی است. سید احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت طرح ابررایانه سیمرغ که در دانشگاه صنعتی […]

آی‌سی‌تی نیوز – مجری طرح ابررایانه سیمرغ با بیان اینکه این ابررایانه به طور کامل آماده سرویس دهی شده است، گفت: افزایش ظرفیت پردازشی یک پتافلاپس و ۵ پتافلاپس برای ابررایانه سیمرغ در دست برنامه ریزی است.

سید احمد معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت طرح ابررایانه سیمرغ که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده است، گفت: این ابررایانه هم اکنون مشغول کار است و ما به دنبال نیازسنجی برای ارائه سرویس به کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ هستیم.

وی با بیان اینکه هر روز میزان استفاده از توان پردازشی ابررایانه سیمرغ افزایش می‌یابد، گفت: از زمان راه اندازی این سوپرکامپیوتر، بحث کاربردی سازی آن در چند فاز آغاز شده و به تدریج نیز در حال افزایش است. در ابتدای امر ارائه سرویس را به دانشجویان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها آغاز کردیم و به تدریج نیز استفاده از ظرفیت پردازشی این ابررایانه توسط مراکز تحقیقاتی را افزایش داده‌ایم. هم اکنون این سیستم به طور کامل آماده سرویس دهی است و در این باره با شرکت‌های بزرگ وارد مذاکره شده‌ایم تا از تجربیات آنها برای ارائه خدمات به کسب و کارها استفاده کنیم.

مجری طرح ابررایانه سیمرغ ظرفیت پردازشی این رایانه را نیم پتافلاپس عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که ظرفیت آن را در دو مرحله به یک پتافلاپس و ۵ پتافلاپس برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به ظرفیت‌های بالای پردازشی و ساخت ابررایانه با توجه به حجم بالای داده‌ها در دنیا احساس شده و بسیاری از کشورها از نظر ظرفیت پردازشی بسیار از ما جلوتر هستند، گفت: در کشور ما نیز این نیاز وجود دارد که ظرفیت ابررایانه را به حجم‌های بالاتری برسانیم.

دکتر معتمدی در پاسخ به این سوال که آیا کار طراحی و ساخت پروژه ابررایانه «مریم میرزاخانی» که در دولت قبل از سوی وزیر ارتباطات وقت مطرح شده بود، آغاز شده است، گفت: این پروژه یک پیشنهاد از سمت وزارت ارتباطات در دولت قبل بود که فعلاً برنامه‌ای برای آن ارائه نشده است و مطرح نیست؛ باید منتظر بمانیم که آیا وزارت ارتباطات جدید قصد پیگیری آن را دارد یا خیر.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در صورتی که اجرای پروژه ابررایانه «مریم میرزاخانی» به تصویب برسد و برای آن بودجه اختصاص یابد و اعتبار آن تأمین شود، دانشگاه امیرکبیر با توجه به اینکه بیشترین تجربه را در این زمینه دارد قطعاً در این پروژه همکاری می‌کند و شاید مسئولیت بخش عمده‌ای از آن را برعهده بگیرد؛ این مساله مستلزم آن است که وزارت ارتباطات پروژه را تعریف و تصویب کرده و برای آن بودجه و اعتبار تأمین کند.

وی گفت: نیاز به ابررایانه در کشور احساس می‌شود و ابررایانه مریم میرزاخانی را می‌توان با ظرفیت پردازشی ۵ پتافلاپس آغاز کرد و حتی مانند برخی کشورها آن را به ۱۰۰ پتافلاپس هم رساند.