ظرفیت مراکز تبادل ترافیک داخل و بین الملل افزایش یافت
ظرفیت مراکز تبادل ترافیک داخل و بین الملل افزایش یافت
آی سی تی نیوز -شرکت ارتباطات زیرساخت در مراسم روز جهانی ارتباطات ظرفیت مرکز تبادل ترافیک بین‌الملل شهید فخری‌زاده و ظرفیت مراکز تبادل ترافیک داخلی کشور را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار مهر، توسعه ظرفیت مرکز تبادل ترافیک بین‌الملل شهید فخری‌زاده به میزان ۴ ترابیت‌برثانیه و توسعه ظرفیت مراکز تبادل داخل کشور به میزان ۱۸ ترابیت‌برثانیه امروز همزمان با روز جهانی ارتباطات، با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط شرکت ارتباطات زیرساخت انجام شد.

در این مراسم، امیر محمدزاده لاجوری معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اهداف و ظرفیت این دو پروژه را توسعه تبادل ترافیک IXP بین‌الملل شهید فخری‌زاده در تهران به میزان چهار ترابیت‌برثانیه و توسعه ظرفیت مراکز تبادل داده داخل کشور از شش به ۲۴ و به میزان ۱۸ ترابیت‌برثانیه در مدت شش ماه عنوان کرد.

وی گفت: دستاوردهای این پروژه، ارتقا جایگاه شرکت زیرساخت در حوزه بین‌الملل، ارائه سرویس و افزایش ظرفیت قابل ارائه به اپراتورهای داخلی و خارجی و نیز تمرکززدایی ترافیک از مرکز تهران و توزیع بار ترافیک محتوای داخلی در کشور است. در همین حال افزایش امنیت اطلاعات و کیفیت سرویس، کاهش قیمت توزیع و پایداری دسترسی به محتوای داخلی، صرفه‌جویی در پهنای باند انتقالی به داخل کشور و کاهش قابل توجه خروج ارز و کمک به تبدیل ایران به هاب منطقه از دیگر دستاوردهای این پروژه است.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: از دیگر دستاوردهای پروژه می‌توان به سهولت و دسترسی سریع مشتریان به شبکه ملی اطلاعات، توسعه خدمات دولت الکترونیک، اتصال مستقیم اپراتورها به یکدیگر، ایجاد بستر مناسب برای میزبانی و توزیع محتوای خارجی، فراهم کردن امکان ارائه محتوای داخلی و کاهش تقاضا جهت سرویس اینترنت و در نتیجه استفاده بهینه از پهنای باند بین‌الملل، پاسخ به نیازهای ارائه کنندگان خدمات اینترنتی و تأمین‌کنندگان محتوا، ایجاد یک شبکه داخلی پشتیبانی در راستای ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.

معاون وزیر ارتباطات از اجرای طرح اصلاح مهندسی ترافیک داخلی و بین الملل خبر داد و گفت: مهندسی ترافیک داخل هم اکنون انجام شده است و اخیرا نیز اصلاح مهندسی ترافیک ارتباطات بین الملل را آغاز کرده ایم.

وی افتتاح نخستین مرکز قطب داده کشور بر اساس مهندسی ترافیک و طبق اهداف شبکه ملی اطلاعات را از دیگر پروژه های در دست انجام عنوان کرد و گفت: اتصال ۴ جریزه ابوموسی ، حمورابی و تنگ کوچک و بزرگ به فیبر دریایی از دیگر پروژه هایی است که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه تلاش می کنیم در حوزه غیر دریایی هم تولید فیبر داشته باشیم، گفت: هم اکنون سفارش تعمیر فیبردریایی از کشورهای خارجی به ما داده می شود و ما امیدواریم بتوانیم تا سال ۱۴۰۳ تولید فیبردریایی را با توجه به ظرفیت تولیدی که در کشور وجود دارد، عملیاتی کنیم.

وی توسعه بازسازی و شبکه سوئیچ کشوری در ۳۵ نقطه را از دیگر برنامه های زیرساخت برشمرد و گفت: با این توسعه ظرفیت سوئیچ کشوری از ۳۲ به ۴۸ ترا افزایش می یابد.

لاجوردی حفقط پایداری و کیفیت ارتباطات بین الملل از طریق تنوع بخشی مسیرهای پشتیبان را از دیگر برنامه های در دست اجرا عنوان کرد تا قطعی های ارتباطات بین الملل کمترین تاثیر را روی ارتباطات داخل کشور داشته باشد.

وی افتتاح مراکز تبادل ترافیک بین الملل و افزایش ظرفیت مراکز تبادل ترافیک داخلی که امروز انجام شد ررا برای بهبود مهندسی ترافیک و کیفیت خدمات و افزایش سرعت بسیار موثرر ارزیابی کرد و گفت: این افزایش ظرفیت، زیرساختی برای راه اندازی قطب مراکز داده خواهد بود که امسال افتتاح می شود.

معاون وزیر ارتباطات افتتاح مرکز داده ایرانیان نت را از دیگر اقدامات انجام داده از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای بازنگری ماموریت های این شرکت و تحقق پروژه های ملی مانند ابر دولت عنوان کرد و گفت: این مرکز با تاخیر دو میلی ثانیه، به صورت عملیاتی با ظرفیت ۱۰۰۰ رک و با هزینه ۵ هزار میلیارد ریال امروز آغاز به کار کرده و تا انتهای سال با ۲ هزار رک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گفته وی، یک سوم ظرفیت این دیتاسنتر برای شرکت های دانش بنیان و استارت آپ و دو سوم ظرفیت آن برای شرکت های دولتی درنظر گرفته شده است. در فاز سوم این طرح نیز قرار است این دیتاسنتر به صورت یک مرکز داده توزیع شده در مراکز استانی اجرا شود.