شهرداری سند راهبردی پدافند غیرعامل را اجرا کند
شهرداری سند راهبردی پدافند غیرعامل را اجرا کند
عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران به عنوان یک نهاد خدمات رسان ،ضرورت دارد که موضوع پدافند غیر عامل را به طور عام در تمام حوزه های ماموریتی و در حوزه سایبری به طور ویژه و به‌عنوان یک اولویت اصلی و اساسی مورد توجه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار فارس، مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران، در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شواری شهر تهران با اشاره به اینکه در سال‌‏های اخیر کشور ما با اشکال تازه و جدیدی از حملات سایبری مواجه شده و بیم آن می‌‏رود که این حملات تداوم پیدا کند. گفت: عملی شدن برخی حملات سایبری به مراکز حساس کشور مانند حمله به سامانه سوخت و پمپ بنزین‌ها به دنبال حملات سایبری به مراکز هسته ای و هک شدن سایت های اینترنتیِ مراکزی مانند هواپیمایی ماهان گویای آن است و بازدارندگی سایبری را بیش از پیش با اهمیت کرده است.

وی ادامه داد: حملات سایبری در لیست خطرات جهانی رتبه پنجم را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است. جلوگیری از آسیب در فضای سایبری، سازوکار‌های لازم را می‌طلبد. کارآمدی در عرصه سایبری مستلزم شناخت دقیق حوزه آفندی و پدافندی و تدوین راهبرد‌هایی بر اساس نظریه پایه بازدارندگی در فضای سایبری است که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است. با توجه به شهرنشینی حدود ۷۵ درصد جمعیت کشور، اهمیت توجه ویژه به پدافند غیر عامل مردم محور و ارتقای تاب آوری شهری دو چندان میشود. اهمیت فضای سایبر در نظر رهبر انقلاب به حدی است که می فرمایند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم» که این بیانات اهمیت فضای مجازی را به عنوان بخش مهمی از فضای سایبر را نشان می‌دهد. مقام معظم رهبری در ابتدای سال ۹۹ و در سخنرانی نوروزی نیز خطاب به ملت ایران فرمودند: «امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌ها است در همه دنیا؛ و یک عده‌ای همه کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می‌برند؛ قوت در این زمینه حیاتی است. یا مثلاً قوت در زمینه بهداشت و درمان حیاتی است؛ که بحمدالله در این زمینه محققان و پزشکانمان و کسانی که در این راه خبره هستند کار زیادی انجام داده‌اند».

عباسی گفت: به دلیل گستردگی حملات سایبری و آثار آن، دربرگیری آن دو حالت است: حملات به مراکز محدود که ارزش امنیتی دارد و حملاتی که گستردگی بالا دارد و هدف اختلال در زندگی روزمره مردم است. حمله سایبری به تاسیسات هسته ای تجربه شده در کشور از نوع اول و حمله به سامانه سوخت و پمپ بنزین‌ها و اخیرا سامانه‌های شهرداری تهران از نوع دوم است. با وجود تاکیدات در قوانین و اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه کشور تحقق تکالیف ماده ۱۰۷ و ۱۰۹ آن برنامه در بعد دفاعی آنگونه که باید عملی نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۰۷ قانون برنامه ششم در جهت افزایش ظرفیت‌های قدرت نرم و دفاع سایبری و تأمین پدافند و امنیت سایبری برای زیرساخت های کشور، طرح جامع دربرگیرنده توسعه قدرت نرم دفاعی و سایبری و مقابله با جنگ نرم با مشارکت ستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سال اول اجرای قانون برنامه تهیه می شود و پس از تصویب شورای عالی فضای مجازی از سال دوم اجرای این قانون به اجرا در می آید.

این عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین بر اساس ماده ۱۰۹- قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی و هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل اقدامات ذیل را به عمل آورد:الف ـ ایجاد سامانه پدافند رایانیکی (سایبری) ب ـ افزایش سطح آموزش رایانیکی (سایبری) مدیران و کارکنان دستگاه های اجرائی به منظور جلوگیری از نفوذ و مختل نمودن سامانه (سیستم)‌های نرم افزاری دستگاه ذیربط و توسعه آمادگی‏ها، میزان تحقق این تکالیف نیز در هاله ای از ابهام است.

به گفته وی سند راهبردی پدافند سایبری کشور ابلاغ شده که بر اساس چشم انداز تعریف شده در این سند، شکل‏‌گیری نظام پدافند سایبری هوشمندانه، انحصاری، ابتکاری، عمیق، لایه بـه لایـه، بـومی و پیشگیرانه، شبکه ای، گسترش یافته و سلسله مراتبی، چابک و منعطف مورد نظر است و راهبردهای تحقق این نظام در ۲۵ بند مشخص شده که از جمله مهمترین راهبردها «طراحی، پیاده سازی و اجرای نظام پدافند سایبری در مقابل تهدیـدات و حمـلات سـایبری بـا ویژگی بومی سازی فرآیندها، نظامات و استانداردها، پروتکل‌ها، رویه ها و روال ها»، «ساماندهی و ارتقا دانشی و بکارگیری منابع انسانی متخصص درحوزه پدافند سایبری» و «فعال سازی قرارگاه پدافند سایبری و اجرایی کردن نظامات پدافند سایبری» است و از شهرداری تهران انتظار می رود که حسب تکالیف این سند بالادستی اقدامات لازم در این خصوص به انجام می رسید که اینکه شاهد بازدارندگی سایبری بودیم.

عباسی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرداری تهران یک نهاد خدمات رسان است، ضرورت دارد موضوع پدافند غیر عامل به طور عام در تمام حوزه های ماموریتی و در حوزه سایبری به طور ویژه و به‌عنوان یک اولویت اصلی و اساسی مورد توجه قرار گرفته و ایجاد و استفاده از همه ظرفیت‌های سایبری (انسانی و فنی) به‌منظور آمادگی برای تطابق و تاب‌آوری در شرایط متغیر و پویای سایبری در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس بند۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن، در راستای توسعه قدرت نرم دفاعی و کارآمدی در عرصه سایبری مدیریت شهری تهران نسبت به اجرای سندهای بالادستی از جمله سند راهبردی پدافند غیرعامل شهری و ایجاد ظرفیت‌های سایبری (انسانی و فنی) به‌منظور بازدارندگی و آمادگی برای تطابق و تاب‌آوری در شرایط متغیر و پویای سایبری از شهردار محترم تهران میخواهم تا دستور انجام اقدامات لازم صادر و عقب ماندگی های جبران و نتایج اقدامات به شورای اسلامی شهر منعکس نمایند.

پیش بینی تمهیدات برای مقابله با حوادث احتمالی مشابه حمله سایبری
در همین رابطه عضو شورای شهر تهران گفت: از مسئولان شهرداری خواستاریم که مجموعه شهری به تجهیزاتی مجهز شود تا در مقابل حوادث احتمالی مشابه حمله سایبری اخیر آماده باشند.

به گزارش فارس، علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورا درباره حمله سایبری به شهرداری تهران اظهارداشت: باید ما مدیران شهری از مردم شهر تهران بابت اختلالاتی که در پی حمله سایبری ایجاد شده عذرخواهی کنیم.

وی افزود: امید است با تلاش دوستانمان در شهرداری برای جبران آسیب‌های وارده در آینده نزدیک شاهد استمرار خدمت‌های بیشتر شهرداری باشیم.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: به صورت شبانه‌روزی کارشناسان و مجموعه فنی مرتبط در حال تلاش هستند تا مشکل پیش آمده برطرف شود.

قائمی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد شهرداری تمهیداتی پیش‌بینی کند تا برای مقابله آماده باشندهمچنین ابزارهای لازم، نیروی مورد نیاز و تجهیزات لازم را تامین کنند تا بتوانند خود را در مقابل حوادث مشابه تقویت کنند چرا که دشمنی دشمنان پایان ناپذیر است و شهرداری باید این مسائل را پیگیری کند.