ساز ناکوک نظام درمان کشور در اجرای نسخه الکترونیکی
ساز ناکوک نظام درمان کشور در اجرای نسخه الکترونیکی

آی‌سی‌تی نیوز – حسین لطیفی گفت: قانون نسخه الکترونیک مانع تخلفات داروخانه ها می‌شود یعنی با اجرای این طرح سواستفاده های داروخانه‌ها برای فروش دارو کنترل خواهد شد. حسین لطیفی در گفت‌وگو با آنا، با انتقاد از انواع مشکلاتی که نظام درمان کشور با آن دست به گریبان است گفت: درخصوص نظام بهداشت و درمان […]

آی‌سی‌تی نیوز – حسین لطیفی گفت: قانون نسخه الکترونیک مانع تخلفات داروخانه ها می‌شود یعنی با اجرای این طرح سواستفاده های داروخانه‌ها برای فروش دارو کنترل خواهد شد.

حسین لطیفی در گفت‌وگو با آنا، با انتقاد از انواع مشکلاتی که نظام درمان کشور با آن دست به گریبان است گفت: درخصوص نظام بهداشت و درمان یک مشکل اساسی وجود دارد و آن هم اینکه این بخش یک متولی واحد ندارد. بیمارستان دولتی و خصوص داریم، تامین اجتماعی داریم، انواع و اقسام زیرمجموعه هایی را داریم که عنوان درمان را یدک می‌کشند که اسما زیر مجموعه وزارت بهداشت است اما نیست. مثلا تامین اجتماعی ساز خودش را می زند بخش خصوصی هم همین طور بخش دولتی هم که دستگاه عریض و طویلی دارد و آنها هم کار خودشان را می‌کنند و در نهایت در این میان فقط مردم سردرگم وعده و وعیدهای درمانی هستند.

وی در ادامه افزود: مجلس به عنوان حافظ منافع مردم برای اینکه بخشی از مشکلاتشان حل شود، بحث اجرای نسخه الکترونیکی را پیشنهاد و تصویب کرد. اجرای این طرح چند مزیت دارد، اول اینکه، روند درمان تخصص محور می‌شود، یعنی این نیست که پزشک عمومی بتواند، نسخه تخصصی بنویسد، یا اینکه یک متخصص داروی متخصص دیگر را تجویز کند. دوم اینکه از تخلف داروخانه‌ها جلوگیری می‌شود، یعنی با اجرای این طرح سواستفاده های داروخانه‌ها برای فروش دارو کنترل می‌شود، مثلا هر داروخانه نمی‌تواند یک دارو را به هر نرخی که می‌خواهد بفروشد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این‌که با تصویب و ابلاغ این طرح داروخانه ها از اجرای آن استنکاف می‌کردند اما باید اجرا شود عنوان کرد: چرا که قانون الزام کرده، با اجرای کامل این طرح بخشی از خواسته‌های مردم نیز محقق می‌شود. البته باز هم این طرح کامل اجرا نشده و ما هنوز شاهد تخلف داروخانه‌ها در فروش دارو هستیم که در فاکتورها این تخلف مشخص می شود. امیدواریم با اجرای کامل این طرح این تخلفات از بین برود. البته گفتنی است که مجلس‌ براجرای کامل این طرح نظارت دقیق می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس بر اساس ذات نظارتی خود چگونه بر اجرای طرح نسخه الکترونیک، نظارت می‌کند نیز بیان کرد: سازمان غذا و دارو، سازمان بازرسی کل کشور هر کدام با بازرسی‌های خود بر شرایط اجرای این طرح نظارت می‌کنند و اگر هم نیاز به اصلاح قانون باشد، مجلس انجام می‌دهد و در عین حال نیز مجلس از وزارت بهداشت و سازمان بازرسی گزارش این نظارت را درخواست می‌کند.اگر ببینیم جایی درست عمل نمی‌شود از وزیر سوال می کنیم چرا که باید یک نفر پاسخگو باشد. مثلا در مورد بیمه‌های تامین اجتماعی وزیر کار باید پاسخگو باشد. حتی اگر نیاز باشد از وزیر سوال می‌کنیم و حتی تا استیضاح هم پیش می رویم.

لطیفی همچنین در خصوص چگونگی صرفه‌جویی با اجرای طرح نسخه الکترونیکی نیز اظهار کرد: سالیانه مبلغ بسیار زیادی برای چاپ دفترچه‌های بیمه هزینه می‌شود و در عین حال نیروی انسانی زیادی در این بخش مشغول به فعالیت هستند که این مساله می‌تواند به نفع دستگاه اجرایی کشور هم باشد. این صرفه جویی می‌تواند به خود نظام سلامت بازگردد و در آن بخش هزینه شود.

وی در پایان نیز به بحث کمبود پزشک به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ما در حوزه توزیع پزشک متخصص مشکلات زیادی داریم. زیرا در این مورد عدالت رعایت نشده است. ما باید علاوه‌بر افزایش ظرفیت پزشک برخی مشوق ها برای پزشکان برای خدمت در مناطق محروم نیز در نظر بگیریم تا مردم از شرایطی که اکنون به دلیل این کمبود با آن مواجه اند، خارج شوند.