تناقض مشکلات نسخه الکترونیکی و آمارهای پیشرفت
تناقض مشکلات نسخه الکترونیکی و آمارهای پیشرفت

آی‌سی‌تی نیوز – معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۸۹ درصد پزشکان در حال نوشتن و تجویز الکترونیک نسخ هستند و حدود ۱۱ درصد پزشکان ما به هیچ وجه نسخه الکترونیک نمی‌نویسند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی رضایی درباره پیشرفت طرح ملی نسخه نویسی الکترونیکی در برنامه گفتگوی ویژه […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۸۹ درصد پزشکان در حال نوشتن و تجویز الکترونیک نسخ هستند و حدود ۱۱ درصد پزشکان ما به هیچ وجه نسخه الکترونیک نمی‌نویسند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی رضایی درباره پیشرفت طرح ملی نسخه نویسی الکترونیکی در برنامه گفتگوی ویژه خبری جمعه شب گفت: در چندین برنامه توسعه کشور از جمله برنامه ششم توسعه، تأکید شده است که وزارت بهداشت وظیفه پیشبرد برنامه توسعه نظام سلامت الکترونیک را دارد.

وی افزود: در قانون بودجه سال ۱۳۹۹، سه ماه ابتدای سال به وزارت بهداشت فرصت دادند و بعد از سپری شدن آن ۳ ماه، سازمان‌های بیمه گر متولی شدند سامانه‌های خودشان را به عنوان سامانه‌های نسخه الکترونیک در سطح کشور با مصوبه شورای عالی اجرای فناوری اطلاعات به کار گیرند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که سازمان‌های بیمه گر خودسرانه و بدون اِشراف وزارت بهداشت، سامانه‌های نسخه الکترونیک را توسعه دادند، اما این کار کاملاً قانونی بوده است.

رضایی گفت: توسعه نظام سلامت الکترونیک ۴ زیرپروژه اصلی داشته که یکی از آن زیرپروژه‌ها نسخه الکترونیک بوده است.

وی افزود: بنابراین طبق قانون باید این کار با حضور هماهنگ و هم زمان تمامی دستگاه‌های مسؤول پیش می‌رفت و اشکالات و معضلاتی که الآن ما با آن مواجه هستیم ناشی از ورود نکردن همزمان دستگاه‌های مسؤول است.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه هم اکنون موفقیت‌های خوبی در این حوزه حاصل شده است، ادامه داد: استفاده از فناوری و گذر از شرایط سنتی به روش الکترونیکی یک ضرورت اجتناب ناپذیر در بحث کسب و کار حوزه سلامت است و این الکترونیکی شدن یکی از نقاط ارزنده‌ای است که با همه فراز و نشیب‌ها در این حوزه شکل گرفته است.

وی درباره دومین دستاورد مهم الکترونیکی شدن نسخه‌ها گفت: ما تا قبل از اجرای نسخه الکترونیک هیچ شبکه ارتباطی منسجمی بین اجزای مختلف اعم از گیرنده خدمت، ارائه دهنده خدمت، خریدار خدمت و متولی نداشتیم، اما این شبکه ارتباطی الآن شکل گرفته و نقطه قوتی برای آغاز کار‌های خیلی بزرگ در عرصه سلامت است.

رضایی افزود: از دی پارسال که این طرح اجباری شده، بسیاری از شرکت‌های بزرگی در حوزه فناوری، پیشنهاد ورود به این عرصه در سطح کلان را دادند به عنوان مثال شرکت همراه اول پیشنهاد داده که وارد عرصه اپراتوری حوزه سلامت شود و این فرصتی بسیار مغتنم برای توسعه زیرساخت‌های الکترونیک در حوزه سلامت است.

سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره کیفیت همکاری دستگاه‌های مختلف برای اجرای نسخه الکترونیک گفت: این قانون از یکم دی الزامی شد و پزشکان و همه در واقع موظف شدند که در بستر نسخه نویسی الکترونیک فعالیت کنند از این رو معاونت درمان و مجموعه دانشگاه علومی پزشکی با توان کامل از این کار حمایت کردند.

وی ادامه داد: در استان تهران مقداری نسبت به بقیه استان‌ها عقب بودیم، اما اکنون بر اساس آخرین گزارش، این قانون بالای ۹۰ درصد انجام می‌شود.

کریمی افزود: استقبال از نسخه الکترونیکی در بخش دولتی و بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بیشتر بود، زیرا دولتی هستند و بیشتر پای کار آمدند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در قسمت خصوصی مقداری به خصوص مطب‌های اجاره‌ای که با بیمه‌ها ارتباطی نداشتند در ابتدا خیلی استقبالی نبود، ولی خدا را شکر آن‌ها هم به تدریج اضافه شدند.

وی گفت: قرار بود از یکم اردیبهشت نسخ کاغذی دیگر قبول نباشد، اما بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، تصویب شده که نسخه نویسی کاغذی در موارد خاص می‌تواند انجام شود از این رو قرار شده وزارت بهداشت به خاطر مصوبه کرونا این موضوع را اعلام کند.

همچنین آقای سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: اکنون اشکالات زیادی هم در زیرساخت‌های ارتباطی و هم در پشتیبانی وجود دارد که بعضی در اوج ساعت مراجعه به داروخانه بین ساعت ۵ تا حدودهفت و نیم عصر، مشکلاتی به وود آورده است.

وی ادامه داد: وقتی حجم مراجعه خیلی زیاد می‌شود، قادر نیستیم نسخ را تأیید کنیم و بعضی از نسخ به ویژه نسخ مربوط به بیماران خاص و بارکد داروهایشان باید در سامانه تیتک ثبت شود و زمانی که این سیستم قطع شود ما قادر به ثبت آن نسخ هم نیستیم.

فاطمی تأکید کرد: این موضوع مشکلات زیادی را برای داروخانه به وجود می‌آورد این طور نیست که هیچ داروخانه‌ای راغب باشد که بخواهد نسخه‌ای را آزاد برای بیمار بپیچد، ولی متأسفانه به دلیل این معطلی که به وجود می‌آید خود بیماران بعضی اذعان می‌کنند که ما نمی‌توانیم نیم ساعت، چهل دقیقه بایستیم.

رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سال گذشته یک مصوبه به پیشنهاد سازمان‌های بیمه گر به تصویب هیأت وزیران رسید مبنی بر اینکه اگر در داروخانه نسخ کاغذی آمد، تعرفه‌ای برای تسهیل بیمه شدگان تعلق بگیرد که، اما در آبان ماه استنباط اداره قوانین مجلس محترم این بود که از آنجا که اعتبار این مصوبه دیده نشده، نقض شده و به هر حال با ایرادی که گرفته شده بود، این مصوبه هیأت وزیران ابطال شد و ما دیگر نمی‌توانستیم پرداختی را از این بابت انجام بدهیم.

فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: برای یکم اردیبهشت یک ضرب الاجلی را اخیراً سازمان بیمه تأمین اجتماعی مشخص کرد که دسترسی داروخانه‌ها برای تأیید نسخ از طریق پرتال معاونت درمان تأمین اجتماعی را قطع می‌کنند و داروخانه‌ها باید از طریق اِی. تی. آی که به خود شرکت‌هایی که تأمین کننده نرم افزار داروخانه هستند، نسخ را تأیید کرد.

فاطمی گفت: ما اکنون هم سامانه اینترنتی یعنی پرتال سازمان‌های بیمه را داریم هم نرم افزار‌های داروخانه را به صورت موازی داریم که اگر در هر کدام مشکلی وجود داشته باشد، در دیگری مشکل را حل کرد.

کریمی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط تلفنی گفت: وزارت بهداشت متولی سلامت است و بحث نسخه نویسی الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت یک مگاپروژه است و وزارت بهداشت این را توی مصوبات خودش این شکلی دیده که باید وزارت بهداشت بحث سیاستگذاری داشته باشد و بحث رگولاتوری ـ اپراتوری و اپراتوری قضیه را به شرکت‌ها و دانش بنیان‌ها بسپارد.

رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه گفت: در مجموع بر اساس اطلاعات سامانه‌های ما حدوداً ۱۱۱ هزار پزشک در سامانه‌های ما ثبت شده اند که از این ۱۱۱ هزار پزشک ۸۹ درصدشان در حال نوشتن و تجویز الکترونیک نسخ الکترونیک هستند و حدود ۱۱ درصد پزشکان ما به هیچ وجه نسخه الکترونیک نمی‌نویسند البته این آمار نسبت به ماه‌های قبل کاهش پیدا کرده یعنی حدوداً یک ماه و نیم قبل این عدد ۱۵ درصد بوده و روند پزشکانی که دارند به طرح می‌پیوندند افزایشی است.

وی افزود: این آمار ۱۱۱ هزار نفر ترکیبی است از پزشکان طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد است یعنی به عبارتی تعدادی از پزشکان غیر طرف قرارداد هم برای ما نسخ الکترونیک صادر می‌کنند، اما تعدادی هم هستند هنوز نسخ کاغذی می‌نویسند که مشکلاتی هم برای مردم ایجاد می‌کند و محدودیت‌هایی را فراهم می‌کند.

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی و نماینده سازمان نظامی پزشکی در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: بیمه‌ها به عنوان خریداران خدمت معمولاً بر اساس بودجه‌ای که دارند با تعرفه دستوری چیزی را تحمیل می‌کنند و معمولاً قانونگذار هم بدون اینکه با جامعه پزشکی مشورت کند، آن را تحمیل می‌کند و باعث این می‌شود که هم جامعه پزشکی و در نهایت مردم دچار مشکل شوند. اینکه به هر حال بخواهیم پروانه پزشکی را به خاطر اینکه نسخه الکترونیک استفاده نمی‌کند به آن ندهیم یا ارسال کنیم خیلی جمله عمیق و تأسف باری است.

وی افزود: قانون زمانی خوب است که به صورت همه جانبه و با فراهم آوردن بستر‌های آن اجرا شود.

پدرام اصلانی فرد کارشناس حوزه سلامت در ارتباط تلفنی با این برنامه می‌گوید: انتظار ما از انجمن‌های صنفی به عنوان افرادی که مدعی هستند در پروژه‌های ملی می‌توانند صدای صنف را به گوش حاکمیت برسانند این است که حداکثر مشارکت را هم با بخش دولتی و اجرایی و هم با بخش تقنینی کشور داشته باشند.

وی افزود: تفکیک قوانین به قوانین خوب و بد و اینکه آن چیزی که به نفع من است قانون خوب بگذاریم و آن چیزی به نفع صنف من نیست اسمش را قانون بد بگذاریم رفتاری است که از جوامع در واقع مدعی مثل صنف پزشکی دور از انتظار است و خواهشمندم دوستان آن چیزی که به عنوان قانون تصویب می‌شود را بپذیرند.

سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظامی پزشکی گفت: به هر حال جامعه فرهیخته پزشکی و سازمان نظامی پزشکی قطعاً به قانون تمکین می‌کنند، ولی قانون باید قابل اجرا باشد، جناب دکتر فاطمی الآن فرمایش کردند که چقدر مشکلات تکنیکی وجود دارد ما هنوز آن پشتیبانی ۲۴۷ را در سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای نسخه نویسی ایجاد نکردیم هر لحظه ممکن است دچار اختلال بشود و بیماری نتواند نسخه اش را به صورت الکترونیک دریافت کند.

رضایی گفت: سامانه ۱۶۶۶ به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته فعال است.

سالاریان گفت: این قضیه باید برای مردم و پزشک دردسر ایجاد نکند. اکثر همکاران گزارشاتی دادند که ثبت کار بسیار سخت است و حتی اگر این مشکلات به شکل معدود و محدود هم باشد، بیمار که مشکل سلامتی دارد بین مطب و داروخانه سرگردان می‌شود. من نمی‌دانم برای چی این قدر اصرار است که وقتی بستر فراهم نیست.

اصلانی فرد کارشناس حوزه سلامت گفت: سؤال بنده این است که در پروژه نسخه الکترونیک دوستان ما در نظام پزشکی می‌فرمایند که بستر فراهم نیست که به نظر بنده است در موارد دیگری مثل نصب کارتخوان در مطب و مراکز درمانی که دیگر الآن نانوا‌های ما همین بستر را استفاده می‌کنند نظام پزشکی هم آن موقع هم مدعی است که بستر فراهم نیست یا نه؟

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: قانونگذار هم در قانون برنامه پنجم و هم در قانون برنامه ششم برای دولت تکلیف کرده و دولت محترم یک سال تمام برای رسیدن به آن اهدافی که مدنظر قانونگذار بوده و برطرف کردن همه موانع فرصت داشته است.

وی افزود: اینکه الان مسئولان محترم یک ماه بعد از مهلت قانونی قانونگذار می‌گویند مسئولان به این باور رسیدند که این طرح را اجرا کنند، این موضوع برای نظام سلامت ما فاجعه است، اینکه بحث می‌شود که رغبت بیشتری برای اجرای این طرح ایجاد شده این فاجعه است. اینکه ما مشکلات را به گردن اینترنت و برق و این مسائل می‌اندازیم این‌ها برای یک طرح بزرگ ملی این چنینی فاجعه است.

وی تأکید کرد: من ضمن اینکه از همه دست اندرکاران نسخه نویسی الکترونیکی تشکر می‌کنم، به این دوستان اطمینان می‌دهم که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اجازه نخواهد داد آن بلایی که سر پزشک خانواده آمده، بر سر نسخه الکترونیک بیاید، زیرا مجلس با تمام انرژی پیگیر است.