تفاهمنامه نصب “سپهتن” روی ناوگان باری
تفاهمنامه نصب “سپهتن” روی ناوگان باری
مقام مسئول سازمان راهداری از امضای تفاهمنامه نصب سامانه سپهتن روی ناوگان باری طی هفته آینده خبر داد و گفت:منابع مالی مانع اجرای فاز دوم طرح پیمایش بود.

به گزارش تسنیم، مهرداد حمداللهی با اشاره به اینکه پیوست امنیتی فنی مورد نظر پلیس راهور, علت امضاء نشدن تفاهم نامه میان دستگاه های مربوطه برای نصب دستگاه سپهتن روی ناوگان سنگین حمل‌ونقل بار بود, اظهار کرد: با کلیات این پیوست موافقت شده و طی هفته آینده با امضای چهار دستگاه مربوطه سازمان راهداری، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت بهینه‌سازی و راهور نهایی می‌شود.

وی درباره روند نصب سامانه سپهتن برای تخصیص سوخت به ناوگان برون شهری‏ افزود: اگر موافقتنامه امضاء شود بلافاصله به شرکت‌هایی که توانمندی مالی و فنی آنها شناسایی شده اعلام می‌شود که به سرعت مراحل نصب را عملیاتی کنند که طی یک ماه آینده تحقق می یابد.

وی علاوه بر امضا نشدن توافقنامه میان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت و پلیس راهور, ریشه اجرایی نشدن فاز دوم طرح پیمایش از سال ۱۳۹۵ را موانع ایجاد شده درخصوص تخصیص منابع مالی برای اجرای این طرح دانست.

مصرف روزانه ۱۰۶ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز درباره دستاوردهای اجرای فاز اول طرح پیمایش گفت: این سامانه میزان سوخت را براساس پیمایش واقعی حمل‌ونقل, به ناوگان تخصیص می دهد. در ابتدای طرح و در یک ماهه اول,۱۳ درصد در حوزه نفت گاز مدیریت مصرف داشتیم که این عدد در یکساله اول حدود ۱۰ درصد بود.

علی‌اکبر نژادعلی افزود: تخصیص سوخت کاملاَ سیستماتیک شده و مطاق اطلاعات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها به‌صورت پیمانه‌ای‏ کارت سوخت شارژ می شود .

وی با بیان اینکه میزان مصرف فرآورده های نفتی در بخش نفت گاز حدود ۱۰۶ میلیون لیتر در روز است, گفت: مصرف نفت گاز غیرنیروگاهی در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵ درصد رشد داشته که این میزان در حوزه نفت گاز نیروگاهی ۳۴ درصد بوده که جمع این ارقام از ابتدای سال تاکنون‏ حدود ۱۱٫۷ درصد بوده است.

زیان رانندگان خودروهای سنگین به دلیل ترک فعل سا‌ل‌های ۹۴ و ۹۵

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت نیز درباره پیامدهای آسیب زای تعلل در اجرای طرح پیمایش گفت: در عرضه گازوییل, ترک فعل‌ها و قصورهایی که از سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ اتفاق افتاده, زیان های بسیار زیادی به رانندگان خودروهای سنگین و جایگاه‌های عرضه سوخت وارد کرده است. در سال های گذشته همیشه سیستم دولتی بهترین راه حل را, راحت ترین راه حل دانسته است و به سمت تخصیص عادلانه عرضه نفت گاز نرفته یا آنرا به تاخیر انداخته است.

رضا نواز تاکید کرد: در اثر این تاخیرها, بی تصمیمی ها و عدم اتخاذ تدابیر به موقع, به طور مشخص, زیان های بسیاری برای جایگاه های سوخت اتفاق افتاده است.

وی تشکیل صف های طولانی برای گازوییل و محدودیت های مصرف داخلی به بهانه قاچاق فرآورده های نفتی را برای جایگاه داران عرضه سوخت و مصرف کننده قابل پذیرش ندانست و افزود: باید یک الگوی مشخص برای تخصیص عادلانه گازوییل برای کامیون ها, خودروهای سنگین و خودروهای دیزلی داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به اظهارات سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت گفت: تا مادامی که این اطلاعات از طریق سامانه سپهتن در اختیار سامانه اصلی قرار بگیرد سهمیه بندی براساس رویه خودش در حوزه عملکردی و در حوزه پایه, روال منطقی خودش را طی کرده است و اساساَ قرار نبوده براساس سهمیه باشد.

نژادعلی افزود: اکنون تخصیص سوخت براساس اطلاعاتی است که به صورت آفلاین از طریق سامانه جامع پیمایش در حوزه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دریافت می شود ولی وقتی سپهتن راه بیفتد عملا این انتقال دیتا به سمت سازمان راهداری کاملا آنلاین می شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آسیب‌زایی تعلل دستگاه ها در اجرا و نصب سامانه سپهتن به ویژه نیز درباره کنترل قاچاق‏ گفت: در رابطه نصب دستگاه موقعیت یاب انتظاراتی است که برآورده نشده است. انتظار این است که در لحظه شارژ سهمیه و ارسال داده‌ها به سازمان راهداری به صورت آنلاین و برخط صورت گیرد.

حمیدرضا دهقانی نیا حذف سهمیه پایه را ضرورتی دانست که شرکت ملی پخش, سازمان راهداری و وزارت کشور باید انجام دهند.

سیاوش محبی, معاون عملیات پلیس راه راهور فراجا از آمادگی کامل پلیس برای همکاری درخصوص راه‌اندازی سامانه سپهتن خبر داد و گفت: کاهش تخلفات رانندگی, کاهش زمان سفر مخصوصا برای ناوگان اتوبوس‌ها, بهینه‌سازی مصرف سوخت, افزایش ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی در جاده‌ها از مزیت‌های این سامانه است.

کامیون‌داران: ما را برای جلسات بررسی نصب سپهتن دعوت نکرده‌اند

کریمی دبیر کانون کامیون‌داران کشور نیز گفت: قرار است ناوگانی که متعلق به اشخاص و اعضای صنفی کامیون‌داران است به سپهتن تجهیز شوند، اما حتی در یک جلسه هم ما را دعوت نکرده‌اند.

وی با طرح این پرسش که قرار است با نصب سپهتن روی کامیون‌ها چه خدماتی ارائه شود، افزود:‌ پیش از این سپهتن روی ناوگان بخش مسافری نصب شده، بروید و ببینید این سامانه چقدر از انتظارات را برآورده است.

به گزارش تسنیم پیش از این سامانه سپهتن روی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای نصب شده و قرار است طبق گفته مقام مسئول سازمان راهداری موافقتنامه آن برای نصب روی ناوگان سنگین کشور نیز امضا شود.

سپهتن سامانه‌ای است که درون خودرو نصب شده و از طریق سیمکارت (GSM-GPSR) به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل خودرو مانند سرعت، مشخصات گواهینامه و… را به مرکز ارسال می‌کند. برای اتوبوس‌ها دستگاه ارتباطی به نام DSRC در سامانه قرار داده شده که می‌تواند به محض نزدیک شده به پاسگاه‌ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله در پاسگاه مورد بررسی قرار گیرد. سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه‌های مورد نیاز تبادل داده می‌کند.

ارتقای بهره وری حمل‌ونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش ایمنی و ارتقای سطح کنترل و پایش عملکر ناوگان از جمله اهداف اصلی سامانه سپهتن اعلام شده است.

کاهش زمان سفر، احترام به حقوق شهروندی ذی‌نفعان حوزه حمل‌و نقل جاده‌ای، بهینه‌سازی مصرف سوخت از طریق توزیع سوخت متناسب با پیمایش خودرو، ارائه خدمات و اطلاعات به مراجع ذی‌صلاح قانونی و بهره‌برداری مختلف، پایش لحظه‌ای هوشمند و شناسایی دقیق متخلفان از مقررات، ایجاد بانک اطلاعات ناوگان اعم از رانندگان، خودروها، ترددها، شرکت‌های حمل‌ونقل، مشارکت شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان خودرو در کنترل آنلاین خوروها، قابلیت ردگیری دقیق خودروها و محموله‌های قاچاق،‌سرقتی و مشکوک، تسریع در امداد و نجات در حوادث و حذف ارتباط‌های غیر ضروری چهره به چهره با رانندگان و انجام کنترل به دور از اغماض سلیقه از مزیت‌های اعلام شده این سامانه است.