تداوم سود و خسارت نسخه الکترونیکی
تداوم سود و خسارت نسخه الکترونیکی

آی‌سی‌تی نیوز – علی شمیرانی – شاید باشند سایت‌ها، سامانه‌ها و خدمات الکترونیکی که کاستی و اختلال‌های آنها چندان به چشم نمی‌آید، اما نسخه‌نویسی الکترونیکی از آن طرح‌هایی نیست که به راحتی بتوان از کنار مشکلات و نقایص آن عبور کرد، چرا که به شکل روزانه خیل عظیمی از بیماران و مردم را با خسارت […]

آی‌سی‌تی نیوز – علی شمیرانی – شاید باشند سایت‌ها، سامانه‌ها و خدمات الکترونیکی که کاستی و اختلال‌های آنها چندان به چشم نمی‌آید، اما نسخه‌نویسی الکترونیکی از آن طرح‌هایی نیست که به راحتی بتوان از کنار مشکلات و نقایص آن عبور کرد، چرا که به شکل روزانه خیل عظیمی از بیماران و مردم را با خسارت و سرگردانی مواجه می‌کند.

از جمله نکات قابل توجه و تاسف‌آور در خصوص طرح نسخه الکترونیکی آن بود که از همان روز نخست اجرا، اکثر مجریان طرح در جریان مشکلات متعددش بودند، لیکن این مشکلات به قدری برای برخی ذینفعان از جمله بیمه‌ها، پولساز بود که طبعا از اجرای آن بسیار خشنود باشند.
نکته دیگر آنکه حالا اخبار و گزارش‌های پیرامون این طرح به دو دسته ذینفعان و خسارت‌دیدگان تقسیم شده است.
به این ترتیب که از سوی نهادهایی همچون وزارت بهداشت، تعدادی از نمایندگان مجلس و شرکت‌های بیمه‌ای نظیر تامین اجتماعی و بیمه سلامت، آمار مستمر از پیشرفت طرح می‌رسد و از سوی دیگر از سمت بخش‌های قابل توجهی از بیماران، بازنشستگان، انجمن داروسازان، نظام پزشکی، پزشکان و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس اخبار انتقاد از مشکلات لاینحل نسخه الکترونیکی منتشر می‌شود.
تیترهایی نظیر «گرانی؛ ارمغان نسخه الکترونیکی برای مردم»، « هدف نسخه الکترونیکی، منفعت مردم باشد نه بیمه‌ها!» و «دود نسخه الکترونیکی در چشم بازنشستگان» از جمله انتقادات طیف خسارت‌دیدگان اجرای طرح نسخه الکترونیکی است.
از سمت دیگر ماجرا تیترهایی نظیر «صدور نسخه الکترونیکی به بالای ۹۰ درصد رسید»، «نسخه الکترونیکی باعث صرفه جویی می‌شود» و «نسخه الکترونیکی در گیلان به۱۰۰درصد رسید» از جمله آمار و ادعاهای طیف ذینفعان طرح است.
فارغ از اینکه هر مخاطب بی‌طرفی می‌تواند حدس بزند اصالت اظهارات و ادعای کدام طرف این ماجرا بیشتر است و اصولا خود مردم منافع و مضرات نسخه الکترونیکی را درک کرده‌اند، در خصوص طرح نسخه الکترونیکی حتی اگر یک درصد هم ناقص اجرا شود، یعنی خسارت مردم به نفع ذینفعان.
به همین جهت است که باید گفت سود و خسارت اجرای طرح نسخه الکترونیکی در جریان پاسکاری مشکلات طرح همچنان ادامه دارد و بیماران و بازنشستگان زیان می‌دهند و بیمه‌ها نفع می‌برند.(منبع:فناوران)