تجمع و اذحام بیماران ارزش نسخه الکترونیکی را دارد؟
تجمع و اذحام بیماران ارزش نسخه الکترونیکی را دارد؟

آی‌سی‌تی نیوز – عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که نسخه نویسی الکترونیک در نوع خود باعث کاهش اشتباهات نسخه نویسی،خطاها و عوارض ناخواسته دارویی و بالا بردن سلامت بیمار می شود؛گفت: به دلیل وجود مشکلات ساختاری در این طرح بویژه در ایام کرونایی که مطب ها و مراکز درمانی دارای ریسک […]

آی‌سی‌تی نیوز – عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که نسخه نویسی الکترونیک در نوع خود باعث کاهش اشتباهات نسخه نویسی،خطاها و عوارض ناخواسته دارویی و بالا بردن سلامت بیمار می شود؛گفت: به دلیل وجود مشکلات ساختاری در این طرح بویژه در ایام کرونایی که مطب ها و مراکز درمانی دارای ریسک بالای شیوع ویروس کرونا هستند؛ آیا تجمع و ازدحام بیماران ارزش نسخه نویسی الکترونیک را دارد؟
دکتر بهنام عباسیان در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که ایجاد مدینه فاضله نسخ الکترونیکی یکی از آرزوهای دیرینه جامعه پزشکی است؛ بیان کرد: در صورت تحقق این مهم می توان گفت کشور در بعد دیجیتالی شدن حرفی برای گفتن دارد و آن پازل گمشده و دست و پا گیر پیشرفت علمی کشور “صبر و حوصله” است، نه این که یک شبه بخواهیم به وادی الکترونیک ورود کرده و شاهد نتایج مطلوبی باشیم.

وی با اشاره به اجرای شتابزده طرح تحول سلامت و به بن بست رسیدن آن افزود: چرا نباید مانند جوامع پیشرفته طرحی را که باعث رفاه اجتماعی می شود چکش کاری نموده و پس از رفع معایب موجود یک برنامه بی نقص را به اجرا بگذاریم ؟!

وی ادامه داد: اجرای نسخه نویسی الکترونیک مزایای متعددی دارد زیرا در نوع خود باعث کاهش اشتباهات نسخه نویسی ، خطاها و عوارض ناخواسته دارویی ونیز بالا بردن سلامت بیمار می شود ولی آیا امکانات و بسترهای لازم، پهنای باند مناسب و کادر آموزش دیده در مراکز درمانی محیا شده است یا این که ناقوس را به صدا درآورده و خواستار ساماندهی مشکلات در طول راه اندازی و اجرای طرح هستیم؟

عضو شورای عالی با تاکید بر این که در ایام کرونایی که مطب ها و مراکز درمانی دارای ریسک بالای شیوع ویروس کرونا هستند ؛ آیا تجمع و ازدحام بیماران ارزش نسخ الکترونیک را دارد یا نه ؟! خاطرنشان کرد : در این میان به دلیل وجود مشکلات زیر ساختاری عملاً راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت در جهت رفاه بیمار ناقص مانده زیرا وزارت بهداشت نتوانسته کدینگ یکسان برای داروها در سیستم نسخ الکترونیک برای بیمه های پایه ایجاد کند .

عباسیان اضافه کرد : به دلیل یکسان نبودن کدینگ دارو ، سامانه های بیمه و داروخانه ها برای راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت بیمار هم ناکار مانده است و جالب تر این که سازمان های بیمه گر به عنوان یک جز از کل این برنامه وارد شده اند در حالی که خود باید یک رکن اصلی از این پروسه پرونده الکترونیک سلامت باشند .

وی تصریح کرد : به هر حال صنعت بیمه در ایران همیشه در راستای برد کامل فعالیت می کند و به دلیل چالش های موجود خیلی از بیماران نمی خواهند وقت زیادی در مطب ها و داروخانه ها سپری کنند، لذا داروهای خود را آزاد تهیه می کنند که به مذاق صنعت بیمه هم بد نمی آید.

عضو شورای عالی اذعان کرد : امید است با ایجاد زیر ساخت های مناسب بتوانیم به وادی نسخ الکترونیک بی چون وچرا راه یافته و خدمات مطلوبی را به بیماران ارائه دهیم.