انتقادات دیرهنگام
انتقادات دیرهنگام
آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -علی شمیرانی - «انگار دولت نسبت به دولت قبلی تعارف دارد و اینطور به نظر می‌رسد که وزیر ارتباطات دارد مدارا می‌کند. او باید مشخصا بگوید در این 8 سال صنعت مخابرات کشور از بین رفته است.

هر اپراتوری برای زنده ماندن باید هر سال نسبت به کل موجودی گذشته خود، ۲۰ درصد توسعه انجام می‌داد که متاسفانه مدت‌هاست این اتفاق رخ نداده؛ تعارف با دولت قبل درست نیست.» (منبع: ایرنا)
جملات بالا بخشی از اظهارات دبیر سندیکای مخابرات ایران است که هفته گذشته در نشستی با حضور نمایندگان بخش خصوصی مطرح شد.
درست است که این فعال بخش خصوصی، خود تعارف را کنار گذاشته و به انتقاد از مشکلات صنعت مخابرات ایران در سال‌های قبل پرداخته است، اما این اظهارات در حکم نوشداریی است که در سنوات گذشته در لابه‌لای عکس‌ها، جلسات، نمایشگاه‌ها و آمارها به فراموشی رفت.
البته که سکوت و پرهیز از بیان سیل انتقادات و مشکلاتی که حالا نسبت به وضعیت صنعت ارتباطات و اینترنت کشور از سوی فعالان بخش خصوصی مطرح می‌شود، تا حدی قابل درک است اما برای بخشیدن این سکوت، کمی باید تامل کرد.
فعالان بخش خصوصی از نگاه صنفی و کسب‌وکارهای حوزه مخابرات و ارتباطات به موضوع پرداخته‌اند که امروز برخی از آنها را تا مرز تعطیلی کشانده است. اما از دست دادن سرمایه‌های مالی و انسانی در حوزه ارتباطات که همواره با فقر نیروی انسانی و متخصص در چالش هستند، تنها یک روی سکه است.
روی دیگر این سکه میلیون‌ها کاربر و شغل و انبوهی از کسب‌وکارها و خدمات اقتصادی، آموزشی، بانکی و غیره در حوزه دولتی و خصوصی بر بستر اینترنت است که هر لحظه و در نتیجه عدم توسعه کافی و مستمر زیرساخت‌ها، شاید با مشکلاتی جدی مواجه شوند.
لذا موضوع ارتباطات و اینترنت سال‌هاست که دیگر یک مقوله تفریحی و لوکس محسوب نمی‌شود و به شکل مستقیم با اقتصاد و امنیت کشور گره خورده است.
به دنبال سیاست سالی‌های قبل است که امروز در روالی بر خلاف رویه‌ها و استانداردهای آشکار و محرز جهانی، حدود ۹۱ میلیون کاربر اینترنت سیار و کمتر از ۱۱ میلیون مشترک اینترنت ثابت در کشور وجود دارد که این رشد غلط، دیر یا زود آثار خود را با اشباع شبکه دو اپراتور موبایل کشور نمایان خواهد کرد.
حرف اینجاست که فعالان بخش خصوصی در حوزه ارتباطات، حالا که با آزادی بیشتری امکان طرح مسایل و مشکلات را دارند، حداقل در سال‌های پیش رو باید تعارفات را کنار بگذارند و به جد پیگیر اصلاح این رویه نادرست و بازمعماری ارتباطات کشور باشند.(منبع:فناوران)