آی‌سی‌تی نیوز – هرچند تعداد اختلال در هسته معاملات بورسی در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش تعداد معاملات کاهش چشم گیری داشته است اما سهامداران در هفته های قبل چندبار شاهد بروز اختلال در این سامانه بودند. اتفاقی که مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس دلیل آن را سخت افزاری دانسته و […]

آی‌سی‌تی نیوز – هرچند تعداد اختلال در هسته معاملات بورسی در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش تعداد معاملات کاهش چشم گیری داشته است اما سهامداران در هفته های قبل چندبار شاهد بروز اختلال در این سامانه بودند. اتفاقی که مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس دلیل آن را سخت افزاری دانسته و بر این نکته تاکید کرد که هسته معاملات بومی جایگزین بخش نرم افزاری هسته خواهد شد.

روح الله دهقان در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه جنس اختلال در هسته معاملات در هفته های گذشته، سخت افزاری بوده است نه نرم افزاری، اظهار کرد: اختلالات هسته در دو هفته قبل بیشتر سخت افزاری بوده و خیلی به نرم افزار مربوط نمی شود. قبول دارم در نهایت موضوعی که کاربر نهایی و کاربر معاملاتی می بیند این است که سامانه کار نمی کند اما در دو هفته قبل مشکلات مربوط به حوزه سخت افزار است. البته مشکلات سرور در بازه زمان کوتاهی رفع می شوند زیرا میتوان روش های جایگزین را به کار گرفت. اما اجتناب ناپذیر است. گاهی سخت افزار به مشکل میخورد و اینکه سیستم های پشتیبان وارد مدار شوند نیاز به زمان دارد.

وی درمورد راه اندازی هسته معاملات بومی نیز توضیح داد: سامانه معاملات بومی یک راهکار نرم افزاری است. کارهای فنی آن انجام شده و در مرحله تصمیم گیری سازمان بورس و بورس ها برای بهره برداری از سامانه است. بورس ها و سازمان بورس باید بررسی کنند که این سامانه را به چه صورتی و در کدام بازار میخواهند مورد استفاده قرار دهند. برای این منظور هم یک کارگروه در سازمان بورس تشکیل شده است که درمورد آن تصمیم گیری شود. هر زمانی که بررسی ها به نتیجه برسد سامانه معاملات مورد استفاده قرار میگیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تاکید کرد: به هر حال نمادهای معاملاتی باید به این سامانه منتقل شود و مدیریت نمادهای معاملاتی در اختیار بورس‌ها و سازمان بورس است. در این راستا نامه‌نگاری‌های لازم را با سازمان انجام داده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری سازمان برای تعیین نحوه بکارگیری سامانه هستیم، زیرا سازمان باید تصمیم بگیرد کدام نمادها به سامانه جدید منتقل شود. اما درحال حاضر در بخش نرم افزار مشکل نداریم زیرا بار استفاده از سامانه مانند سال ۱۳۹۹ نیست.