آی‌سی‌تی نیوز – خودپردازهای بانک‌های رفاه کارگران و سامان به سامانه صیاد متصل شده است و مردم از این پس می‌توانند از طریق خودپردازهای این بانکها نسبت به ثبت صدور، تأیید و انتقال چک‌های جدید اقدام کنند. به گزارش خبرنگار مهر، تأیید و انتقال چک‌های جدید تمامی بانک‌ها از طریق خودپردازهای بانک «رفاه کارگران» و […]

آی‌سی‌تی نیوز – خودپردازهای بانک‌های رفاه کارگران و سامان به سامانه صیاد متصل شده است و مردم از این پس می‌توانند از طریق خودپردازهای این بانکها نسبت به ثبت صدور، تأیید و انتقال چک‌های جدید اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، تأیید و انتقال چک‌های جدید تمامی بانک‌ها از طریق خودپردازهای بانک «رفاه کارگران» و «سامان» برای مشتریان آن بانک‌ها، امکان‌پذیر است؛ علاوه بر این دارندگان دسته‌چک‌های صادر شده از سوی بانک‌های مذکور، می‌توانند نسبت به دریافت خدمت ثبت چک از طریق خودپردازهای این بانک اقدام کنند.

پیش از این، دسترسی به سامانه صیاد و دریافت خدمات ثبت صدور، تأیید و انتقال چک از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک، برنامک‌های موبایلی و شعب بانک‌های عامل امکان‌پذیر بود و پس از پیاده‌سازی زیرساخت‌های مرتبط با اتصال خودپردازهای تمام شبکه بانکی به سامانه صیاد توسط بانک مرکزی، به تدریج خودپردازهای بانک‌ها به خدمات سامانه صیاد مجهز شده و خدمات مرتبط با چک‌های جدید را به مردم ارائه می‌کنند.

گفتنی است، علاوه بر دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های «رفاه کارگران» و «سامان»، خودپردازهای بانک «ملت» نیز پیشتر به سامانه صیاد متصل شده و بر این اساس، تعداد بانک‌هایی که مردم می‌توانند از طریق خودپردازهای آنها نسبت به ثبت صدور، تأیید دریافت، انتقال و استعلام چک‌های جدید اقدام کنند به سه بانک رسیده است. در کنار آن امکان «تأیید دریافت» چک‌های جدید صیادی از طریق خودپردازهای بانک «صادرات» نیز فراهم شده است.

همچنین با توجه به تنوع‌بخشی به امکانات ثبت و تأیید و انتقال چک‌های جدید و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، روند استفاده از چک‌های جدید شتاب گرفته به طوری که وصولی چک‌های جدید از حدود هزار فقره در فروردین ماه سال جاری به بیش از ۳ میلیون فقره در دی ماه رسیده است. این در حالی است که وصولی چک‌های قدیمی از بیش از ۶ میلیون فقره در فروردین ماه سال جاری به ۳ میلیون فقره در دی ماه کاهش یافته است.

یادآور می‌شود، به موجب «قانون اصلاح قانون صدور چک» نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می‌دهند تکالیفی برعهده دارند؛ صادرکننده چک موظف به ثبت سیستمی مندرجات چک شامل «تاریخ سررسید»، «مبلغ» و «اطلاعات هویتی ذینفع» در سامانه صیاد است و ذینفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک از ثبت سیستمی چک به نفع خود اطمینان حاصل کرده و مندرجات چک را با اقلام اطلاعاتی ثبت شده در سامانه صیاد، مطابقت داده و در صورت تائید و صحت اطلاعات نسبت به تائید چک در سامانه صیاد اقدام می‌کند. خاطرنشان می‌شود در صورت عدم ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد و تائید آن توسط ذی‌نفع، بانک امکان پرداخت وجه چک به ذی‌نفع را نخواهد داشت.

فرآیند ثبت سیستمی چک صرفاً برای چک‌های جدید صیادی که ظاهر متفاوت از چک‌های قدیمی دارند و حاوی عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.» می‌باشد و چک‌های قدیمی به روال سابق و بدون نیاز به ثبت سیستمی کارسازی می‌شوند.